IELTS, grammar

نکات کلیدی و منابع گرامر آیلتس

گرامر آیلتس

گرامر زبان یکی از بخش‌های تاثیرگذار آزمون آیلتس است. این آزمون بر سنجش 4 مهارت اصلی آزمون‌دهندگان، یعنی خواندن، نوشتن، صحبت ‌کردن و شنیدن متمرکز است. همان‌طور که می‌بینید، هیچ بخشی در آزمون آیلتس به سنجش گرامر زبان اختصاص نیافته است. اما در واقع، تقویت گرامر هم مانند آموختن کلمات جدید و گسترش دایره واژگان، در تمامی بخش‌های آزمون نهایی موثر خواهد بود. بر همین اساس، در این مطلب، سعی داریم تا به موضوع یادگیری گرامر و بهترین منابع آموزش زبان آیلتس در بخش دستور زبان بپردازیم. لطفا تا پایان همراه ما باشید.

 

اهمیت گرامر در آزمون آیلتس

در قسمت مقدمه، به این موضوع اشاره کردیم که گرامر انگلیسی در آزمون آیلتس، جایگاه به‌خصوصی ندارد و معمولا به‌شکل مستقیم مورد سنجش قرار نمی‌گیرد. اما تقویت گرامر زبان در هر 4 مهارت مورد نیاز برای آزمون، تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت! البته گرامر برای دو بخش نوشتن و صحبت ‌کردن، اهمیت بالاتری نسبت‌ به دو مورد دیگر دارد.

قسمت واژگان زبان انگلیسی از برخی جهات، با گرامر شبیه‌ به یکدیگر هستند؛ البته تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. به‌عنوان‌ مثال، هرچه فرد واژگان بیشتری بداند و دایره لغات گسترده‌تری داشته باشد، احاطه خود را بر زبان انگلیسی افزایش داده و می‌تواند در درک مطلب، قوی‌تر عمل کند.

در طرف مقابل، گرامر جنبه فنی زبان است. اگر فرد، دایره واژگان وسیعی داشته باشد، باید بتواند به‌شیوه‌ای صحیح این کلمات را در کنار هم بچیند و جملاتی را به‌ وجود بیاورد که از نظر فنی صحیح باشند. اینجاست که گرامر، اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد. بنابراین، اگر به‌ دنبال یادگیری سریع زبان انگلیسی هستید، باید تمرکز خود را روی واژگان و گرامر زبان بیشتر کنید و برای هر دو مورد، روزانه تمرین داشته باشید. اما گرامر آیلتس در هر بخش چگونه سنجیده می‌شود؟ در ادامه مطلب، در این خصوص توضیح می‌دهیم.

 

گرامر زبان در خواندن

در بخشی که به مهارت خواندن (Reading) افراد مربوط می‌شود، 40 سوال وجود دارد و افراد باید طی 60 دقیقه به آن‌ها پاسخ دهند. شاید خواندن نسبت‌ به سایر بخش‌ها، ساده‌تر به‌ نظر برسد؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که فرد در صورتی می‌تواند به سوالات این بخش پاسخ دهد که مطلب را به‌خوبی فهمیده باشد. یکی از مواردی که در درک مطلب، تاثیر قابل‌ توجهی دارد، گرامر زبان است.

گرامر انگلیسی به افراد کمک می‌کند تا منظور نویسنده متن آزمون را به‌درستی متوجه شوند و در آزمون آیلتس، نمره بهتری کسب کنند. بنابراین، استفاده از کتاب گرامر برای داوطلبانی که قصد قبولی در این آزمون را دارند، نکته‌ای الزامی است.

بهترین کتاب گرامر آیلتس

 

گرامر زبان در صحبت کردن

برای صحبت کردن به هر زبانی، حتی زبان مادری، باید بتوانید از واژگان مناسب در جای مناسب استفاده کنید. اصطلاح «جای مناسب» دو نکته را برای ما مشخص می‌کند؛ در درجه اول، باید از کلماتی در جمله‌سازی استفاده شود که به مفهوم گفت‌وگو مرتبط هستند. موضوع دوم، صحیح بودن ساختار جمله از نظر اصول و قواعد زبان یا همان گرامر زبان است. اینجاست که آموزش گرامر آیلتس به‌ کمک افراد خواهد آمد.

البته نکته دیگری که در آزمون speaking به چشم می‌آید و در کسب نمره کامل بسیار موثر خواهد بود، اعتماد‌به‌نفس فرد در حین صحبت کردن است. بخشی از این اعتماد‌به‌نفس، با تسلط بیشتر بر معنای کلمات و گرامر زبان به‌ دست می‌آید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که بخش speaking حدود 11 تا 14 دقیقه زمان می‌برد.

 

گرامر زبان در نوشتن

برای نوشتن در هر زبانی، باید چند نکته را در نظر گرفت. قطعا دو مورد از مهم‌ترین موارد آن، تسلط بر املای درست واژگان و دستور زبان است. در بخشی از آزمون آیلتس که به سنجش مهارت نوشتن افراد اختصاص دارد، 60 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است. در این زمان، داوطلب باید دو کار اساسی را انجام دهد.

در گام اول، باید بر اساس اطلاعاتی که به‌صورت نمودار و… به او داده شده است، یک متن تحلیلی بنویسد. در قدم دوم، باید یک مقاله در مورد موضوعی خاص بنویسد. این مطلب از نظر املایی، قواعد فنی و گرامر زبان به‌دقت بررسی می‌شود تا در نهایت، نمره مهارت نویسندگی فرد مشخص شود.

 

گرامر زبان در گوش دادن

یکی دیگر از مهارت‌های مورد سنجش در آزمون آیلتس، توانایی لیسنینگ (Listening) افراد است. در این بخش، 40 سوال وجود دارد. این پرسش‌ها به‌صورت مونولوگ، دیالوگ یا صدای ضبط ‌شده هستند و فرد پس از شنیدن آن‌ها، باید به سوالات پاسخ دهد. یکی از بخش‌های چالش‌برانگیز در بخش لیسنینگ، بیان جملات و مفاهیم با استفاده از لهجه‌های مختلف زبان انگلیسی است. این موضوع موجب شده تا افراد به استفاده از منابع گرامر آیلتس با هدف تسلط بالا بر گرامر زبان روی بیاورند تا با تقویت جنبه فنی زبان خود، از پس سوالات برآیند.

 

نکات کلیدی در یادگیری گرامر

کسانی که می‌خواهند گرامر زبان انگلیسی را به شیوه اصولی و در زمانی مناسب یاد بگیرند، باید از چند نکته کاربردی استفاده کنند. اولین نکته، این است که گرامر را به‌عنوان یک موضوع حفظی نبینید! وقتی کسی گرامر زبان را مطالعه می‌کند، باید آن را بفهمد و در مثال‌های مختلف، آن را به‌ کار گیرد. نکته بعد، تمرین مستمر روزانه است.

داوطلب آزمون آیلتس، حتما باید بخشی از زمان روزانه خود را به جمله‌سازی بگذراند. این کار می‌تواند با صحبت ‌کردن یا نوشتن همزمان باشد. در چنین شرایطی، باید همواره تلاش کنید تا جملات از نظر فنی و دستور زبان صحیح باشند. معمولا یکی از مواردی که داوطلبان را در حین تمرین و حتی آزمون سردرگم می‌کند، استفاده از حروف ربط است. بنابراین، تلاش کنید با حروف ربط مختلف و کاربرد هر یک به‌خوبی آشنا شوید.

همچنین باید با جایگاه صحیح و نحوه استفاده از صفات، افعال، ضمیرها، قیدهای مختلف، حرف تعریف یا THE و… به‌خوبی آشنا باشید. موضوع مهم دیگری که زبان‌آموز و داوطلب آیلتس، باید در نظر داشته باشد، هماهنگی زمان فعل‌های یک جمله است. تسلط بر تمام این نکات، با فهم گرامر زبان انگلیسی و تمرین روزانه حاصل می‌شود. اما ممکن است سوال مهم دیگری ذهن داوطلبان آزمون آیلتس را درگیر کرده باشد؛ نحوه ارزیابی گرامر در آزمون آیلتس چگونه است؟

آموزش گزامز آیلتس

 

نحوه ارزیابی گرامر در آزمون آیلتس

داوطلبان آزمون آیلتس که به دنبال دریافت نمره 9 هستند، باید از نظر استفاده از فنون زبان و گرامر، دقت بالایی داشته باشند. آن‌ها باید بتوانند جملات پیچیده را با رعایت تمام نکات گرامری یا همراه با خطاهایی جزئی به‌ کار ببرند.

اما کسانی که نمره 8 تا 9 دریافت می‌کنند، معمولا مرتکب تعداد خطاهای جزئی بیشتری می‌شوند؛ اما همچنان توانایی خوبی در رعایت نکات گرامری دارند. در نهایت، افرادی که نمره 6 تا 8 دریافت می‌کنند، تعداد خطاهای بیشتری دارند یا ممکن است خطاهای بزرگتری انجام دهند. البته ممکن است این اشتباهات به روند جمله‌سازی آسیب بزنند؛ اما باز هم اشکال اساسی ایجاد نخواهند کرد.

 

منابع یادگیری گرامر زبان برای آزمون آیلتس

برای یادگیری گرامر زبان و کسب آمادگی لازم جهت شرکت در آزمون آیلتس، منابع مختلفی در دسترس هستند. از جمله این منابع، می‌توان به اپلیکیشن‌ها، کتاب‌های گرامر و وبسایت‌های آموزش زبان انگلیسی اشاره کرد. در ادامه، قصد داریم به معرفی نمونه‌هایی از بهترین کتاب گرامر آیلتس بپردازیم. لطفا در ادامه همراه ما باشید.

 

کتاب آموزش گرامر، Basic Grammar in Use

اگر قصد شروع یادگیری گرامر زبان انگلیسی را دارید، این کتاب گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. کتاب Basic Grammar in Use برای سطوح A1 و A2 طراحی شده است. با استفاده از آن، می‌توانید مطالب مورد نیاز برای یادگیری گرامر را مطالعه کنید و در نهایت با استفاده از آزمون‌های پاسخنامه‌دار، سطح یادگیری خود را بسنجید.

 

کتاب گرامر English Grammar in Use

این کتاب شباهت‌های بسیاری به نمونه قبل دارد. با این تفاوت که English Grammar in Use برای سطوح B1 و B2 طراحی و تدوین شده است. این کتاب به‌عنوان یکی از منابع خودآموز کاربردی و مفید شناخته می‌شود و توسط اساتید زیادی توصیه شده است.

 

Advanced Grammar in Use

پس از مطالعه و استفاده از آموزش‌های دو کتاب قبل، می‌توانید به سراغ کتاب Advanced Grammar in Use بروید. این کتاب، منبع بسیار مفیدی برای یادگیری گرامر زبان و تمرین است که به شما کمک می‌کند به نمره آیلتس 7 و بالاتر دست پیدا کنید. هر سه کتابی که تا اینجا معرفی شدند، جزو بهترین منابع آموزشی گرامر آیلتس هستند که توسط موسسه معتبر کمبریج تهیه و تدوین شده‌اند.

 

مجموعه کتاب‌های Oxford English grammar course

این مجموعه کتاب‌‌ها از سطح مقدماتی تا متوسط و پیشرفته را پوشش می‌دهند. در واقع شما در هر سطحی از دانش گرامر زبان که باشید، می‌توانید با استفاده از کتاب‌های مجموعه Oxford English grammar course به یادگیری و تمرین بپردازید. این کتاب‌ها همچون موارد قبل، از اعتبار بالایی برخوردارند و توسط موسسه آکسفورد تهیه و تدوین شده‌اند.

اما منابع یادگیری گرامر زبان، تنها به کتاب محدود نمی‌شوند. چند مورد از بهترین وبسایت‌های آموزشی که به یادگیری گرامر کمک می‌کنند، عبارتند از:

  • Learn English by British Council (منبعی با مثال‌های فراوان)
  • English Grammar 101 (یکی از جامع‌ترین وبسایت‌ها)
  • org (حاوی مطالب آموزشی در قالب‌های متنوع)
  • Grammar Monster (منبعی با دقت روی مسائل مختلف گرامر زبان)
  • Using English (حاوی آزمون‌های متعدد)

 

سخن پایانی

گرامر زبان، بخش مهمی از آزمون آیلتس است که هیچوقت به‌طور اختصاصی سنجیده نمی‌شود. معمولا این مهارت زبانی که بیشتر جنبه فنی دارد، در حین سنجش 4 مهارت اصلی به‌خصوص صحبت‌ کردن و نوشتن، مورد آزمون و ارزیابی قرار می‌گیرد. برای تقویت این مهارت، منابع مختلفی در دسترس هستند که در این مطلب، نمونه‌هایی از آن‌ها را بررسی کردیم. با استفاده از این موارد و تمرین و تکرار، می‌توانید به تسلط خوبی بر گرامر زبان دست پیدا کنید. همچنین اگر برای بهتر شدن فرایند یادگیری خود به مشورت نیاز دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در کالج آریام در تماس باشید.

 

سوالات متداول

گرامر زبان در آزمون آیلتس چگونه سنجیده می‌شود؟

گرامر زبان انگلیسی در سایر مهارت‌ها به‌خصوص نوشتن و صحبت ‌کردن، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

نحوه ارزیابی و نمره‌دهی به گرامر زبان در آزمون چگونه است؟

معمولا افرادی که خطاهای جزئی دارند یا خطاهایی مرتکب می‌شوند که به جمله‌سازی آسیب نمی‌زند، نمره 6 و بالاتر کسب خواهند کرد.

منابع یادگیری گرامر زبان کدام‌ها هستند؟

منابع یادگیری شامل کتاب‌ها، سایت، اپلیکیشن و… هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *