IELTS

آیلتس برای مهاجرت

آیلتس برای مهاجرت

آیا در فکر مهاجرت هستید؟ تا چه اندازه با مدرک آیلتس و نحوه گرفتن آن آشنایی دارید؟ راستش را بخواهید فرقی نمی‌کند به چه شیوه‌ای می‌خواهید مهاجرت کنید؛ در هر صورت باید به گرفتن آیلتس برای مهاجرت فکر کنید. اغلب کشورها، به‌خصوص آن‌هایی که انگلیسی‌زبان یا اروپایی هستند، مهاجران را به شرط داشتن مدرک زبان انگلیسی می‌پذیرند و در غیر این صورت ویزای مهاجران را ریجکت می‌کنند. بنابراین اگر به مهاجرت فکر می‌کنید، باید بدانید گرفتن آیلتس یکی از مراحل آن است. این مقاله کمک می‌کند تا با انواع آیلتس، کاربرد آن‌ها و نکات مربوط به اخذ آن آشنا شوید.

 

 

آشنایی با آیلتس و نحوه قبولی در آن

احتمالا خیلی‌ها بدانند آیلتس چیست و چرا همه در پی گرفتن مدرک آن هستند. آیلتس (International English Language Testing System) یک آزمون معتبر بین‌المللی به زبان انگلیسی است که افراد برای مهاجرت به کشورهای انگلیسی‌زبان به گرفتن مدرک آن نیاز دارند. این آزمون چهار مهارت افراد را شامل گوش‌دادن (Listening)، خواندن (Reading)، نوشتن (Writing) و صحبت‌کردن (Speaking) مورد ارزیابی قرار می‌دهد. افرادی که بتوانند در این مهارت‌ها به نمره خوبی دست یابند و میانگین نمره آن‌ها 6 به ‌بالا باشد، می‌توانند جهت مهاجرت برای سایر کشورها اقدام کنند. در واقع آیلتس برای مهاجرت یک شرط اساسی و مورد نیاز است و تا شما تسلط زبانی نداشته باشید، در اولین مواجهه با مردمان جدید به مشکل برمی‌خورید.

 

هر کدام از مهارت‌هایی که گفتیم، از نمره 9 ارزیابی می‌شوند. جمع این نمرات و گرفتن میانگین آن‌ها، نمره شما در آزمون آیلتس به حساب می‌آید. اینکه چه نمره‌ای را باید کسب کنید، به دانشگاه و کشوری بستگی دارد که می‌خواهید برای آن اقدام کنید اما به‌طور معمول نمره زیر 6 برای آیلتس کاربرد چندانی ندارد؛ زیرا اکثر کشورها خواهان افرادی هستند که توانسته‌اند حداقل نمره آیلتس برای مهاجرت، یعنی 6 و بیشتر را کسب کنند.

 

ویزای دانش آموزی

 

انواع آیلتس و کاربردهای آن‌ها

آزمون آیلتس کاربردهای مختلفی دارد. حتی اگر قصدتان از گرفتن آیلتس برای مهاجرت نباشد، می‌توانید با آن به تدریس، ترجمه و تالیف کتاب‌هایی در این زمینه دست بزنید. اما نکته‌ای که خیلی مهم است، اینکه کدام آزمون آیلتس را می‌خواهید شرکت کنید؟ زیرا سه مدل آزمون آیلتس وجود دارد که هرکدام برای هدف خاصی طراحی شده‌اند.

 

آیلتس آکادمیک

آیلتس آکادمیک یک آزمون تخصصی و علمی در سطح بسیار بالا است که دانش زبانی شما را در زمینه‌های علمی و دانشگاهی بسیار افزایش می‌دهد. این آزمون برای افرادی مناسب است که قصد تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند. به همین دلیل باید سطح زبانی پیشرفته‌ای داشته باشند.

 

آیلتس جنرال

آیلتس جنرال یک ماژول از آزمون آیلتس است که بیشتر کاربردی روزمره دارد. این آزمون بیشتر قصد دارد تا شما را برای مکالمات روزمره، روابط اجتماعی در مکان‌های مختلف و امورات ساده‌تری آماده کند و به‌اندازه آزمون آکادمیک دشوار و تخصصی نیست. کسانی که قصد اخذ نمره آیلتس برای مهاجرت کاری یا اخذ اقامت موقت و دائمی را دارند، می‌توانند در آزمون جنرال شرکت کنند.

 

آیلتس لایف اسکیلز

یکی دیگر از انواع آزمون آیلتس، آیلتس لایف اسکیلز است. شاید اولین بار باشد که نام این نوع آزمون به گوش‌تان می‌خورد اما طبیعی به شمار می‌رود؛ چرا که آیلتس لایف اسکلیز به‌تازگی رواج یافته است. لایف اسکلیز برای آن‌هایی مناسب به حساب می‌آید که در پی اخذ ویزای ازدواج، پیوستن به اعضای خانواده (Family Member) یا گرفتن اقامت از طریق سرمایه‌گذاری و خرید ملک هستند. لایف اسکیلز تنها برای کشور انگستان معتبر است و سایر کشورها این آزمون را به رسمیت نشناخته‌اند. راستی! این آزمون تنها دو مهارت شنیدن و صحبت‌ کردن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و با سطح نوشتن و خواندن شما کاری ندارد.

 

نمره قبولی در آیلتس

برای آن‌که بتوانید مدرک آیلتس برای مهاجرت را اخذ کنید، باید سطح خودتان را به سطحی که آیلتس از شما انتظار دارد، برسانید. این سطح چطور معلوم می‌شود؟ در واقع نمره آیلتس برای مهاجرت به دانشگاه، کشور و حتی رشته‌ای که می‌خواهید در آن تحصیل کنید، بستگی دارد.

 

آیلتس برای اروپا

اغلب کشورهای اروپایی به مدارک زبان انگلیسی و نمره آیلتس بالایی نیاز دارند؛ به‌خصوص کشورهای بهتر و دانشگاه‌های برتر. البته مقطع تحصیلی شما نیز می‌تواند در نمره آیلتس تاثیرگذار باشد. به‌طور مثال اگر برای مقطع کارشناسی بخواهید به اروپا بروید، حداقل نمره‌ای که باید کسب کنید، 5.5 است. در حالی ‌که برای مقطع کارشناسی ارشد اوضاع کمی سخت خواهد شد و نمره‌ای بیشتر از 6 و حتی 6.5 باید به دست آورید. البته اینکه به کدام کشور سفر می‌کنید نیز اهمیت به‌سزایی دارد. مثلا انگلستان به نمره آیلتس بالا اهمیت بسیاری می‌دهد؛ در صورتی‌ که کشورهایی چون ایتالیا، مجارستان و اغلب کشورهای شرقی اروپا حتی با نمرات کم نیز ممکن است به شما ویزا بدهند.

آیلتس برای مهاجرت به کانادا

آیلتس برای آمریکا و کانادا

کشورهای آمریکایی بیش از آنکه به آزمون آیلتس برای مهاجرت اهمیت بدهند، تافل را مهم و تاثیرگذار می‌دانند. اما این به معنی آن نیست که آیلتس برای آن‌ها اهمیتی ندارد. آیلتس می‌تواند یکی از کلیدهای بازکننده قفل مهاجرت به کشورهای قاره آمریکا باشد. نمره آیلتس برای مهاجرت به آمریکا می‌بایست نمره بالایی باشد تا بتوانید پذیرش بگیرید؛ به‌خصوص آنکه دانشگاه‌های این کشور در زمره برترین موسسات آموزشی جهان قرار می‌گیرند. به همین علت بهتر است از حداقل نمره 6 و 6.5 برای اپلای به آمریکا برخوردار باشید.

این وضع در مورد دانشگاه‌های کانادا کمی متفاوت است. در کانادا، دانشگاه‌هایی هستند که دانشجویان را با نمره آیلتس پایین‌تری پذیرش می‌کنند و در عوض برای آن‌ها، یک الی دو ترم حضور در کالج زبان را اجبار خواهند کرد. به‌طور مثال شما ممکن است بتوانید با نمره 5.5 به حداقل نمره آیلتس برای مهاجرت به کانادا برسید و پس از ورود به خاک این کشور، دو ترم در کالج‌های زبان انگلیسی به سر ببرید. البته همیشه هم این‌طور نیست و برای گرفتن خیلی از ویزاها به بالاترین نمره آیلتس برای مهاجرت نیاز دارید. مثلا حداقل نمره آیلتس برای اکسپرس اینتری می‌بایست بیش از 6.5 باشد.

 

اخذ ویزا بدون مدرک آیلتس

خیلی‌ها هستند که باید به دلایلی خیلی سریع مهاجرت کنند و فرصت گرفتن مدرک آیلتس برای مهاجرت را ندارند. یا خیلی‌های دیگر نمی‌خواهند برای مهاجرت حتما خود را درگیر یادگیری آیلتس و سطوح پیشرفته آن کنند. در این شرایط آیا راهی برای چنین افرادی وجود دارد؟ آیا می‌توان مهاجرت با آیلتس را تنها راه در نظر نگرفت؟ راهی که بدون نیاز به مدرک آیلتس بتوانید کوله‌بار مهاجرتی خود را ببندید؟ بله. راه‌هایی هستند که شما می‌توانید بدون داشتن مدرک آیلتس جهت اخذ ویزای موقت اقدام کنید. کدام راه‌ها؟ به ادامه نگاهی بیندازید.

 

ویزای تحصیلی بدون آیلتس

خیلی از دانشگاه‌ها در کشورهای دیگر هستند که اخذ پذیرش در آن‌ها نیازی به مدرک زبان آیلتس یا تافل ندارد. این دانشگاه‌ها با هدف کمک به افرادی که تمایل دارند در کشورهای خارجی درس بخوانند اما نتواسته‌اند مدرک زبان بگیرند، برنامه‌های مختلفی را در دست دارند. از جمله کشورهایی که چنین امکانی برای آن‌ها فعال است، می‌توان به استرالیا، انگلستان، کانادا و آلمان اشاره کرد. البته این امکان در تمام دانشگاه‌ها وجود ندارد و باید به‌ دنبال دانشگاه‌هایی باشید که چنین بورسیه‌هایی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

از جمله دانشگاه‌های استرالیا که بدون مدرک آیلتس برای مهاجرت می‌توان از آن‌ها پذیرش گرفت، می‌توان به دانشگاه کویینزلند، آدلاید، بوند و دانشگاه فناوری سوینبرن اشاره کرد. در کانادا نیز دانشگاه‌های بروک، کارلتون و رجینا چنین امکانی را برای دانشجویان ارائه می‌دهند. در انگلستان نیز دانشگاه‌های بریستول، بولتون و رابرت گوردن نیز بدون نیاز به مدرک آیلتس به پذیرش دانشجویان اقدام می‌کنند.

 

آیلتس برای مهاجرت به استرالیا

 

ویزای کاری بدون مهاجرت

یکی از راه‌هایی که می‌توانید بدون داشتن مدرک آیلتس برای مهاجرت اقدام کنید، دریافت ویزای کاری است. در خیلی از کشورها وقتی شما بتوانید با یک کارفرما شرایط همکاری را فراهم کنید، امکان این را خواهید داشت که بدون داشتن آیلتس به آن کشور بروید. همچنین یک راه دیگر آن است که از بورسیه‌های ایالتی برخوردار شوید. به‌طور مثال در استرالیا یا کانادا می‌توانید برای دریافت بورسیه ایالتی اقدام کنید و بدون داشتن مدرک آیلتس رهسپار آن کشور شوید. البته لازم است که سطح زبانتان مناسب و در حد رفع نیازهای اولیه باشد؛ زیرا در آنجا یک تعیین سطح آنلاین آیلتس و ارزیابی سطح زبان خواهید داشت.

 

آیلتس را برای مهاجرت با آریام بیاموزید

برای آن‌که بتوانید به خارج از کشور بروید، مدرک زبان یکی از شرط‌های اساسی است؛ به همین خاطر عده زیادی تلاش می‌کنند تا با گرفتن حداقل نمره آیلتس برای مهاجرت اقدام کنند. حداقل امتیاز آیلتس برای مهاجرت و اخذ جواز ورود به اکثر کشورها، نمره 6 به ‌بالا است. اما اگر آیلتس ندارید، ناامید نشوید، زیرا برخی از دانشگاه‌ها این اجازه را به شما می‌دهند تا بدون داشتن مدرک تافل یا آیلتس در آن‌ها درس بخوانید. این یادداشت در صدد آن بود تا درباره مهاجرت با مدرک آیلتس و راه‌های مهاجرت بدون مدرک زبان صحبت کند. راستی اگر قصد اپلای برای سایر کشورها را دارید اما نمی‌دانید چطور می‌توان بدون مدرک آیلتس برای مهاجرت اقدام کرد یا قصد تعیین سطح حضوری و مشاوره آیلتس را دارید، پس نگران نباشید. کافی است با مشاوران ما در موسسه آریام تماس بگیرید تا بتوانید مسیر یادگیری زبان خود را پیدا کنید.

 

سوالات متداول

برای مهاجرت به کانادا به چه نمره‌ای برای آیلتس نیاز است؟

در صورتی‌ که قصد تحصیل در دانشگاه‌های کانادا را دارید یا می‌خواهید برای ویزای جاب‌آفر این کشور اقدام کنید، بهتر است نمره آزمون آیلتس شما 6 و بالاتر باشد. البته برخی از دانشگاه‌های این کشور، نمره 5.5 را نیز قبول می‌کنند.

آیلتس لایف اسکلیز چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

لایف اسکیلز یک نوع آزمون آیلتس است که بیشتر به کار کسانی می‌خورد که می‌خواهند به بریتانیای کبیر و کشورهای آن بروند، در سطح روزمره و ارتباطات اجتماعی از پس خود بربیایند و از طریق ویزای ازدواج، اضافه ‌شدن به سایر خانواده یا سرمایه‌گذاری و خرید ملک برای مهاجرت اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *