IELTS, GENERAL

تطابق نمرات آیلتس با سطوح CEFR

تطابق نمرات آیلتس با سطوح cefr

CEFR یک استاندارد بین‌المللی برای توصیف توانایی زبان اشخاص است و برای همین منظور در این مقاله به سراغ تطابق نمرات آیلتس با سطوح CEFR خواهیم رفت. نمرات آیلتس دانشجویان با این چهارچوب قابل ترسیم هستند تا به آن‌ها کمک کنند توانایی زبان خود را بسنجند. رتبه‌بندی CEFR همچنین به سایر معلمان و ممتحنان کمک می‌کند تا مهارت‌ها، نمرات آیلتس و سطح زبان را با سایر آزمون‌ها و مدارک زبان مقایسه کنند. هدف اصلی CEFR ارائه یک پلتفرم مشترک برای تدوین برنامه‌های درسی زبان، کتاب‌های درسی، امتحانات، دستورالعمل‌های برنامه درسی و … در سراسر اروپا است. مجموعه آریام در این مقاله قصد دارد شما را با این مقیاس مهم آشنا کند. اگر قصد تحصیل یا کار در خارج از کشور را دارید به آن نیاز خواهید داشت پس با ما همراه باشید و آن را با دقت مورد بررسی قرار دهید.

 

سطح‌‌بندی آیلتس به چه صورت است؟

پیش ‌از به‌دست‌ آوردن بینش در مورد سطح‌بندی نمرات آیلتس و تطابق آن‌ها با سطوح CEFR، باید بدانید که متقاضیان آیلتس اغلب نیاز دارند نمرات خود را به چهارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان‌ها یا همان CEFR تبدیل کنند تا در جدول داوران (کارفرما، سازمان و مدارس) شفافیت ایجاد شود. آیلتس صلاحیت زبان انگلیسی یک فرد را در مقیاس 9 باند مشخص می‌کند و باندهای امتیاز و سطوح مهارت مربوط به آن‌ها به شرح زیر است:

  • 9 (متخصص)
  • 8 (خیلی خوب)
  • 7 (خوب)
  • 6 (صالح)
  • 5 (شایسته)
  • 4 (محدود)
  • 3 (بسیار محدود)
  • 2 (متناوب)
  • غیر کاربر
  • شرکت نکرده در آزمون

 

هر نمره آیلتس بیانگر چه سطحی از آمادگی زبان‌آموز است؟

جدول زیر سطح‌بندی نمرات آیلتس را نشان می‌دهد. همچنین شامل شرحی مطابق با آن سطح است که می‌تواند با دانشجو به اشتراک گذاشته شود.

امتیاز

سطح مهارت کاربر شرح

9

متخصص

شما تسلط کامل عملیاتی به زبان دارید. شما می‌توانید از زبان انگلیسی به‌طور مناسب، دقیق و روان استفاده کنید و درک کاملی از خود نشان می‌دهید.

8

خیلی خوب

شما به زبان تسلط کامل دارید و فقط گاهی اوقات دچار اشتباهات پراکنده می‌شوید. در موقعیت‌های ناآشنا ممکن است برخی موارد را اشتباه متوجه شوید. شما به خوبی از پس استدلال‌های پیچیده برمی‌آیید.

7

خوب

شما به جز خطاهای گاه‌به‌گاه  تسلط عملیاتی به زبان دارید. به‌طور کلی پیچیدگی‌های زبان را به‌خوبی مدیریت می‌کنید و توانایی درک استدلال‌های دقیق را دارید.

6

شایسته

به‌طور کلی علی‌رغم برخی اشتباه‌ها تسلط موثری بر زبان دارید. شما می‌توانید از زبان نسبتا پیچیده به‌ویژه در موقعیت‌های آشنا استفاده و آن را درک کنید.

5

معمولی

شما تسلط نسبی بر زبان دارید و علی‌رغم احتمال اشتباهات زیاد، در بیشتر موقعیت‌ها با معنای کلی کنار می‌آیید. شما باید بتوانید ارتباطات اولیه را در زمینه خود مدیریت کنید.

4

محدود

شایستگی اولیه شما محدود به موقعیت‌های آشنا است. شما اغلب در درک و بیان دچار مشکل می‌شوید و نمی‌توانید از زبان پیچیده استفاده کنید.

3

بسیار محدود

شما فقط معنای کلی را در موقعیت‌های بسیار آشنا منتقل و درک می‌کنید و دچار اختلالات مکرر در ارتباطات می‌شوید.

2

متناوب

شما در درک گفتاری و نوشتاری انگلیسی مشکل زیادی دارید.

1

غیرکاربر

شما به جز چند کلمه مجزا توانایی استفاده از زبان را ندارید.

0 امتحان نداده

شما به سوالات آزمون پاسخ ندادید.

 

در اینجا و برای رسیدن به نتیجه‌ای بهتر در آزمون آیلتس خوب است از آزمون ماک هم صحبت کنیم. این آزمون آزمایشی تقلیدی از یک آزمون واقعی است که با هدف تمرین یا ارزیابی استفاده می‌شود. یک آزمون آزمایشی می‌تواند با شبیه‌سازی قالب، محتوا و سطح دشواری آزمون واقعی به شما کمک کند تا برای امتحان آینده آماده شوید. یک آزمون آزمایشی همچنین می‌تواند به شما کمک کند سطح دانش فعلی خود را ارزیابی کرده و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید.

 

مقیاس CEFR چیست؟

مقیاس CEFR یک استاندارد زبان مورد تایید عموم است که توسط شورای اروپا در دهه 1990 برای کمک به هر کسی که در آموزش و آزمون‌های زبان مشارکت دارد، آغاز شد. شرکت‌ها و موسسات آموزشی از CEFR برای مقایسه مدارک زبان با سایر آزمون‌ها در کشور خود استفاده می‌کنند. از آنجایی‌که سطوح آیلتس با سایرین متفاوت است، ارزیابی زبان انگلیسی کمبریج (CAE) تطابق نمرات آیلتس با سطوح CEFR را ترسیم کرد.

CEFR یک استاندارد بین‌المللی است که توانایی زبان دانش‌آموز را توصیف می‌کند. افراد در این مقیاس با شش امتیاز A1،A2 ،B1،B2 ،C1و C2، از A1 (کاربر مبتدی) تا C2 (کاربر پیشرفته) و با سطح‌بندی نمرات آیلتس 0 تا 9 دسته‌بندی می‌شوند. CEFR نه تنها برای آیلتس بلکه سایر آزمون‌های زبان از جمله تافل هم در سراسر اروپا استفاده می‌شود. مقیاس CEFR برای جایگزینی روش قدیمی توصیف توانایی‌های زبان مانند مبتدی، متوسط و پیشرفته ساخته شده است. معلمان و زبان‌آموزان در سراسر اروپا از سطوح CEFR برای تفسیر و مقایسه سطوح مختلف مهارت زبان با شاخص‌های قابل اعتمادتر استفاده می‌کنند.

 

چگونه نمرات آیلتس را با سطوح CEFR تطابق دهیم؟

کارفرمایان، سازمان‌ها و معلمان در سراسر جهان از سطح‌بندی آیلتس در CEFR برای مقایسه مهارت‌ها و نمرات زبانی دانش‌آموزان استفاده می‌کنند. آیلتس در مقیاس CEFR به معلمان، ممتحنین و دانش‌آموزان آیلتس کمک می‌کند تا مهارت‌ها و نمرات زبان را در آزمون‌ها و با مدارک مختلف مقایسه کنند. به‌طور کلی مقیاس CEFR به‌عنوان چهارچوبی برای سنجش مهارت زبان دانشجویان خارجی در سطوح مختلف عمل می‌کند و توانایی یادگیری آن‌ها را توصیف می‌کند.

برای اطلاع از تطابق نمرات آیلتس با سطوح CEFR به جدول زیر مراجعه کنید:

سطوح آیلتس و cefr

 

سطح‌های آیلتس چه معنایی دارند؟

در اینجا هر سطح مورد بررسی قرار می‌گیرد:

 

  • سطح آیلتس A1

نمره آیلتس A1 به یک کاربر مبتدی اشاره دارد. فردی که می‌تواند اصطلاحات ساده را درک و از آن‌ها استفاده کند. خود را معرفی کرده و اطلاعات شخصی را درخواست کند یا ارائه دهد. او می‌تواند درباره موضوعات رایج روزمره صحبت کند.

 

  • سطح آیلتس A2

نمره آیلتس A2 درباره یک کاربر مبتدی است که می‌تواند عبارات رایج را در موارد روزمره مانند خرید، کار و … به کار ببرد و بفهمد. او همچنین می‌تواند در بحث‌های ساده شرکت کند و درباره خواسته‌ها و نیازهای مختلف خود گفت‌وگو کند.

 

  • سطح آیلتس B1

نمره آیلتس B1 به کاربری اشاره دارد که می‌تواند درباره خانواده، دوستان، کار و فعالیت‌های اوقات ‌فراغت خود صحبت و بحث درباره آن‌ها را درک کند. همچنین توانایی دارد نیازهای سفر، پاراگراف‌های کوتاهی درباره علایق، آرزوها و تجربیات خود را بیان کند.

 

  • سطح آیلتس B2

نمره آیلتس B2 معادل کاربری است که قادر به نوشتن یادداشت‌هایی با موضوعات مختلف است؛ مفاهیم اصلی را با استفاده از متون پیچیده درک و به‌طور طبیعی با افراد بومی صحبت می‌کند.

 

  • سطح آیلتس C1

نمره آیلتس C1 در مورد کاربر ماهری صحبت می‌کند که می‌تواند مکالمه‌ها یا پیام‌های پیچیده را درک کند؛ مفاهیم دشوار را در موقعیت‌های حرفه‌ای، اجتماعی یا رسمی توضیح دهد و متون مفصل درباره موضوعات عمیق بنویسید.

 

  • سطح آیلتس C2

نمره آیلتس C1 به کاربر ماهری اختصاص داده شده است که می‌تواند هر اطلاعات راحتی را درک کرده و خلاصه کند. این افراد در شرایط چالش‌انگیز می‌توانند منظور خود را به وضوح بیان کنند.

 

اهداف و مزایای  تطابق نمرات آیلتس با سطوح CEFR چه هستند؟

CEFR از مقیاس‌های استانداردتری برای تعیین تسلط در زبان‌ها با شاخص‌هایی که قابل اعتمادتر هستند استفاده می‌کند و شایستگی زبان آموزان را در مقیاس‌های A1، A2، B1، B2، C1و C2 ارزیابی می‌کند که در آن A1 مخفف کاربر مبتدی و C2 مخفف کاربر پیشرفته است. همچنین فهرستی از مهارت‌ها یا توانایی‌هایی را ارائه می‌کند که کاربر باید برای تسلط بر مهارت زبان در خود پرورش دهد.

طبق گزارش شورای اروپا، اهداف اصلی سطح‌بندی CEFR به شرح زیر است:

  1. ترویج چند زبانی و تنوع زبانی در برنامه درسی
  2. توسعه برنامه‌های درسی زبان بر اساس علایق، نیازها و گروه سنی زبان‌آموز
  3. طراحی و توسعه یادداشت‌ها، کتاب‌های درسی و سایر مواد آموزشی
  4. ارائه کیفیت بالاتر و رسیدن به موفقیت در فرآیند یادگیری، تدریس و ارزیابی استاندارد
  5. توسعه پروفایل چندزبانه زبان‌آموزان
  6. اطمینان حاصل‌کردن از شفافیت و مقایسه گواهینامه‌ها
  7. ایجاد همکاری بین معلم‌ها و مربیان زبان‌های مختلف

 

تطابق نمرات آیلتس با سطوح CEFR چه لزومی دارد؟

دانشگاه‌ها و موسسه‌هایی در اروپا هستند که سطوح CEFR را می‌پذیرند. اگر قصد اخذ پذیرش از آن‌ها را داشته باشید، تطابق نمرات آیلتس با این سطوح برای شما ضروری خواهد بود. علت آن هم این است که این سطوح می‌توانند توضیح قابل درک‌تری از نمرات دانشجویان را ارائه دهند. CEFR مکانیزم رایجی است که بر اساس یک دستورالعمل رسمی برای بهبود ارتباطات متقاضیان با موسسه‌ها و همچنین توانمندسازی آن‌ها مفید واقع خواهد شد. سطح‌بندی نمرات آیلتس با مقیاس CEFR مربوطه کار دشواری نیست. شما باید طبق یک قانون ساده پیش بروید که در آن نمره آیلتس 7.5 برابر با سطح C1  در CEFR است. به‌طور مشابه، 4.5 با نمره آیلتس B1 در CEFR برابر است.

اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های اروپایی را دارید، نیاز به تطابق نمرات آیلتس با سطوح CEFR خواهید داشت که در اینجا دلایل آن را برشمرده‌ایم:

  1. سطح CEFR از مقیاس‌های استانداردتری برای تعیین تسلط در زبان انگلیسی استفاده می‌کند.
  2. در اروپا معلمان، ممتحنان و دانش‌آموزان مهارت‌های زبانی، نمرات آزمون‌ها و مدارک را با CEFR تطابق می‌دهند.
  3. از آنجایی ‌که مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها در سنجش مهارت زبان دانش‌آموز بر اساس سطح‌های آیلتس (مثلا 8.5 _ 8) مشکل دارند، نمرات آیلتس را با سطوح CEFR تفسیر می‌کنند.
  4. شرکت‌ها و سایر سازمان‌ها نمرات آیلتس و سطح زبان در تطابق با CEFR را برای سنجش تسلط به زبان داوطلب ترجیح می‌دهند.
  5. از آنجایی ‌که نمره 7.5 آیلتس برابر با سطح C1 و نمره باند 4.5 برابر با سطح B1 در CEFR است، کاربران آیلتس ممکن است بدانند که چه نمره‌ای در آیلتس منجر به دستیابی به B1، B2 یا بالاتر در CEFR می‌شود.
  6. تطابق نمرات آیلتس با سطوح CEFR عبارات مبهمی مانند مبتدی، متوسط و پیشرفته را به کمک شاخص‌های دقیق حذف می‌کند.

 

سطح cefr برای کار و تحصیل

 

چه نکاتی درباره هم‌پوشانی برخی نمرات آیلتس وجود دارد؟

در حال ‌حاضر متوجه شده‌اید که برخی از نمرات آیلتس در دو نمره از نمودار CEFR هم‌پوشانی دارند. به‌عنوان مثال، نمره 6.5 آیلتس بین B2 و C1 از سطوح CEFR مشترک است. این مسئله نشان می‌دهد که وقتی متقاضیان خاصی دارای امتیاز 6.5 هستند، برخی ممکن است زیر سطح C1 قرار گیرند، در حالی‌که برخی دیگر ممکن است بر اساس مهارت‌های خود تسلطی در حد سطح B2 داشته باشند. با این ‌حال، تفسیر هم‌پوشانی نمرات با توجه به انتظارات تعیین شده توسط دانشگاه‌های مختلف متفاوت خواهد بود. بنابراین، یک دانشگاه سطح بالا با انتظارات بالا همیشه C1 را به جای 6.5 به امتیاز 7 اختصاص می‌دهد. به همین دلیل به شما توصیه می‌شود حداقل الزامات زبان دانشگاه مورد نظر خود را به‌دقت بررسی کنید و مطابق با آن‌ها آمادگی پیدا کنید.

 

خلاصه‌ای بر مبحث مقیاس سطح‌بندی CEFR

دانشجویان برای تحصیل یا کار در اروپا به تطابق نمرات آیلتس با سطوح CEFR نیاز خواهند داشت. سطوح CEFR چهارچوبی بین‌المللی برای توصیف مهارت‌های زبانی است. CEFR نمرات آیلتس را از طریق یک مقیاس شش درجه‌ای تفسیر می‌کند تا شفافیت لازم را برای بازبینان (کارفرمایان، سازمان‌ها و مدارس) ایجاد کند. بنابراین، آمادگی آیلتس خود را بر اساس تفسیر نمره آیلتس در سطوح CEFR برنامه‌ریزی کنید و آن زمان است که می‌توانید برنامه‌های خود برای سفر به خارج از کشور را آغاز کنید. تلاش مجموعه آریام در این مقاله این بود که شما را برای یکی از مهم‌ترین مراحل سفر به خارج از کشور برای کار یا تحصیل راهنمایی و آماده کند. شما باید پس از آزمون آیلتس حتما نمرات آن را با سطوح CEFR به دلایل و با شیوه‌هایی که در این مقاله برشمردیم، تطابق دهید. علاوه‌ بر سوالاتی که بیان خواهد شد، شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان و تعیین سطح آیلتس خود با ما در تماس باشید.

 

سوالات متداول

آزمون آیلتس چیست؟

سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی یا همان آیلتس یک آزمون استاندارد بین‌المللی، دارای چهار بخش گوش‌دادن (Listening)، خواندن (Reading)، نوشتن (Writing)، صحبت‌کردن (Speaking) است. انگلیسی‌زبانان غیربومی برای اثبات مهارت زبان خود در این آزمون شرکت می‌کنند.

اگر در آزمون آیلتس نمره کل 4.5 را کسب کنم، در چه مقیاسی از CEFR قرار می‌گیرم؟

اگر در آزمون آیلتس نمره 4.5 را کسب کرده باشید، در رده B1 مقیاس CEFR قرار می‌گیرید که به معنای یک کاربر با مهارت خوب است.

چرا CEFR به وجود آمد؟

دلیل اصلی ایجاد CEFR این بود که برای همه شهروندان فرصتی برای یادگیری زبان‌های دیگر به جز زبان اصلی خود فراهم کند و در انجام این کار نیازهای ارتباطی خاص آن‌ها هم در نظر گرفته شود و روش‌ها بر اساس تمرین‌های ارتباطی واقعی باشند.

دیدگاهی در مورد “تطابق نمرات آیلتس با سطوح CEFR

  1. sajjad گفت:

    ممنون بابت مطالب آموزشی عالی که در سایت قرار می دهید

    1. کالج آریام گفت:

      سپاس از شما سجاد عزیز

  2. sajjad گفت:

    ممنون بابت مطالب آموزشی عالی که در سایت قرار می دهید

    1. کالج آریام گفت:

      سپاس از شما سجاد عزیز

  3. farzin گفت:

    با سلام من مدرک c2 خودمو ۳ سال پیش گرفتم
    میتونم بدون آزمون به مدرک آیلتس ۹ تبدیل کنم؟

    1. حسین وجدانی گفت:

      سلام
      خیر دوست عزیز چنین امکانی وجود نداره

  4. farzin گفت:

    با سلام من مدرک c2 خودمو ۳ سال پیش گرفتم
    میتونم بدون آزمون به مدرک آیلتس ۹ تبدیل کنم؟

    1. حسین وجدانی گفت:

      سلام
      خیر دوست عزیز چنین امکانی وجود نداره

  5. Haniye گفت:

    سلام میشه در مورد سطح گرید توضیح بدید و کسی که مبتدی باشه چه زمان طول میکشه به حد گرید برسه

    1. کالج آریام گفت:

      سلام
      گرید منظورتون چه سطحی هست؟
      لطفا برای توضیحات بیشتر با ما تماس بگیرید ۰۲۱۴۱۲۷۶

  6. Haniye گفت:

    سلام میشه در مورد سطح گرید توضیح بدید و کسی که مبتدی باشه چه زمان طول میکشه به حد گرید برسه

    1. کالج آریام گفت:

      سلام
      گرید منظورتون چه سطحی هست؟
      لطفا برای توضیحات بیشتر با ما تماس بگیرید ۰۲۱۴۱۲۷۶

  7. Maryam گفت:

    سلام ببخشید کسی که سطحش b1باشه حدودا چقدر طول میکشه که به c1 برسه

    1. کالج آریام گفت:

      سلام و درود
      زمان دقیق نمیشود اعلام کرد
      برای مشخص شدن طول دوره، تعیین سطح حضوری و مشاوره در کالج آریام انجام خواهد شد.
      این زمان بسته به سطح زبان شما، نمره هدف و زمانی که خارج از کلاس برای تقویت زبان میگذارید متفاوت بوده و بین ۴ تا ۱۰ ماه متغیر است

  8. Maryam گفت:

    سلام ببخشید کسی که سطحش b1باشه حدودا چقدر طول میکشه که به c1 برسه

    1. کالج آریام گفت:

      سلام و درود
      زمان دقیق نمیشود اعلام کرد
      برای مشخص شدن طول دوره، تعیین سطح حضوری و مشاوره در کالج آریام انجام خواهد شد.
      این زمان بسته به سطح زبان شما، نمره هدف و زمانی که خارج از کلاس برای تقویت زبان میگذارید متفاوت بوده و بین ۴ تا ۱۰ ماه متغیر است

  9. مهرداد ملکی گفت:

    با تشکر از اطلاعات دقیق و خوبتون، من مدرس و مترجم زبان ایتالیایی هستم و تایین سطح رو با A/B/C با توجه به نمرات بچه ها انجام میدم اما همیشه نمره ایتس و ارتباطش با سطح دانش زبان انگلیسی برام مبهم بود

    1. کالج آریام گفت:

      درود بر شما
      خوشحالیم که مطلب مفیدی برای شما بوده

  10. مهرداد ملکی گفت:

    با تشکر از اطلاعات دقیق و خوبتون، من مدرس و مترجم زبان ایتالیایی هستم و تایین سطح رو با A/B/C با توجه به نمرات بچه ها انجام میدم اما همیشه نمره ایتس و ارتباطش با سطح دانش زبان انگلیسی برام مبهم بود

    1. کالج آریام گفت:

      درود بر شما
      خوشحالیم که مطلب مفیدی برای شما بوده

  11. مرتضی گفت:

    سلام، من دارم کتاب های تاچستون رو میخونم واسه ایلتس،و روی جلد کتاب نوشته اگر ۶جلد کتاب رو کامل بخونم به سطح c1میرسم ایا درسته؟و در مدت ۹ماه یا کمتر بصورت خودخوان میتونم تمام کنم؟

    1. mohsenmh گفت:

      بسته به زمانی که شما به مطالعه اختصاص می‌‌هید، زمان رسیدن به نمره مد نظر شما متفاوت هست.قطعا با مطالعه منبعی که اشاره کردید،می‌تونید به نمره مطلوب خودتون برسید

  12. امیر گفت:

    سلام
    من برای مهاجرت احتیاج به معادل B1 در CEFR دارم. میخواستم ببینم آیا این مدرک یا آزمون در ایران برگزار میشه یا خیر ؟ اگر جواب منفی هست کجا میتونم این مدرک رو تهیه کنم ؟

    1. mohsenmh گفت:

      سلام.شما اگر مدرک آیلتس را دریافت کرده باشید،با توجه به جدول تطابقی که در مقاله ذکر شده،می‌تونید معادل CEFR را داشته باشید.

  13. سارا گفت:

    سلام . کسی که در سطح b1 باشه به صورت تخمینی ظرف چه مدتی میتونه به استاندارد آیلتس برسه؟

    1. mohsenmh گفت:

      سلام
      شما باید مشخص کنید که چه بند اسکور از آیلتس مد نظر شما هست.با شرکت در کلاس‌های فشرده کالج آریام می‌تونید تو زمان‌بندی مورد نظرتون به هدف خود برسید

  14. طاهری گفت:

    سلام خسته نباشین یه سوالی داشتم از حض رتون زمان تقریبی رسیدن از ایتلس ۵.۵ تا ۷.۵ چند ماه زمان لازمه ممنون میشم ازطریق ایمیل پاسخ سوالمو بدین

    1. mohsenmh گفت:

      سلام
      زمان دقیقی رو نمیشه مشخص کرد، شما باید مشخص کنید که در طول روز چقدر زمان به مطالعه و یادگیری اختصاص می‌دید.ما بهتون کلاس‌های فشرده آریام رو برای ایدگیری سریع زبان انگلیسی پیشنهاد می‌کنیم

  15. رضا گفت:

    سلام منظور از گرید۸ چیست؟
    و در چه سطحی میباشد

    1. mohsenmh گفت:

      سلام.اگر منظورتون نمره 8 آیلتس هست.بیانگر سطح بسیار خوب زبان‌آموز بوده و معادل C1 در CEFR می‌شد.

  16. F.K گفت:

    سلام خیلی ممنون از اطلاعات مفیدتون.سطح من B2هست.حدودا چند ماه طول میکشه به سطح C2 برسم؟

    1. mohsenmh گفت:

      سلام.ممنون که وقت گذاشتین و این مطلب رو مطالعه کردین،ارتقاء سطح زبان شما به خیلی از عوامل مثل:زمانی که به یادگیری زبان اختصاص می‌دین،هزینه‌ای که برای این کار انجام می‌دین و خیلی عوامل دیگه بستگی داره.می‌تونین با پر کردن فرم مشاوره رایگان ما، با ما در تماس باشین.

  17. م.ر.رشیدی گفت:

    با سلام و تشکر از مطالب مفیدتان در سایت. که بی نظیر هست.

    1. mohsenmh گفت:

      ممنون از شما بابت وقتی که گذاشتید و این مطلب رو مطالعه کردین

  18. سمیه گفت:

    ممنون بابت توضیحات عالی و دقیق

    1. mohsenmh گفت:

      خوشحالیم که تونستیم بهتون کمک بکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *