IELTS

تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال

تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال

بگذارید با این سؤال شروع کنیم که آیلتس چیست و کدام آزمون آیلتس مناسب چه شرایطی است؟ آیلتس (IELTS) یا سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی، در واقع محبوب‌ترین آزمون سنجش مهارت زبان انگلیسی در سطح بین‌المللی برای آموزش عالی (دانشگاه‌) و مهاجرت است. آزمون آیلتس در سه فرم کلی آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال و آیلتس لایف اسکیلز برگزار می‌شود. پس از اتمام آزمون و مشخص شدنBand Score   و نمره کل، شرکت‌کنندگان گواهینامه یا کارنامه آیلتس را دریافت می‌کنند.

این گواهینامه، مدرکی دال بر توانایی متقاضیان در چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی برای اخذ ویزاست. در این آزمون مهارت‌هایListening ،Writing ، Reading و Speaking سنجیده و به هر مهارت به صورت جداگانه نمره‌ای تعلق می‌گیرد. نمرات آزمون یا همان Band Score آیلتس بر اساس توانایی متقاضیان در هر مهارت بین نمرات 1 تا 9 است. در نهایت نمره کلی آیلتس براساس برآیند نمرات این چهار مهارت اندازه‌گیری و در کارنامه متقاضی درج می‌شود.

انتخاب آزمون آیلتس آکادمیک یا آیلتس جنرال؟

درک و شرکت در آزمون آیلتس می‌تواند برای بسیاری از زبان‌آموزان با توجه به تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال و لایف اسکیلز در سیستم اجرا یا بخش‌ها و سوالات این آزمون‌ها نسبت به هم چالش برانگیز باشد. در این صورت، انتخاب میان آیلتس جنرال یا آکادمیک اولین تصمیمی است که پیش از آمادگی برای آزمون باید به آن توجه کرد. در واقع انتخاب آزمون آیلتس بستگی به قصد، نوع استفاده و محلی است که می‌خواهید نمره آیلتس خود را ارائه کنید.

آزمون آیلتس آکادمیک معمولاً برای تحصیل و ورود به دانشگاه است، در حالی که اگر روی مقاصد کاری و مهاجرتی متمرکز هستید، باید دوره آیلتس جنرال را بگذرانید. از سوی دیگر ممکن است تنها بخواهید برای دید و بازدید به یک کشور انگلیسی زبان سفر کنید که در این صورت، آیلتس لایف اسکیلز بهترین گزینه برای شما خواهد بود. پس به واسطه این تفاوت‌ها بین آیلتس جنرال و آکادمیک، بهتر است قبل از رزرو آزمون خود، بررسی کنید که کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

 

آیلتس آکادمیک چیست و چه کاربردی دارد؟

آزمون آیلتس آکادمیک برای دانشجویانی که علاقه‌مند به ادامه تحصیلات عالی در محیط دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزشی در خارج از کشور و یا به دنبال استخدام و کار حرفه ای در یک کشور انگلیسی زبان هستند، مناسب است. آزمون‌دهندگان می‌بایست از این نوع منابع برای آزمایش مهارت‌های خود استفاده کرده تا نمرات خود را در هر مهارت این آزمون ارتقا بخشند. درست است که گمان می‌شود بخش‌های مختلف آزمون‌ موضوعات ساده‌ای را در بر می‌گیرد، اما این موضوعات از نظر علمی و حرفه‌ای به توانایی‌های آکادمیک کاملا مرتبط است. در واقع این آزمون‌های نوشتاری برای اطمینان از قوی بودن سطح ارائه مطالب به جهت نوشتن مقالات در سطح کالج انجام می‌شود.

آزمون آکادمیک در حالت کلی در چهار مهارت گوش دادن (Listening)، خواندن (Reading)، نوشتن (Writing) و صحبت کردن (Speaking) دسته‌بندی می‌شود. آزمون می‌تواند توانایی و مهارت‌های آکادمیک زبان انگلیسی  متقاضیان را مورد ارزیابی قرار ‌دهد و میزان توانایی آنان برای شرکت در تحصیلات دانشگاهی و عالی را سنجیده  و به‌عنوان معیاری برای دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان استفاده شود.

 

آیلتس جنرال چیست و چه کاربردی دارد؟

با توجه به نام آزمون آیلتس جنرال (آموزش عمومی آیلتس زبان انگلیسی)، مهارت زبان انگلیسی شخص آزمون‌دهنده را براساس توانایی افراد در استفاده هوشمندانه از زبان انگلیسی در حوزه عملی و روزمره بررسی می‌کند. در حالت کلی موضوعاتی که در آیلتس جنرال استفاده می‌شوند عمومی‌‌تر بوده و درباره تبلیغات، راهنماها، اطلاعیه‌ها و موارد اینچنینی می‌باشند.

مدرک آیلتس جنرال بیش از آنکه برای اهداف آکادمیک و گرفتن پذیرش در دانشگاه مناسب باشد، برای گرفتن یک پوزیشن بهتر کاری، یا درخواست یک فرصت شغلی بهتر به کار می‌رود. در واقع به‌منظور اقدام برای مهاجرت به خارج از کشور، کار در این کشورها و حتی در مراحل اخذ تابعیت برخی کشورهای انگلیسی زبان مانند کانادا، استرالیا، نیوزیلند یا انگلستان افراد می‌بایست مدرک آیلتس جنرال را دریافت کنند.

مقایسه آیلتس آکادمیک و جنرال

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک

برای مهاجرت، هر دو نوع آیلتس جنرال یا آکادمیک مهم هستند، اما سؤال اینجاست که کدام یکی از این گزینه‌ها بسته به اهداف شما برا‌یتان مناسب‌تر خواهد بود؟

 

 

قبل از آنکه به طور کلی به تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال بپردازیم، بهتر است بدانید که آزمون‌های آیلتس جنرال و آکادمیک در چهار بخش اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند. هر کدام از این بخش‌ها مشخصات منحصر ‌به فرد خود را داشته و برای موفقیت در آن‌ها می‌بایست براساس توجه به همین جزئیات برای آیلتس آماده شوند.

 

بخش  Speaking IELTS یا صحبت کردن

ذکر این مطلب که هر دو آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک دارای مصاحبه حضوری با یک آزمون گیرنده رسمی آیلتس هستند، نیز کم اهمیت نیست. بخش اسپیکینگ (Speaking) در آزمون آیلتس برای آموزش آکادمیک و جنرال یکسان است و مدت زمان آن 11 الی 14 دقیقه خواهد بود. این بخش از آزمون خود شامل سه مرحله کلی است که هم شامل سؤالات کوتاه می‌شود و هم طولانی‌تر. شرکت‌کننده‌گان پس از معرفی خود، می‌بایست در مورد یک موضوع آشنا صحبت کرده و سپس در یک بحث ساختاری درباره موضوعات مرتبط با ممتحن صحبت کنند.

 

بخش IELTS Listening یا گوش دادن

آموزش یا آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال، هر دو دارای بخش لیسنینگ (Listening) یکسان هستند که مدت زمان آن 30 دقیقه است.  این بخش در هر دو امتحان دارای چهار  قسمت است. فایل صوتی انتخابی ضبط شده و 10 سؤال شامل جای خالی می‌شود. بخش اول و دوم دارای زمینه‌های اجتماعی روزمره و بخش سوم و چهارم شامل مباحث کمی آکادمیک‌تر است.

 

بخش IELTS Writing یا نوشتن

بخش رایتینگ (Writing) در آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال 60 دقیقه طول می‌کشد. این بخش شامل نوشتن دو مقاله است. در آیلتس آکادمیک، مقاله اول شامل نوشتن حداقل 150 کلمه و توصیف و تشریح آمار و اطلاعات داده شده در چارت‌، نمودار ‌های ارائه شده است و در مقاله دوم که می‌بایست حداقل 250 کلمه باشد، توانایی شما را برای نوشتن در مورد موضوع درخواست شده سنجیده می‌شود. این در حالیست که در آزمون جنرال مقاله اول شامل نامه‌نگاری اداری و تمرین دوم شامل نوشتن مقاله‌ای است که توانایی شما را در داشتن نگاه منتقدانه، ساختار پیچیده دستور زبان و استفاده به‌جا از کلمات بررسی می‌کند.

 

بخش IELTS Reading یا خواندن

بخش خواندن یا ریدینگ (Reading) برای آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال 60 دقیقه طول می‌کشد. هر دو آزمون دارای سه بخش با سؤالات مربوطه هستند. در بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک دارای متن‎های متنوعی برای خواندن است که متن احتمالاً توصیفی، واقعی و تحلیلی می باشد. همچنین شامل نمودارها، جدول‌ها یا تصاویر نیز می باشد. بخش خواندن یا ریدینگ برای آیلتس جنرال شامل سه قسمت است. قسمت اول دارای دو یا سه متن کوتاه، بخش دوم شامل دو متن کوتاه مرتبط با کار و بخش آخر شامل یک متن طولانی در مورد یک موضوع کلی است. هر دو آزمون آکادمیک و جنرال دارای متن‌های معتبر و واقعی هستند. انتخاب متن‌ها در آزمون آکادمیک از کتاب‌ها، روزنامه‌ها، ژورنال‌ها و غیره و در آزمون جنرال از کتاب‌ها، روزنامه‌ها، کتابچه‌های شرکت‌ها و غیره صورت می‌گیرد.

 

در عین اینکه در بالا به تفاوت‌هایی در این دوره‌ها اشاره کردیم، تفاوت‌های کلی در هر دو آزمون وجود دارند که در بخش‌های خواندن و نوشتن (Reading و Writing) شاهد آن هستیم. باور کنید، وقتی بتوانید فرق آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک را به وضوح ببینید، خیلی راحت‌تر می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام‌ یک برایتان مناسب‌تر است، از این رو در این بخش قصد داریم به تفاوت‌های آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک بپردازیم:

  • بخش‌های گوش دادن (Listening) و صحبت کردن (Speaking) آزمون برای هر دو آیلتس آکادمیک (Academic) و آیلتس جنرال (General) یکسان است، در حالی که بخش‌های خواندن (Reading) و نوشتن (Writing) در آن‌ها متفاوت است.
  • آزمون جنرال موضوعاتی براساس علاقه عمومی دارد. متقاضیانی که بخواهند در دبیرستان (آموزش متوسطه) پذیرفته شوند، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. درحالی‌که آزمون آکادمیک شامل موضوعاتی می‌شود که برای افرادی که می‌خواهند برای تحصیلات عالی وارد دانشگاه یا مؤسسات حرفه ای شوند، مناسب‌تر است.
  • این دو آزمون، از نظر فرمت نمره‌دهی نیز متفاوت هستند. اگر امتیاز 37-38 از 40 را بگیرید، در ریدینگ آیلتس جنرال نمره 8.5 به دست می‌آورید، در حالی که اگر همین امتیاز را در ریدینگ آیلتس آکادمیک بگیرید، نمره 8 را دریافت می‌کنید. این بدان معناست که با همان تعداد پاسخ صحیح، در ریدینگ آیلتس جنرال در مقایسه با ریدینگ آیلتس آکادمیک، Band Scoreبالاتری کسب می‌کنید.

آیلتس آکادمیک و جنرال

کدام آزمون آسان‌تر است، آکادمیک یا جنرال؟

گرچه پاسخ دادن به این سؤال اندکی دشوار است اما در حالت کلی و طبق تجربه و اعتقاد زبان‌آموزان و آزمون‌دهندگان باید بگوییم نسخه آکادمیک آیلتس در مقایسه با آیلتس جنرال به دلایل واضح، کمی سخت‌تر است.  با نگاهی دقیق‌تر، شاید دلیل آسان بودن آزمون آیلتس جنرال این است که در این نسخه، از شما سؤالات عمومی و ساده مربوط به شما و محیط و موضوعات اطراف‌تان پرسیده می‌شود، اما در مورد آزمون آکادمیک باید دقیق‌تر عمل کنید، به این معنی که آیلتس آکادمیک درک و توانایی شما را در ارائه واضح و کامل ایده‌های پیچیده مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

 

بین آیلتس جنرال و آکادمیک کدام را انتخاب کنیم؟

آزمون آیلتس نقش مهمی در فرصت‌های تحصیلی، موفقیت‌های شغلی، احتمال دریافت مجوز کار و اقامت موقت و دائم در کشورهای انگلیسی زبان مانند نیوزلند، استرالیا، کانادا و یا ایالات متحده را دارد اما سؤال اینجاست که با توجه به تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال، بین این دو آزمون کدام انتخاب بهتری برای شماست؟ در پاسخ کلی باید بگوییم که بسته به هدف شما، این انتخاب می‌تواند متفاوت باشد. آیلتس آکادمیک برای کسانی است که می‌خواهند در خارج از کشور تحصیل کنند اما آیلتس جنرال برای افرادی است که قصد دارند در راستای اخذ مهاجرت دائم یا فرصت‌های کاری اقدام نمایند.

 

پرسش‌های پرتکرار

  1. چه نکاتی را باید درباره آزمون آیلتس بدانیم؟ نکات آزمون آیلتس عبارتند از:
  • هزینه هر دو نوع آزمون آیلتس حدود 160 دلار است.
  • برای شرکت در هر دو نوع آزمون آیلتس، نه محدودیت سنی وجود دارد و نه فرد آزمون‌دهنده باید در دوره یا کلاسی شرکت کند.
  • احتمال مردود شدن شخص در این آزمون وجود ندارد، تنها نمره اوست که کم و زیاد می‌شود.
  • فرد آزمون‌دهنده باید نمره مورد قبول کشور مقصد خود را بداند.
  • زمان برگزاری آزمون آیلتس توسط خود فرد مشخص می‌شود.
  • زمان برگزاری آزمون آیلتس معمولاً ماهی دو بار بوده و تنها در شهرهای بزرگ ایران امکان‌پذیر است.
  • بسته به سطح زبان انگلیسی خود، پیش از آزمون نیاز دارید حداقل 3 الی 4 ماه برای آزمون آماده شوید.
  1. بند اسکور آیلتس چیست؟

بند اسکور آیلتس معدل یا نمره کلی است که از چهار مهارت گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن دریافت می‌کنید. به عنوان مثال اگر میانگین نمرات شما 7.75 شود، به سمت بالا گرد شده و نمره 8 را دریافت می‌کنید، در حالی که اگر میانگین 7.25 بگیرید، به نیم گرد شده و نمره ثبت شده شما 7.5 خواهد بود.

  1. آیا می‌توان از خانه و به صورت آنلاین در آزمون آیلتس شرکت کرد؟

پس از قرنطینه ناشی از COVID-19، آیلتس سیستم جدیدی از تست را اعلام کرد که به موجب آن افراد می‌توانند امتحان آیلتس خود را از خانه خود انتخاب کرده و در ‌آن شرکت کنند. آیلتس آنلاین یک برنامه تخصصی برای ارائه‌دهندگان آیلتس آکادمیک است تا بتوانند به سفر تحصیلی خود ادامه دهند و تعیین سطح آنلاین آيلتس شوند.

دیدگاهی در مورد “تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال

  1. Negar گفت:

    بسیار مفید بود.. متشکرم.

  2. Joe گفت:

    مرسی خوب و جامع بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *