Vocabulary, IELTS

معرفی منابع و تکنیک‌های یادگیری لغات آیلتس

لغات آیلتس

لغات آیلتس، بخش مجزایی در این آزمون بین‌المللی ندارند. آیلتس که توسط دانشگاه کمبریج برگزار می‌شود، 4 مهارت Reading، Listening، Speaking و Writing متقاضیان را می‌سنجد. در هر 4 مورد، دانستن لغات آیلتس تاثیر بسزایی در کسب نمره قبولی افراد دارد.

یادگیری و گسترش دایره لغات، یک روند مستمر است. برای طی‌کردن چنین فرایندی، ابزارها و منابع زیادی وجود دارند. بخشی از آن‌ها به‌صورت کتاب، روزنامه و مطالب چاپی و بخش دیگری از منابع، اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های موبایلی هستند. در این مطلب، قصد داریم بهترین منابع لغت آیلتس را معرفی کنیم. لطفا تا پایان همراه ما باشید.

 

اهمیت یادگیری لغات آیلتس

برای یادگیری زبان جدید، افراد باید مهارت‌های خود را در زمینه گرامر و دایره لغات توسعه دهند. اهمیت یادگیری لغات انگلیسی در آن است که هر چه واژه‌های بیشتری در ذهن شما باشد، می‌توانید عملکرد خود را در 4 عمل اصلی، یعنی صحبت ‌کردن، گوش ‌دادن، نوشتن و خواندن بهبود دهید و به هدف خود، یعنی آمادگی آزمون آیلتس برسید. اگر هدف شما از یادگیری زبان، مهاجرت یا مواردی از این قبیل باشد، لغات آیلتس اهمیت بالاتری پیدا می‌کنند.

هر چه لغات ضروری آیلتس بیشتری بدانید، برای شنیدن و فهم صحبت افراد و همچنین جمله‌سازی، کار ساده‌تری خواهید داشت. همه این‌ها به شما کمک می‌کنند تا در ارتباط با افراد، موفق‌تر باشید. نکته بعد، بحث Reading و تقویت آن است. دانستن لغات پرکاربرد آیلتس برای خواندن یک متن، همچون مطالبی که در آزمون‌های زبان مختلف وجود دارند، بسیار مفید است و موجب درک بهتری از مفهوم بیان ‌شده، می‌شود. البته یادگیری واژگان آیلتس راه و روش خاص خود را دارد.

یادگیری لغات آیلتس

 

چگونه کلمات انگلیسی را حفظ کنیم

برای یادگیری واژگان ضروری آیلتس، چند نکته مهم وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کنید. اما در مجموع، بهترین راه یادگیری لغات انگلیسی، استمرار و تمرین روزانه است. حتما در مورد یادگیری زبان این جمله را شنیده‌اید که زبان، فرار است! تجربه تلخی که برای زبان‌آموزان زیادی رخ داده است، فاصله‌ گرفتن از تکرار و تمرین روزانه و به تبع آن، فراموش‌کردن بخشی از اطلاعات خود در زبان مورد نظر است.

برای پیشگیری از چنین اتفاقی، باید بخشی از زمان روزانه خود (هرچند کوتاه) را برای یادگیری، تکرار و تمرین خالی بگذارید. این نکته را فراموش نکنید که یادگیری زبان، یک فرایند مستمر است؛ هر چه فرد با جدیت و استمرار بیشتری یادگیری لغات آیلتس را دنبال کند، سریع‌تر دایره لغات خود را گسترش می‌دهد و به یادگیری سریع زبان دست می‌یابد.

اما برای یادگیری واژگان، باید منابع لغت آیلتس مناسب را انتخاب کنید و طبق دستورالعمل هر مورد، شروع به استفاده و یاد‌گرفتن کنید. این منابع به دسته‌های مختلفی از جمله کتاب لغت آیلتس، اپلیکیشن لغات آیلتس، وبسایت‌های آموزشی معتبر و… تقسیم می‌شوند. اما قبل از پرداختن به بهترین منابع لغت آیلتس، چند نکته را برای بهبود یادگیری بررسی می‌کنیم.

  • مطالعه خود را از کلمات آیلتس پرکاربرد شروع کنید؛ این‌گونه می‌توانید در مدت کوتاهی، تسلط خود را بر قسمت قابل‌ توجهی از زبان مورد نظر افزایش دهید.
  • برای یادگیری لغات سخت آیلتس از دفترچه‌های همراه یا موارد این‌چنینی استفاده کنید تا در طول روز، امکان تکرار و تمرین برای شما وجود داشته باشد.
  • حتما تلفظ صحیح هر کلمه را یاد بگیرید و به‌دقت تکرار و تمرین کنید.
  • گاهی برخی کلمات و عبارات، دارای معانی متعددی هستند. بنابراین، بهتر است برای یاد گرفتن کلمات آیلتس، آن‌ها را در جمله‌های مختلف تمرین کنید. این کار، باعث تثبیت بهتر معانی مختلف یک عبارت در ذهن شما خواهد شد.
  • حتما از دیکشنری‌های معتبر استفاده کنید. گاهی ممکن است در مطالعات و تمرین‌های خود، در مورد برخی لغات، دچار تردید شوید. در چنین موقعیتی، مراجعه به دیکشنری می‌تواند خیال شما را از بابت یادگیری مفاهیم درست راحت کند.
  • کلمات مترادف را برای خود جمع‌آوری کنید. اگر استفاده از این کلمات در یک جمله، معانی متفاوتی ایجاد می‌کند، حتما این قبیل نکات را هم اضافه کنید. حتی می‌توانید لیستی از کلمات متضاد را هم گردآوری کنید.

 

راه‌های یادگیری لغات آیلتس

برای یادگیری اصولی هر زبانی، از جمله زبان انگلیسی، باید از بهترین ابزارهای موجود استفاده کنید. یکی از ملاک‌ها برای انتخاب، مطابقت منبع آموزشی با منابع آزمون آیلتس است. در ادامه، قصد داریم تعدادی از بهترین منابع یادگیری لغات آیلتس از جمله اپلیکیشن‌های یادگیری لغات زبان را بررسی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم موارد ذکر‌ شده در این قسمت را بررسی و متناسب با شرایط خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

Cambridge Vocabulary for IELTS

از آنجایی که مجری آزمون آیلتس، دانشگاه کمبریج است، منابع منتشر ‌شده توسط این مرکز آموزشی معتبر، قطعا بیشترین کمک را به داوطلبان آیلتس خواهد کرد. این کتاب برای افرادی مناسب است که از نظر دایره واژگان، در سطح متوسط (Intermediate) و بالاتر (Advanced) هستند. اگر قصد برنامه‌ریزی آیلتس را دارید، به‌طوری که می‌خواهید به نمره 6.5 و بالاتر دست پیدا کنید، این کتاب برای شما مفید خواهد بود.

وجود CD حاوی فایل‌های صوتی کتاب، به افراد کمک می‌کند تا در کنار مطالعه لغات آیلتس، تلفظ صحیح هر مورد را نیز آموزش ببینند. این ویژگی، کتاب لغات کمبریج را به یکی از بهترین منابع لغت آیلتس با هدف خودآموز تبدیل کرده است.

کتاب Cambridge vocabulary for ielts

 

Oxford Word Skills

دانشگاه آکسفورد در کنار کمبریج، 2 موسسه معتبری هستند که کتاب‌ها و مطالب آموزشی معتبر زبان را عرضه می‌کنند. کتاب Oxford Word Skills توسط دانشگاه آکسفورد و در 3 سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته منتشر شده است. این منابع نیز به‌عنوان خودآموز کاربرد دارند. در این کتاب‌ها، لغات آیلتس به‌صورت موضوعی دسته‌بندی شده‌اند.

 

Collins English for Exams Vocabulary for IELTS

در آزمون آیلتس، هیچ قسمت جداگانه‌ای برای واژگان وجود ندارد؛ اما در هر 4 مهارتی که در این آزمون سنجیده می‎‌شوند، دایره لغات گسترده، نقش تعیین‌کننده‌ای دارد! با استفاده از کتاب Collins English for Exams Vocabulary for IELTS می‌توانید کلمات بیشتری را به‌صورت خودآموز یاد بگیرید و در آزمون اصلی، نمره بیشتری کسب کنید.

 

Check Your English Vocabulary for IELTS

این کتاب آیلتس نیز به تقویت اطلاعات فرد در 4 مهارت اصلی مورد نیاز در آزمون کمک می‌کند. نقطه قوت آن، دسته‌بندی و مرتب‌ کردن کلمات، از موارد عمومی گرفته تا عبارت‌های تخصصی است. همچنین منابع دیگری برای یادگیری لغات آیلتس در دسترس هستند که در ادامه، لیستی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • English Vocabulary In Use (بهترین کتاب لغات آیلتس 2021، دارای 4 سطح از مبتدی تا پیشرفته)
  • 4000 Essential English Words (آموزش کلمات آیلتس در قالب داستان و در سطوح مختلف)

به‌غیر از منابع ذکر ‌شده که به‌صورت کتاب هستند و ماهیت فیزیکی دارند، اپلیکیشن‌های موبایلی متنوعی نیز برای فراگیری کلمات و گسترش دایره لغات وجود دارند. استفاده از اپ‌های آموزشی، این امکان را به شما می‌دهد تا هرجا و در هر زمان، آموزش ببینید و از یادگیری فاصله نگیرید. اما بهترین اپلیکیشن لغات آیلتس کدام‌اند؟ در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

اپلیکیشن لغات آیلتس IELTS Prep App

اپلیکیشن‌های آموزش زبان، معمولا با خرید اشتراک همراه هستند تا کاربر بتواند به همه بخش‌ها دسترسی داشته باشد. اما اپلیکیشن IELTS Prep App به‌صورت رایگان توسط ‌British Council برای اندروید و ios منتشر شده است.

در این اپلیکیشن به آموزش و تمرین 4 مهارت اصلی مورد نیاز برای آزمون آیلتس و همچنین کلمات مربوط به آیلتس پرداخته شده و در نهایت، آزمون‌هایی برای سنجش کاربر در آن قرار دارد. در آخر نیز عملکرد فرد سنجیده می‌شود تا او بتواند روند پیشرفت خود را متوجه شود.

علاوه‌ بر موردی که بررسی شد، اپلیکیشن دیگری توسط ‌British Council عرضه شده است که IELTS Word Power نام دارد. در این برنامه موبایلی نیز آموزش‌ها و آزمون‌های متنوعی در اختیار کاربر قرار می‌گیرند.

اپلیکیشن ielts prep

 

IELTS Test Pro

اپلیکیشن دیگری که برای هر دو سیستم‌ عامل اندروید و ios منتشر شده و به‌صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است، IELTS Test Pro است. در این اپ، کاربر می‌تواند به تمرین و یادگیری لغات آیلتس و سایر مفاهیم مورد نیاز برای این آزمون بپردازد. نقطه قوت این اپلیکیشن، این است که متناسب با تقویم روزانه فرد، برنامه تمرینی را تدوین می‌کند. پس از طی ‌کردن هر مرحله نیز، روند فعالیت و پیشرفت او را به نمایش می‌گذارد.

 

Vocabulary for IELTS

با استفاده از این اپلیکیشن، تمرین‌های مختلفی برای Speaking، Listening،  Writingو Reading در دسترس شما خواهند بود. در کنار آزمون‌ها و آموزش‌های ذکر ‌شده، لغات آیلتس نیز گردآوری شده‌اند تا بتوانید در هر جا و هر زمان، به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

 

IELTS Vocabulary

آخرین برنامه موبایلی که معرفی می‌کنیم، IELTS Vocabulary است که به‌طور تخصصی، روی لغات آیلتس متمرکز است. در این اپلیکیشن، کلمات ضروری آیلتس به‌صورت موضوعی دسته‌بندی شده‌اند تا فرد بتواند یادگیری خود را بهتر کنترل کند. همچنین آزمون‌های مختلفی طراحی شده‌اند تا کاربر، وضعیت یادگیری خود را پایش کند و در صورت نیاز، روش تمرینی خود را بهبود دهد.

 

سخن پایانی

لغات آیلتس در حین صحبت ‌کردن، نوشتن، گوش‌ دادن و خواندن استفاده می‌شوند. هر چه دایره لغات شما گسترده‌تر باشد، مفاهیم را بهتر متوجه خواهید شد و در نتیجه، می‌توانید ارتباط بهتری با افراد برقرار کنید. این مسئله، همچنین توانایی شما را برای پاسخ‌ دادن به سوالاتی که در آزمون آیلتس مطرح می‌شوند، افزایش می‌دهد.

برای یادگیری کلمات آیلتس، منابع مختلفی در اختیار شماست که می‌توانید از بین آن‌ها، بهترین و معتبرترین موارد را انتخاب کنید. در این مطلب، سعی کردیم چند مورد از این منابع را معرفی کنیم. اگر در مورد نحوه استفاده از این منابع و همچنین شیوه‌های مطالعاتی مناسب برای لغات آیلتس ابهامی دارید، می‌توانید در قسمت نظرات سوال خود را مطرح کنید.

 

سوالات متداول

بهترین کتاب‌ها برای مطالعه لغات آیلتس شامل چه مواردی هستند؟

کاربردی‌ترین موارد برای مطالعه لغات آیلتس عبارتند از: Cambridge Vocabulary for IELTS، Oxford Word Skills، Collins English for Exams Vocabulary for IELTS و Check Your English Vocabulary for IELTS.

 

چه برنامه‌های موبایلی برای یادگیری لغات آیلتس وجود دارند؟

اپلیکیشن‌های مفید و معتبر این حوزه شامل IELTS Prep App، IELTS Test Pro، Vocabulary for IELTS، IELTS Vocabulary و IELTS  Word Power می‌شوند.

 

کلمات چند درصد از آزمون آیلتس را به خود اختصاص داده‌اند؟

هیچ بخشی در این آزمون به‌طور مستقل به لغت اختصاص داده نشده است؛ اما دایره لغات در هر 4 مهارت اصلی آیلتس تاثیر مستقیم دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *