GENERAL

آزمون ماک (Mock) چیست؟

ماک چیست

آیلتس (IELTS) یکی از آزمون‌های بین‌المللی زبان است که مدرک آن دو سال اعتبار دارد. اما برای بسیاری این سؤال وجود دارد که ماک چیست ؟ در پاسخ باید بگوییم که ماک (Mock) نیز نوعی آزمون پیش آیلتس است که متقاضیان آیلتس برای آماده سازی خود در آن شرکت می‌کنند. در این مقاله از مجله آریام قصد داریم که شما را به طور کامل با آزمون ماک آشنا کنیم. برای کسب اطلاعات کامل درباره این آزمون همراه ما باشید.

 

آزمون ماک چیست ؟

ماک آیلتس

در پاسخ به افرادی که می‌دانند آیلتس چیست ولی برای آنها این سؤال مطرح می‌شود که ماک چیست، باید بگوییم که آزمون ماک آیلتس (Mock IELTS Test) نوعی آزمون آیلتس شبیه‌سازی شده است. به این معنا که متقاضیانی که می‌خواهند در آزمون اصلی آیلتس شرکت کنند، با شرکت در آزمون ماک می‌توانند با نمونه سؤالات استانداردی آشنا شوند که کاملا مشابه آزمون آیلتس است.

در حالی که با هزینه ای بسیار کمتر از آزمون اصلی آیلتس ثبت نام انجام شده و با همان کیفیت برگزار و تصحیح خواهد شد.

 

انواع آزمون ماک آیلتس

اکنون که می‌دانیم ماک چیست، بهتر است به انواع آن بپردازیم. در واقع آزمون ماک متقاضیان را با سوالات تعیین سطح آزمون آیلتس آشنا می‌کند. ماک مانند امتحان اصلی آیلتس دسته‌بندی شده است. به این معنا که آیلتس جنرال، آیلتس آکادمیک و آیلتس لایف اسکیلز سه نوع آزمونی هستند که متقاضیان در آن شرکت می‌کنند.

اما لایف اسکیلز مدلی از آیلتس است که به تازگی معرفی شده و ساختاری متفاوت با نوع آکادمیک و جنرال دارد، در حالی که آزمون ماک برای آن وجود ندارد. در ادامه به معرفی این آزمون‌های ماک خواهیم پرداخت.

 

آزمون ماک جنرال

در توضیح آزمون ماک و بررسی ماژول جنرال آن باید بگوییم افرادی که برای مهاجرت غیر تحصیلی به کشورهای انگلیسی زبان مانند کانادا، آمریکا، استرالیا و انگلستان به مدرک آیلتس نیاز دارند، باید در آزمون آیلتس جنرال شرکت کنند. این آزمون ماک در دو بخش کتبی و شفاهی برگزار می‌شود.

متقاضیان پاسخ سؤالات سه بخش لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ را در طی 3 ساعت با همدیگر پاسخ می‌دهند. اما آزمون اسپیکینگ جداگانه و غالبا در روزی دیگر پس از آزمون کتبی برگزار خواهد شد. البته شرایط و قوانین برگزاری ماک آیلتس از آموزشگاهی به آموزشگاه دیگر کمی فرق دارد.

 

آزمون ماک آکادمیک آیلتس

در ادامه این بحث که ماک چیست باید بگوییم که نوع رایج دیگر آزمون ماک، آزمون آکادمیک است. افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان را دارند، باید در آزمون آکادمیک شرکت کنند. آزمون ماک آکادمیک همان سوالات تعیین سطح آیلتس آکادمیک هستند.

این نوع امتحان ماک ساختاری مانند نوع جنرال دارد، با این فرق که سؤالات ریدینگ و رایتینگ متفاوت هستند. شرکت‌کنندگان ماک آکادمیک نیز در یک امتحان به سؤالات لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ جواب می‌دهند و برای سنجش سطح مهارت اسپیکینگ امتحانی جداگانه می‌دهند.

 

آزمون ماک لایف اسکیلز آیلتس

آیلتس لایف اسکیلز

درباره آزمون ماک باید به مدل دیگری از آزمون آیلتس اشاره کنیم که به تازگی برگزار می‌شود و لایف اسکیلز نامیده می‌شود. این آزمون مخصوص متقاضیان مهاجرت و اخذ اقامت دائم در انگلستان است. آزمون مورد نظر تنها به بررسی مهارت‌های لیسنینگ و رایتینگ پرداخته و به مراتب آسان‌تر از آزمون آکادمیک و جنرال است.

 

اهمیت آزمون ماک در چیست ؟

اکنون که می‌دانیم ماک چیست و چند نوع دارد نوبت به آن رسیده که توضیح دهیم آزمون ماک چه اهمیتی برای متقاضیان آزمون آیلتس دارد. در حقیقت آزمون ماک حاوی سوالات تعیین سطح آیلتس است و به داوطلبان این امکان را می‌دهد که با شرایط و نمونه سؤالاتی کاملا مشابه آزمون اصلی آشنا شوند. این در حالی است که افراد می‌توانند مهارت‌های زبان انگلیسی خود را مورد سنجش قرار دهند.

به این معنا که داوطلبان متوجه می‌شوند باید کدام بخش از سؤالات لیسنینگ و ریدینگ را تقویت کنند. کدام تکنیک‌ها را باید بیاموزند و در نگارش متون رایتینگ رعایت چه نکاتی ضروری است. هرچند تمرین مدیریت زمان در پاسخگویی به سؤالات و تقویت قدرت تمرکز اهمیت بسیاری دارند.

 

نحوه برگزاری آزمون ماک چگونه است؟

متقاضیان آزمون ماک آیلتس باید آموزشگاه‌هایی که آزمون ماک آیلتس را برگزار می‌کنند، بررسی نموده و در یکی از آنها ثبت نام کنند. بعد از ساختن پروفایل باید آزمون ماکی را که مد نظرشان است، انتخاب کنند. اما در ادامه این مبحث به نحوه برگزاری آن می‌پردازیم.

بعد از اینکه داوطلب تاریخ و ماژول امتحان را انتخاب و هزینه آن را پرداخت کرد، باید در همان تاریخ یا زمانی مشخص تاریخ آزمون شفاهی را نیز تعیین کند. آزمون در روز انتخابی برگزار خواهد شد. به این نحو که داوطلب با حضور در کالج آریام و تحت نظر اساتید آزمون ماک را به صورت خصوصی برگزار می کند.

 

برگزاری لیسنینگ آزمون ماک

اولین بخش امتحان ماک، لیسنینگ است. پیش از امتحان به هر فرد یک هدست و رسیور داده می‌شود که فایل‌های صوتی توسط این ابزارها برای فرد پخش خواهند شد. حتما داوطلبان باید از صحت عملکرد هدست و رسیور مطمئن شوند.

در مرحله‌ای دیگر قبل از پخش شدن فایل‌های لیسنینگ، سؤالات و پاسخنامه تحویل داده می‌شوند و باید اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی داوطلب در پاسخنامه و همچنین پرسشنامه نوشته شود.

لیسنینگ آیلتس

با هماهنگی مراقبین آزمون، فایل صوتی برای 40 سؤال در 60 دقیقه پخش خواهد شد. باید توجه داشته باشید که فایل صوتی تنها یک بار پخش خواهد شد و باید ابتدا پاسخ‌ها را در پاسخنامه نوشت. سپس در 10 دقیقه پایانی، فرصتی برای مرور کردن پاسخ‌ها وجود دارد.

 

برگزاری ریدینگ آزمون ماک

بخش دوم آزمون ماک به سؤالات ریدینگ اختصاص دارد. در واقع بعد از جمع آوری سؤالات لیسنینگ، نوبت به توزیع سؤالات ریدینگ می‌رسد. پاسخنامه ریدینگ و لیسنینگ هم در یک ورق در اختیار داوطلب قرار دارد. با اعلام ممتحن، زمان پاسخگویی به سؤالات ریدینگ شروع می‌شود. داوطلب باید به 40 سؤال در 60 دقیقه پاسخ بدهند. توجه به این نکته نیز ضروری است که سؤالات آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک با هم متفاوت هستند.

 

برگزاری رایتینگ آزمون ماک

در ادامه بحث آزمون ماک چیست باید بگوییم که آخرین بخش آزمون کتبی ماک به رایتینگ اختصاص دارد. پیش از این سؤالات ریدینگ و پاسخنامه جمع‌آوری شده و دو برگه با سربرگ متمایز برای تسک 1 (Task 1) و تسک 2 (Task 2) رایتینگ در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد. در هر دو برگه باید نام و نام خانوادگی را نیز مشخص کنند. علاوه بر این ذکر ماژول امتحانی در پاسخنامه الزامی است.

در گام بعدی سؤالات آزمون کتبی ارائه می‌شوند و در فاصله زمانی 60 دقیقه باید تسک 1 و تسک 2 پاسخ داده شوند. متن تسک 1 باید حداقل 150 کلمه باشد اما متن تسک 2 حداقل 250 کلمه خواهد بود. در این مورد نیز میان سؤالات جنرال و آکادمیک فرق وجود دارد. در حالی که پس از جمع‌آوری پاسخنامه، یکی از اعضای کادر آزمون گیرنده به تحلیل تکنیکال رایتینگ تسک 1 و تسک 2 آکادمیک و جنرال می‌پردازد.

 

آزمون شفاهی ماک آیلتس

اما بخش شفاهی ماک چیست ؟ داوطلب برای سنجش مهارت اسپیکینگ خود باید روز و ساعت شرکت در آزمون شفاهی را نیز مشخص کنند،لازم به ذکر است که بخش اسپیکینگ نیز در همان روز آزمون ماک قابل برگزاری است. این آزمون در بازه زمانی 11 تا 14 دقیقه برگزار می‌شود. پس از آن نمره آزمون شفاهی در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد. علاوه بر این، بخش آزمون کتبی هم همان موقع تصحیح شده و ضمن ذکر ایرادات، نمره‌های هر تسک و امتیاز نهایی رایتینگ ارائه می‌شوند.

البته قابل ذکر است که برخی آموزشگاه‌ها برای تعیین سطح آنلاین آيلتس، بخش آزمون شفاهی را به صورت آنلاین برگزار می‌کنند که باعث تسهیل و تسریع فرآیند آزمون آیلتس خواهد شد.

 

آزمون ماک

 

مزایای شرکت در آزمون ماک چیست ؟

اما مزایای آزمون ماک چیست ؟ در پاسخ می‌توانیم به مواردی اشاره کنیم که در گروه مزیت‌های آزمون ماک آیلتس قرار می‌گیرند.

  • مهم ترین مزیت آزمون ماک چیست ؟ مزیت اصلی ماک آیلتس مقایسه‌ای نبودن آن است. به این معنا که تنها توانایی‌های هر فرد در چهار مهارت سنجیده می‌شود و با داوطلبان دیگر مقایسه نمی‌شود.
  • آشنایی فرد با چگونگی برگزاری آزمون اصلی آیلتس، نکته بسیار مهمی به حساب می‌آید.
  • شرایط و نمونه سؤالات آزمون ماک کاملا شبیه آزمون اصلی هستند و به همین دلیل فرد استرسی درباره شرایط امتحان اصلی ندارد.
  • آزمون ماک به داوطلبان انگیزه می‌دهد که دقیق‌تر و در مسیر درست‌تر تلاش کنند.
  • این آزمون در عین حال که کاملا شبیه آزمون اصلی است و طبق معیارهای استاندارد برگزار می‌شود، هزینه بسیار کمتری دارد.

 

آزمون ماک شامل چه مواردی می شود؟

همانطور که در توضیح کامل ماک و نحوه برگزاری آن به طور کامل توضیح دادیم، آزمون ماک شامل چهار بخش است. سه بخش لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ ماک در قالب آزمون شفاهی برگزار خواهند شد. اما برگزاری آزمون شفاهی به صورت جداگانه در روزی دیگر است.

 

دقت آزمون ماک چقدر است؟

آزمون ماک طبق استانداردهای آزمون آیلتس طراحی و برگزار می‌شود. تصحیح بخش‌های مختلف آزمون ماک مانند آزمون آیلتس بر اساس معیارهای مشخص شده سازمان آیلتس است. به همین دلیل آموزشگاه‌هایی که مجوز برگزاری آزمون ماک را در ایران و جهان دارند، سعی می‌کنند با کیفیت بسیار بالا و به طور دقیق آن را اجرا کنند.

 

جواب‌دهی آزمون ماک به چه شکل است؟

سرعت جواب دهی آزمون ماک در آموزشگاه‌های مختلف متفاوت است. برخی از آموزشگاه‌ها حداکثر تا 1 هفته پس از روز آزمون شفاهی، جواب آزمون را در قالب ایمیل و همراه پاسخنامه تصحیح شده برای متقاضیان ارسال می‌کنند.

اما برخی از آموزشگاه‌ها در 2 یا 3 روز پس از آزمون نمره داوطلبان را در پروفایل آنها در سایت قرار می‌دهند و امکان مطالعه تحلیل رایتینگ و بررسی جواب لیسنینگ و ریدینگ وجود دارد. شما برای تعیین سطح حضوری و مشاوره آیلتس می‌توانید از کارشناسان کالج آریام راهنمایی بگیرید.

 

جمع‌بندی

آزمون ماک یک آزمون استاندارد برای تعیین سطح زبان داوطلبان شرکت در آزمون آیلتس است.شما با شرکت در آزمون ماک سطح آشنایی خود با زبان انگلیسی را سنجیده و می توانید برای بهبود آن و کسب نمره مطلوب برنامه ریزی اصولی داشته باشید.ما در کالج آریام با داشتن سابقه ای درخشان در کسب نمره زبان مطلوب زبان آموزان،در کنار شما هستیم تا در رسیدن به اهداف والای آموزشی و ارتقا سطح دانش زبان خود مسیری آسان را طی نمایید.برای دریافت مشاوره رایگان با شماره 02141276 با ما در تماس بوده و یا برای تعیین سطح زبان خود از طریق پر کردن فرم  تعیین سطح حضوری و مشاوره رایگان آیلتس با ما در ارتباط باشید.

پرسش‌های پرتکرار

آزمون ماک چیست ؟

آزمون ماک آیلتس (Mock IELTS Test) نوعی آزمون آیلتس شبیه‌سازی شده است. به این معنا که متقاضیانی که می‌خواهند در آزمون اصلی آیلتس شرکت کنند، با شرکت در آزمون ماک می‌توانند با نمونه سؤالات استانداردی آشنا شوند که کاملا مشابه آزمون آیلتس است. در حالی که با هزینه‌ای بسیار کمتر از آزمون اصلی آیلتس ثبت نام انجام شده و با همان کیفیت برگزار و تصحیح خواهد شد.

آزمون ماک شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

آزمون ماک در دو بخش کتبی و شفاهی برگزار می‌شود. نوع آزمون کتبی شامل بخش‌های لیسنیگ، ریدینگ و رایتینگ است. اما بخش شفاهی به سنجش مهارت اسپیکینگ می‌پردازد.

پاسخگویی به آزمون ماک چگونه خواهد بود؟

برخی از آموزشگاه‌ها حداکثر تا 1 هفته پس از روز آزمون شفاهی، جواب آزمون را در قالب ایمیل و همراه پاسخنامه تصحیح شده برای متقاضیان ارسال می‌کنند. اما برخی از آموزشگاه‌ها در 2 یا 3 روز پس از آزمون نمره داوطلبان را در پروفایل آنها در سایت قرار می‌دهند و امکان مطالعه تحلیل رایتینگ و بررسی جواب لیسنینگ و ریدینگ وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *