IELTS

هر آنچه در مورد شیوه نمره‌دهی آیلتس باید بدانید

نمره‌دهی آیلتس

شما نیز قرار است برای آزمون آیلتس آماده شوید؟ با سیستم نمره‌دهی آیلتس تا چه اندازه آشنایی دارید؟ آیلتس یکی از آزمون‌های سنجش تسلط بر زبان انگلیسی است که در سطح دنیا برای پذیرش انواع روش‌های مهاجرتی مانند تحصیلی یا کاری استفاده می‌شود.

این آزمون بین‌المللی نحوه ارزشیابی مختص به خود را دارد که هم به صورت مجزا و هم کلی توانایی‌های متقاضی آزمون دهنده را بررسی می‌کند. در این آزمون شما توانایی‌های خود را در 4 بخش اصلی زبان یعنی خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن ارزیابی می‌کنید. شما برای موفقیت در این آزمون قبل از برنامه‌ریزی برای شرکت در آن بهتر است با سیستم نمره‌دهی‌اش آشنا شوید.

 

محاسبه نمره آیلتس در هر بخش به چه شکل است؟

حال که متوجه شدید آیلتس چیست، بهتر است به سراغ این موضوع برویم که نحوه نمره‌دهی آیلتس چگونه است. این سیستم بر اساس هر مهارت به صورت مجزا است. برای مثال در بخش Listening آیلتس شما با پاسخ دادن به 11 تا 12 سؤال می‌توانید نمره 4 این بخش را دریافت کنید.

اما بالاترین نمره یعنی 9 را زمانی دریافت می‌کنید که بتوانید به 39 تا 40 سؤال بخش لیسنینگ درست پاسخ دهید. این نمرات لیسنینگ برای دو آزمون جنرال و آکادمیک هستند. بر اساس سیستم نمره‌دهی آیلتس آکادمیک، برای محاسبه نمره Reading در صورتی که بتوانید به بین 10 تا 12 پرسش پاسخ صحیح بدهید، قادر به کسب حداقل نمره 4 هستید.

اما سقف نمره در این بخش هم مانند نمره لیسنینگ خواهد بود. به گونه‌ای که با 39 تا 40 پاسخ صحیح می‌توانید نمره 9 را دریافت کنید. اما در بخش ریدینگ جنرال کار کمی سخت‌تر است. به طوری که پاسخ دادن به 12 تا 14 پرسش صحیح نمره 3.5 را برای شما به دنبال دارد و برای گرفتن نمره کامل 9 باید حتما به 40 سؤال پاسخ درست دهید.

برای بررسی نمرات تمامی 4 مهارت به صورت دقیق‌تر می‌توانید به مقاله چگونگی محاسبه نمره آیلتس در همین سایت مراجعه کنید. اما زبان‌آموزان می‌توانند برای کسب حداکثر نمره این آزمون در کلاس آیلتس یا هر یک از دوره‌های زیر شرکت کنند.

محاسبه نمره overall آیلتس چگونه است؟

در سیستم نمره‌دهی آیلتس نتایج از 1 تا 9 رده‌بندی می‌شوند. یعنی شما در هر صورت در یکی از این 9 سطح قرار می‌گیرید. هر بخش از آزمون که شامل 4 جزء اصلی رایتینگ، اسپیکینگ، ریدینگ و لیسنینگ می‌شود، نمره مجزای خود را دارد. اما در نهایت از کل این نمرات میانگین گرفته می‌شود.

نکته جالب در مورد این سیستم نمره‌دهی این است که اگر شما نمره کامل را نگیرید، نتیجه نهایی به نزدیکترین نمره کامل گرد خواهد شد. منظور در این سیستم مثلا فقط نمره 8 یا 9 نیست، بلکه 8.5 هم نمره کامل محسوب می‌شود. برای درک بهتر این موضوع به مثال‌های ارائه شده در جداول زیر توجه کنید.

نمره کلی

(Overall Band)

میانگین

(Average)

گوش دادن

(Listening)

خواندن

(Reading)

صحبت کردن

(Speaking)

نوشتن

(Writing)

6.5 6.25 6.5 7 5.5 6

 

نمره کلی

(Overall Band)

میانگین

(Average)

گوش دادن

(Listening)

خواندن

(Reading)

صحبت کردن

(Speaking)

نوشتن

(Writing)

8 7.75 8 8.5 7 7.5

با توجه به جداول بالا متوجه این موضوع می‌شویم که در سیستم نمره‌دهی آیلتس اگر میانگین چهار نمره مهارت‌های زبانی شما به 0.25 ختم شود، نمره نهایی شما به 0.50 گرد می‌شود. مانند تبدیل شدن نمره 6.25 به نمره 6.5 که در نهایت نمره نهایی شما همان 6.5 خواهد بود.

این روش در مورد نمره بالاتر و کمتر نیز صادق است. برای مثال در جدول دوم نمره 7.75 به نمره 8 گرد شد. پس نمره نهایی آیلتس شما 8 است. در حالی که اگر همین نمره 7.25 بود، نمره گرد شده و نهایی شما به 7 تقلیل پیدا می‌کرد.

 

نمرات آیلتس نشان دهنده چه سطحی هستند؟

اگرچه گفتیم که نمرات آیلتس از سطح 1 تا 9 درجه‌بندی و محاسبه می‌شوند، اما این سیستم سطح صفر هم دارد که البته این بخش نشان دهنده این است که شما به پرسش‌های آزمون پاسخ نداده‌اید یا به کل با زبان انگلیسی اصلا آشنایی ندارید. اما برای اینکه بدانید هر نمره‌ای از آزمون آیلتس چه سطحی از زبان‌آموز را نشان می‌دهد، جدول زیر را بررسی کنید.

سطوح آیلتس

 

بر اساس جدول بالا سطح زبان قابل قبول از نمره 4.5 به بعد است که البته این نمره بسته به مکانی که قرار است از آن استفاده کنید، متفاوت خواهد بود. زیرا نمره قابل قبول برای شرکت در یک دانشگاه با دانشگاه دیگر متفاوت است. حتی این نمره برای زمانی که قرار است در جایی مشغول به کار شوید، در مقابل زمانی که قرار است در یکی از دانشگاه‌های خارجی تحصیل کنید، متفاوت خواهد بود.

 

استاندارد زبان بین‌المللی سطوح CEFR چیست؟

در سیستم نمره‌دهی آیلتس مهارت‌های هر فردی بر اساس یک سیستم خاص طبقه‌بندی می‌شوند که CEFR نام دارد. CEFR یک استاندارد بین‌المللی برای توصیف توانایی‌های زبانی افراد مختلف است. این استاندارد مهارت‌های زبانی هر متقاضی را بر اساس سطوح مختلف از مبتدی تا پیشرفته دسته‌بندی می‌کند.

استادان آیلتس می‌توانند مهارت‌های فرد را بررسی و سپس با تطبیق دادن آن با سیستم CEFR تسلط هر فرد و سطح وی را مشخص کنند. شناخت سطح یک متقاضی شرکت در آزمون آیلتس می‌تواند دید روشنی از برنامه مورد نیاز او برای آمادگی در این آزمون ارائه دهد. استادان نیز می‌توانند برنامه‌های آموزشی افراد را بر اساس سطح آن‌ها در اختیارشان قرار دهند. برای درک بهتر سطوح زبانی به جدول زیر نگاه کنید.

سطوح CEFR

نحوه اعتراض به نمره آیلتس چگونه است؟

بسیاری از زبان‌آموزان بعد از بررسی نمرات خود، نسبت به بررسی آزمون و نحوه نمره‌دهی آیلتس اعتراض دارند. در صورتی که شما هم در این دسته قرار دارید، می‌توانید تا 6 هفته بعد از پایان آزمون خود، در فرم گزارش مربوط به آزمون اعتراض خود را ثبت کنید.

توجه داشته باشید که ثبت اعتراض شما می‌تواند برای هر یک از بخش‌ها مثل نمره اسپیکینگ یا نمره رایتینگ باشد یا اینکه به کل نتیجه امتحان معترض باشید. نتایج بررسی اعتراض شما بین 2 تا 21 روز بعد به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد. البته به این موضوع توجه داشته باشید که ثبت اعتراض برای آزمون آیلتس هزینه دارد، اما در صورتی که بعد از بررسی نتایج امتیازات به نفع شما تغییر کند، این هزینه به شما عودت داده خواهد شد.

 

آیا آزمون آیلتس نمره منفی دارد؟

یکی از مزایای شرکت در آزمون آیلتس این است که شما برای پاسخ اشتباه خود نمره منفی دریافت نمی‌کنید. پس نباید حتی یکی از سؤالات را بدون پاسخ رها کنید. اگر می‌خواهید از آزمون آیلتس برای کار، تحصیل یا مهاجرت دائمی به کشورهای مختلف استفاده کنید، باید قبل از هر چیز درک درستی از الگوی این آزمون در مهارت‌های مختلف داشته باشید.

آیلتس آکادمیک برای افرادی کاربرد دارد که می‌خواهند در دانشگاه یا کالج کشوری خاص پذیرش شوند. این نوع آیلتس منجر به پذیرش آن‌ها در دوره‌های کارشناسی یا کارشناسی ارشد خواهد شد. در مقابل آیلتس جنرال به افراد کمک می‌کند تا در یک زمینه کاری در خارج از کشور کار کنند.

به طور کلی نسخه عمومی این آزمون برای کسانی که مایل به مهاجرت به یک کشور انگلیسی زبان هستند، کاربرد دارد. زمان آزمون آیلتس در هر 4 مهارت ذکر شده 2 ساعت و 45 دقیقه است که البته هر بخش زمان مختص به خود را دارد.

بالاترین نمره آیلتس چقدر است؟

همانطور که گفتیم، این آزمون به 9 مقیاس گوناگون طبقه‌بندی می‌شود. در این 9 درجه عدد 1 کمترین نمره آزمون و عدد 9 نشان دهنده بیشترین مهارت در زبان انگلیسی است. اگر فردی بتواند نمره 9 را کسب کند، یعنی به طور کامل بر زبان انگلیسی تسلط دارد و حتی می‌تواند به صورت تخصصی از این زبان استفاده کند.

به همین دلیل است که آزمون‌دهندگانی که موفق شوند نمره 9 را کسب کنند، به عنوان کاربران متخصص زبان انگلیسی شناخته می‌شوند. در توصیف چنین افرادی باید گفت که آن‌ها به زبان تسلط کامل دارند و می‌توانند با دقت کامل و به شکلی روان از این زبان استفاده کنند. به طوری که به نظر برسد زبان انگلیسی زبان مادری آن‌ها بوده است.

البته رسیدن به این سطح از زبان انگلیسی بسیار سخت است و تعداد بسیار کمی از افراد توانایی کسب نمره 9 را خواهند داشت. لازم است روی این نکته هم تأکید کنیم که بیشتر زبان‌آموزانی که در آزمون آیلتس شرکت می‌کنند، نیازی به کسب نمره 9 ندارند. اگر شما هم برای کسب حداکثر نمره آیلتس تلاش می‌کنید، بهتر است نکات زیر را سرلوحه برنامه‌ریزی خود قرار دهید.

  • خیلی زود برای کسب آمادگی برنامه‌ریزی کنید و به طور مداوم پیشرفت خود را بسنجید.
  • به شکلی کاملا منظم بر دستور زبان انگلیسی تسلط پیدا کنید.
  • روی هر 4 مهارت زبانی کار کنید، اما وقت بیشتری صرف مهارت‌هایی کنید که در آن‌ها ضعف دارید.
  • دایره لغات خود را گسترده کنید.
  • از هر فرصتی برای استفاده از زبان در 4 مهارت مختلف به شکل کتبی و شفاهی استفاده کنید.
  • از اخبار، کتاب‌ها، متون تخصصی، انگلیسی زبانان بومی، مستندها، موسیقی‌ها، سرگرمی‌ها، علایق و موضوعات مختلف برای تقویت مهارت‌های خود بهره ببرید.
  • از یک مدرس برای کسب نمره قبولی آیلتس استفاده کنید.

 

حداقل نمره در هر بخش آزمون آیلتس برای تأیید دانشگاه‌ها چقدر است؟

حداقل نمره آیلتس برای پذیرش در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. معمولا دانشگاه‌های برتر و رشته‌های تخصصی‌تر سطح زبانی بالاتری می‌خواهند. در مقابل سختگیری کسب نمره در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی سطح پایین معمولا کمتر است. در این بین کشور آلمان بالاترین نمره آیلتس آکادمیک را با امتیاز  7.43 دارد.

در این جدول یونان با نمره 6.97 در رتبه دوم و مالزی با نمره 6.88 در رتبه سوم قرار دارد. بیشتر دانشگاه‌های برتر دنیا از جمله مؤسسه تکنولوژی ماساچوست، مؤسسه فناوری کالیفرنیا، دانشگاه هاروارد، دانشگاه پرینستون و دانشگاه ییل با رتبه‌های 3 تا 8 دنیا، نمره 7 تافل را برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی در مراکز خود در نظر گرفته‌اند.

تفاوت نمره‌دهی در آیلتس و تافل چیست؟

بعد از بررسی آیلتس، بد نیست ببینیم که تافل چیست. تافل نیز رقیب دیرینه آیلتس و آزمون بین‌المللی دیگری برای سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی است. بسیاری از کشورها، دانشگاه‌ها یا مراکز کاری خارجی برای پذیرش مهاجرین از آزمون تافل استفاده می‌کنند. این آزمون معمولا به شکل آنلاین برگزار می‌شود، اگرچه مراکزی که از اتصال اینترنتی برخوردار نباشند، می‌توانند از روش سنتی آزمون یعنی تست کاغذی استفاده کنند.

تاکنون حدود 27 میلیون نفر از افراد در سراسر کره خاکی در آزمون تافل شرکت کرده‌اند که نشان از استقبال از این آزمون دارد. این آزمون توسط مؤسسات آموزشی و سازمان‌های دولتی بیش از 130 کشور در دنیا برای بررسی موقعیت‌ها یا دوره‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته فراموش نکنید نتیجه‌ای که در این آزمون دریافت می‌کنید تنها در طول 2 سال اعتبار دارد و بعد از این مدت باید برای نشان دادن مهارت‌های زبانی خود دوباره این آزمون را تکرار کنید. اما پرسش مطرح در این بین تفاوت نمره‌دهی آیلتس با تافل است. همانطور که گفتیم آزمون آیلتس بین نمرات 1 تا 9 درجه‌بندی می‌شود.

اگرچه نمره صفر عملا در این آزمون کارایی ندارد. در مقابل نمره‌دهی آیلتس، این تافل است که درجه‌بندی خود را بین اعداد 0 تا 120 انجام می‌دهد. اگر شما در یکی از این آزمون‌ها شرکت کنید، می‌توانید به کمک جدول امتیازی این دو آزمون، به مقایسه نمرات و تطبیق آن‌ها با هم بپردازید. جدول زیر به شما بینش بیشتری در این زمینه می‌دهد.

مقایسه نمرات تافل و آیلتس

علاوه بر سیستم نمره‌دهی تافل و آیلتس که در بالا به آن اشاره کردیم، شما می‌توانید به صورت مجزا نمرات هر بخش دیگر از مهارت‌های چهارگانه را در این دو آزمون نیز با هم مطابقت دهید.

 

آیا خرید نمره آیلتس امکان‌پذیر است؟

بسیاری از افرادی که زمان یا حوصله کافی به منظور آمادگی در آزمون آیلتس ندارند، به دنبال یافتن پاسخ این سؤال هستند که آیا می‌توانند مدرک آیلتس یا نمره آن را بخرند؟ در جواب باید یک نه قاطع به این پرسش داد. در واقع یکی از دلایلی که آزمون آیلتس به عنوان معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود، امنیت بالای آن است.

استفاده از یک مدرک نامعتبر برای انجام مهاجرت کاری یا تحصیلی ممکن است افراد را در معرض خطر قرار گرفتن در لیست سیاه سازمان‌های مهاجرتی قرار دهد. بنابراین حتی اگر یک درصد بتوانید از این مدرک یا نمره جعلی به دست آمده از آیلتس استفاده کنید، ریسک بزرگی کرده‌اید که می‌تواند به قیمت نابودی رؤیاهای شما باشد.

قرار گرفتن در لیست سیاه برای همیشه چیزی نیست که هیچ یک از داوطلبین مهاجرت حتی به آن فکر کنند. پس بهتر است با صرف وقت و برنامه‌ریزی دقیق از راه اصولی در این آزمون شرکت کنید و نمره مورد نظر خود را به دست آورید.

علاوه بر این موارد باید گفت که شرکت در آزمون آیلتس در سال‌های اخیر با اقدامات امنیتی شدیدتری مانند گرفتن اثر انگشت و عکس در روز امتحان همراه بوده است. پس بدانید که ادعای خریدن نمره جز شیادی چیز دیگری نخواهد بود و حتی افتادن در این دام ساده‌لوحانه به نظر می‌رسد.

 

جمع‌بندی

  • آیلتس یکی از آزمون‌های بین‌المللی زبان است که بسیاری از کشورها برای پذیرش مهاجرین مختلف از آن استفاده می‌کنند.
  • آیلتس در سراسر دنیا به رسمیت شناخته شده است و بیشتر دانشگاه‌های دنیا آن را مبنای پذیرش دانشجویان خارجی قرار می‌دهند.
  • آزمون آیلتس خود به 4 بخش مجزای ریدینگ، اسپیکینگ، رایتینگ و لیسنینگ تقسیم می‌شود که هر بخش نیز نمره خاص خود را دارد. ضمن اینکه محاسبه نمره آیلتس به صورت جزئی و کلی انجام می‌شود.
  • نمره کلی آیلتس از میانگین نمرات 4 بخش این آزمون و گرد کردن آن به دست می‌آید. به صورتی که اگر یک دانشجو نمره 7.35 را کسب کرده باشد، در اصل نمره وی 7.5 است و اگر نمره 6.75 کسب کرده باشد، نمره او 7 خواهد بود.
  • آزمون آیلتس از 9 سطح تشکیل شده است که آزمون دهنده با کسب نمره 1 دارای کمترین دانش زبانی و متقاضی گیرنده نمره 9 دارای بالاترین مهارت زبانی یا تخصص در زبان انگلیسی است.
  • در صورتی که شما هم متقاضی شرکت در آزمون آیلتس هستید، می‌توانید برای تعیین سطح و مشاوره رایگان آیلتس با کالج آریام ارتباط برقرار کنید.

 

پرسش‌های پرتکرار

  • سیستم نمره‌دهی آیلتس چگونه است؟

این سیستم از 9 سطح مجزا تشکیل شده است که در آن 1 کمترین نمره و نشان از سطح None-user دارد. این در حالی است که نمره 9 سقف نمرات در آزمون آیلتس است و نشان دهنده سطح تخصصی یا Expert-user خواهد بود.

  • محاسبه نمره کلی در آزمون آیلتس چگونه انجام می‌شود؟

این محاسبه بر اساس نمره کسب شده شما و گرد کردن آن انجام می‌شود. به این صورت که مثلا اگر نمره شما 6.12 باشد، نمره کامل شما به نمره 6 گرد می‌شود. اگر نمره شما 6.35 یا 6.66 باشد، نمره شما به سمتت 6.5 گرد می‌شود. در نهایت نمره بالا مانند 6.75 به سمت نمره کامل 7 گرد خواهد شد.

  • نمره‌دهی آیلتس با تافل چه تفاوتی دارد؟

نمره‌دهی آیلتس از 1 تا 9 خواهد بود. این در حالی است که این نمره‌دهی در تافل از عدد 0 تا 120 محاسبه می‌شود. نمرات هر یک از این دو آزمون قابلیت تطابق با یکدیگر را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *