IELTS, TOEFL

تفاوت‌ های آیلتس و تافل

تافل و آیلتس

تافل و آیلتس دو آزمون بزرگ زبان انگلیسی در سطح بین‌المللی هستند که بسیاری از کشورهای دنیا آن‌ها را از شروط پذیرش مهاجرین می‌دانند. شاید شما هم جزو افرادی هستید که نمی‌دانید کدام یک از این آزمون‌ها بهتر و ساده‌تر است. البته که هر دو آزمون مهارت‌های شما را در زبان انگلیسی اثبات می‌کنند و از کاربردی‌ترین آزمون‌های بین‌المللی محسوب می‌شوند.

اما هر کدام از آن‌ها از نظر اعتبار در درجه خاصی قرار دارند و سازمان‌ها و مؤسسات مختلف گاهی تنها روی یک آزمون تمرکز دارند. با وجود این بهتر است قبل از اینکه نوع آزمون خود را مشخص کنید، هدف خود از گرفتن هر یک از این مدارک را تعیین کنید. این هدف باید بر اساس نیاز سازمان، مؤسسه آموزشی یا قوانین کشوری باشد که قصد مهاجرت به آن را دارید.

در ادامه با ما همراه باشید تا به تفاوت های آیلتس و تافل بپردازیم و درباره مزایا و معایب هر یک از این دو آزمون بین‌المللی زبان صحبت کنیم.

 

تافل چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است به این موضوع بپردازیم که تافل چیست و از چه بخش‌هایی تشکیل شده است. تافل به عنوان یک آزمون انگلیسی، توانایی‌های شرکت‌ کننده در آزمون را در 4 مهارت زبانی خواندن، نوشتن، گوش کردن و صحبت کردن بررسی می‌کند.

نتایج این آزمون اثبات می‌کنند که شما توانایی زبانی لازم را دارید یا خیر و اصلا اینکه تا چه حد و در چه بخش‌هایی به زبان مسلط هستید. مدرک آزمون تافل که توسط یک شرکت آمریکایی ایجاد شده است، در بیش از 900 دانشگاه و مؤسسه آموزشی در سراسر دنیا و البته 130 کشور قابل استناد و پذیرش است.

 

آزمون تافل

آزمون تافل به صورت آنلاین و مبتنی بر اینترنت است. به همین دلیل در هر کشوری که به اینترنت دسترسی داشته باشید، می‌توانید در آن شرکت کنید. این آزمون که زمان برگزتری  آن حدود 3.5 ساعت است تقریبا در تمامی کشورها البته در مراکزی مشخص و تعیین شده برگزار می‌شود. نمره تافل شما از 0 تا 120 محاسبه می‌شود که هر بخش دارای 30 نمره جداگانه است و شما برای دریافت نمره کامل باید به تمامی سؤالات پاسخ صحیح بدهید. در این آزمون شما با تمام کردن هر بخش 10 دقیقه زمان استراحت خواهید داشت. محتوای تافل شامل 4 بخش زیر می‌شود.

 

ریدینگ تافل (reading)

در بررسی تفاوت های آیلتس و تافل، توجه به ریدینگ (reading) تافل مهم است. در این بخش 3 یا 4 متن دانشگاهی وجود دارد که هر متقاضی باید به سؤالات برگرفته از درون آن‌ها پاسخ دهد. این متون از کتب درسی دانشگاهی استخراج شده‌اند و به معرفی یک موضوع خاص می‌پردازند. این بخش دارای سؤالات مختلف چند گزینه‌ای، پر کردن جای خالی و وارد کردن اطلاعات درست در جدول و نمودار است.

 

لیسنینگ تافل (listening)

لیسنینگ (listening) از 4 تا 6 بخش مجزا تشکیل می‌شود که هر یک از آن‌ها مجموعه‌ای از سؤالات مرتبط با خود را دارند. این بخش‌ها بیشتر شبیه مکالمات یک سخنرانی یا صحبت‌های روزمره دانش‌آموزان هستند. پرسش‌های بخش لیسنینگ تافل شامل سؤالات چند گزینه‌ای، مرتب کردن یک فرآیند و دسته‌بندی متن یا اشیاء در یک نمودار می‌شوند.

تافل

اسپیکینگ تافل (speaking)

اسپیکینگ (speaking) شامل 6 بخش است که در دو بخش اول شما باید تکالیف گفتاری مستقلی را تکمیل کنید. این در حالی است که 4 بخش باقی مانده وظایف یکپارچه‌ای هستند که شما ملزم به رعایت آن‌ها خواهید بود. در دو بخش اول سؤالات به گونه‌ای هستند که از تجربیات و ایده‌های زبان‌آموز استفاده می‌کنند.

این در حالی است که بخش‌های بعدی سایر مهارت‌های متقاضی در پاسخ‌ها را می‌سنجد. در 4 بخش دوم گاهی زبان‌آموز باید بخواند، گوش دهد و سپس صحبت کند، گاهی نیز تنها نیاز به گوش کردن و صحبت کردن دارد.

 

رایتینگ تافل (writing)

در قسمت رایتینگ (writing) آزمون تافل شما دو وظیفه دارید که یکی از آن‌ها به صورت نوشتن یکپارچه و دیگری به شکل نوشتن مستقل است. در بخش یکپارچه متقاضی باید متنی را بخواند و متنی را گوش دهد، سپس به سؤالات مربوط به این دو پاسخ دهد.

در بخش بعدی زبان‌آموز باید نظر خود را نسبت به موضوعی که به وی داده شده، بنویسد. این نوشته باید همراه با مثال و به صورتی کاملا واضح باشد. این بخش 30 دقیقه زمان دارد و هر متقاضی باید در این 30 دقیقه حداقل 300 کلمه بنویسد.

 

آیلتس چیست؟

پیش از هر چیز باید آیلتس را معرفی کنیم. مدرک این آزمون برای کار، تحصیل یا به طور کلی مهاجرت مورد پذیرش بسیاری از کشورهای دنیاست. از جمله کشورهایی که آزمون آیلتس را مبنای توانایی زبانی مهاجرین می‌دانند، آمریکا، استرالیا و کانادا هستند.

در این آزمون توانایی‌های زبانی شما در 4 بخش ریدینگ، اسپیکینگ، رایتینگ و لیسنینگ در 9 مقیاس مورد سنجش قرار می‌گیرند. مدرک این آزمون محبوب‌ترین مدرک زبان برای کسانی است که قصد مهاجرت دارند. در ایالات متحده دست کم 3400 مؤسسه برای سنجش زبان آموزان آیلتس را به رسمیت شناخته‌اند.

سؤالات این آزمون توسط متخصصان زبان از چندین کشور دنیا طراحی می‌شوند. محتوای این آزمون منعکس کننده موقعیت‌های روزانه مختلفی است که به صورتی کاملا بی‌طرفانه برای تمامی متقاضیان طراحی شده‌اند.

هر چه بتوانید نمره بالاتری در این آزمون بگیرید برای شما بهتر است، زیرا هر نهاد مهاجرتی، سازمان دانشگاهی یا کسب و کاری، نمره خاصی را برای پذیرش در نظر می‌گیرد. آیلتس به دو صورت آکادمیک و جنرال یا همان عمومی برگزار می‌شود. شاید اصلی‌ترین تفاوت های آیلتس و تافل همین مورد باشد. در ادامه به معرفی مختصر بخش‌های مختلف آزمون آیلتس می‌پردازیم.

 

لیسنینگ آیلتس (Listening)

این بخش از آزمون آیلتس شامل 4 صدای ضبط شده است که شما باید به آن‌ها گوش کنید. بخش اول مکالمه بین 2 نفر بوده و بخش دوم شامل یک مونولوگ درباره موضوعات روزمره است. صدای ضبط شده سوم شامل مکالمه بین حداکثر 4 نفر است. در صدای آخر هم باید به یک موضوع دانشگاهی مانند یک سخنرانی گوش کنید. در بخش لیسنینگ آیلتس هر یک از بخش‌ها 10 سؤال دارد.

 

لیسنینگ

صداهای ضبط شده‌ای که باید به آن‌ها گوش کنید و سؤالات مربوط به آن‌ها را پاسخ دهید، تنها یک بار پخش می‌شوند. نکته جالب در این بخش تنوع لهجه‌های زبان انگلیسی است که شامل آمریکایی، لهجه بریتانیایی، نیوزلندی، کانادایی و استرالیایی می‌شوند. در این بخش با انواع پرسش‌های 4 گزینه‌ای، نقشه، نمودار، جدول، تکمیل جمله و تطبیقی مواجه هستید.

 

اسپیکینگ آیلتس (Speaking)

اسپیکینگ آیلتس از 3 قسمت مختلف تشکیل شده است که برای هر بخش باید وظایف خاصی را پیگیری کنید. بخش اول شامل قسمت مقدمه و مصاحبه است که بر توانایی برقراری ارتباط زبان‌آموز تمرکز دارد.

بخش دوم بر توانایی‌های فرد در صحبت کردن در مورد یک موضوع معین تمرکز دارد. قسمت سوم بخشی کلی‌تر و انتزاعی‌تر است که بر توانایی‌های فرد در بیان نظرات، تجزیه و تحلیل‌ها، بحث کردن و توجیه نظرات تمرکز دارد. این قسمت بین 3 تا 4 دقیقه زمان می‌برد.

 

ریدینگ آیلتس (Reading)

آزمون ریدینگ شامل 40 سؤال است که برای تست طیف وسیعی از مهارت‌ها طراحی شده. این بخش از آزمون 1 ساعت زمان می‌برد و مستقیما بعد از بخش شنیداری آیلتس با آن مواجه خواهید شد. ریدینگ آیلتس دارای 3 قسمت خواندنی برای مقالات دانشگاهی و سه بخش برای مقالات آموزشی عمومی است که هر بخش ممکن است بین یک تا دو متن داشته باشد.

در این آزمون با انواع مختلفی از سؤالات مواجه می‌شوید که باید از قبل برای پاسخ به آن‌ها آمادگی لازم را داشته باشید. سؤالات ریدینگ شامل درک هدف یک بخش، درک محتوای کلی پاراگراف‌ها، شناسایی اطلاعات خاص در متن، بازنویسی عبارات، ارائه پاسخ‌ها به ترتیب و مواردی از این دست می‌شوند.

این پرسش‌ها در قالب سؤالات با پاسخ کوتاه، سؤالات چهار گزینه‌ای، سؤالات تکمیل نمودار، تکمیل جدول، انتخاب عنوان مناسب و تکمیل پایان جملات می‌شوند.

 

رایتینگ آیلتس (Writing)

در رایتینگ آیلتس جنرال شما باید سؤالات مربوط به دو بخش مجزا را در 60 دقیقه پاسخ دهید. این سؤالات موارد متعددی را در برمی‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به بخش‌های تصحیح نوشتاری و بخش واژگان اشاره کنیم. در آزمون آیلتس آکادمیک باید متون خود را به صورت رسمی بنویسید.

 

رایتینگ

در بخش اول این آزمون شما با یک نمودار، جدول یا ترکیبی از هر دو مواجه خواهید بود که باید اطلاعات خود درباره آن را به صورت توصیفی یا توضیحی یا به شکلی خلاصه توضیح دهید. در بخش دوم از شما خواسته می‌شود که برای رفع یک مشکل یا ارائه دیدگاه درباره یک موضوع مقاله‌ای کوتاه بنویسید. دقت داشته باشید که در این بخش باید مسائل را به صورتی جالب و قابل درک توضیح دهید.

 

آزمون آیلتس یا تافل

بسیاری از افراد بین انتخاب تافل یا آیلتس در شک به سر می‌برند، به همین دلیل در قالب جدول زیر توضیحاتی را در مورد هر یک از این دو آزمون به شما ارائه خواهیم داد تا بتوانید انتخاب بهتری بین دو گزینه داشته باشید.

 

نکات تافل و آیلتس

تفاوت آزمون تافل و آیلتس

تافل و آیلتس هر دو از آزمون‌های بین‌المللی و محبوب محسوب می‌شوند که برای اثبات مهارت‌های زبان انگلیسی شما کاربرد دارند. هر یک از این دو آزمون از درجه اعتبار بالایی برخوردار هستند و در مراکز گوناگون در کشورهای انگلیسی زبان به رسمیت شناخته می‌شوند.

شباهت دیگر آزمون تافل با آیلتس در بررسی 4 مهارت خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن است. اگرچه هر یک از این دو آزمون به شکل مجزایی این موارد را بررسی می‌کنند. در ادامه به شرح تفاوت‌هایی از این دو آزمون می‌پردازیم.

 

تفاوت تافل و آیلتس

اعتبار مدرک تافل بیشتر است یا آیلتس؟

هر دوی این آزمون‌ها از نظر اعتبار جهانی از درجه بالایی برخوردار هستند. اما اعتبار اصلی آنها به مکانی بستگی دارد که قرار است از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال آیلتس در انگلستان و استرالیا پذیرش بیشتری دارد، این در حالی است که دانشگاه‌های آمریکا بیشتر بر پایه تافل کار می‌کنند.

 

آیا می‌توان همزمان در آزمون تافل و آیلتس شرکت کرد؟

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که برای اطمینان بیشتر در دو آزمون تافل و آیلتس شرکت کنند. برخی نیز تمایل دارند مدرک دو آزمون را دریافت کنند تا با اطمینان بیشتری برای مهاجرت کاری یا تحصیلی خود درخواست دهند. به هر صورت این امکان برای متقاضیان وجود دارد تا با پرداخت هزینه هر دو آزمون در آن‌ها شرکت کنند.

اگرچه این دو آزمون زبان انگلیسی هستند، اما به دلیل نوع سؤالات آن‌ها ممکن است افراد به برنامه‌ریزی‌های مجزایی برای هر یک نیاز داشته باشند. همانطور که نوع پرسش‌ها و طراحی تافل با آیلتس متفاوت است، سیستم نمره دهی آیلتس هم با تافل تفاوت دارد. اما شما می‌توانید با شرکت در یک آزمون، نمرات آن را با آزمون دیگر معادل‌سازی کنید. برای درک بهتر معادل‌سازی تافل با آیلتس به جدول زیر نگاه کنید.

نمرات باند آیلتس نمرات باند تافل
0-4 0-31
4.5 32-34
5 35-45
5.5 46-59
6 60-78
6.5 79-93
7 94-101
7.5 102-109
8 110-114
8.5 115-117
9 118-120

 

آیا می توان بدون تافل یا آیلتس به تحصیل در خارج پرداخت؟

بله این امکان برای متقاضیان وجود دارد که بدون شرکت در این دو آزمون در دانشگاه‌های خارج از کشور به تحصیل مشغول شوند. البته داشتن مهارت زبانی و گرفتن یکی از این دو مدرک به عنوان یکی از مهم‌ترین معیارها برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی سطح بالا محسوب می‌شود.

به همین دلیل اگر قصد دارید در یکی از دانشگاه‌های مطرح در کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا یا استرالیا شرکت کنید، باید حتما نمره مد نظر آن‌ها را در یکی از این دو آزمون دریافت کنید. این آزمون‌ها تنها یکی از معیارهای پذیرش دانشجویان در خارج از کشور محسوب می‌شوند، به طوری که افراد برای قبولی خود باید فهرست بلند بالایی از پیش‌نیازها را داشته باشند.

بر این اساس دانشگاه‌های معدودی در کشورهای مختلف مانند آلمان، آمریکا یا استرالیا گرفتن تافل و آیلتس را از الزامات ضروری برای پذیرش دانشجویان در نظر نمی‌گیرند.

 

آزمون آیلتس

آیلتس سخت‌تر است یا تافل؟

بر اساس نظرات بسیاری از متقاضیان شرکت کننده در این دو آزمون، گفته می‌شود که آیلتس آسان‌تر از تافل است. البته هر دو آزمون به آمادگی کافی نیاز دارند اما تفاوت در الگوهای آزمون باعث می‌شود که نحوه آمادگی در هر کدام با دیگری تفاوت‌هایی داشته باشد. بر خلاف تافل، این آیلتس است که سؤالات کوتاه‌تری دارد، اگرچه پرسش‌های چند گزینه‌ای در تافل بیشتر هستند.

از طرف دیگر بخش ریدینگ آیلتس در مقایسه با تافل ساده‌تر است. زیرا در این بخش مقالات آزمون تافل طولانی‌تر هستند. برای مثال تعداد کلمات این مقالات در آیلتس حدود 250 کلمه است، اما این تعداد در آزمون آیلتس 50 کلمه بیشتر و به حدود 300 کلمه می‌رسد.

دقت داشته باشید که برای آمادگی در هر آزمونی نباید فقط به دانسته‌های خود تکیه کنید، زیرا استفاده از اساتید زبان و تجارب آن‌ها می‌تواند روند پذیرش شما را ساده‌تر کند. شما برای شرکت در هر یکی از این دو آزمون باید از یک برنامه‌ریزی اصولی و حرفه‌ای در مدت زمانی معقول استفاده کنید.

 

تافل برای مهاجرت بهتر است یا آیلتس؟

همانطور که در بخش‌‌هایی از مقاله گفتیم، تافل تنها به صورت آکادمیک برگزار می‌شود. این در حالی است که آیلتس دو نوع آکادمیک و جنرال دارد. آزمون‌های زبان آکادمیک تنها برای مقاصد تحصیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین تافل تنها برای مهاجرت‌های تحصیلی قابل استناد است. این در حالی است که آزمون آکادمیک آیلتس برای انواع شیوه‌های مهاجرتی قابل استفاده است.

اگر شما قرار است به عنوان دانشجو در یکی از دانشگاه‌های دنیا پذیرش شوید، باید در آیلتس آکادمیک شرکت کنید. این در حالی است که شرکت در آزمون عمومی آیلتس به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از روش‌های مهاجرتی گوناگون دیگر مانند مهاجرت کاری بتوانید اقامت کوتاه مدت، دائم یا شهروندی یک کشور را دریافت کنید.

 

جمع‌بندی

  • در صورتی که برای اثبات توانایی‌های زبانی خود نیاز به شرکت در آزمون دارید، تافل و آیلتس به عنوان دو مورد از محبوب‌ترین گزینه‌های موجود هستند.
  • این دو آزمون در سطح بین‌المللی شناخته شده‌اند و بیشتر کشورها نتایج آن‌ها را برای پذیرش مهاجرین قبول دارند.
  • آیلتس به دو صورت آکادمیک و جنرال برگزار می‌شود، در حالی که تافل تنها جنبه آکادمیک دارد.
  • آزمون آیلتس از مقیاس 1 تا 9 درجه‌بندی می‌شود. اما آزمون تافل دارای امتیاز 0 تا 120 است.
  • هزینه آزمون آیلتس حدود 15 دلار از آزمون تافل گران‌تر است، اما این آزمون برای انواع روش‌های مهاجرتی قابل استنادتر است.
  • برای تسلط به این دو آزمون می‌توانید در کلاس آیلتس یا تافل ثبت نام کنید و زیر نظر یک مجموعه معتبر برای امتحان خود آماده شوید.
  • کالج آریام یکی از بهترین آموزشگاه‌های زبان در تهران است که شرایط را برای تعیین سطح حضوری و مشاوره آیلتس فراهم کرده و با برگزاری دوره های مختلف بصورت آنلاین و خصوصی آمادگی شما را برای شرکت در هر کدام از این دو آزمون بالاتر می برد.

 

پرسش‌های پرتکرار

 

آیلتس چیست و هزینه شرکت در آن چقدر است؟

آیلتس محبوب ترین آزمون بین‌المللی زبان انگلیسی است که برای تمامی روش‌های مهاجرتی از جمله مهاجرت کاری و تحصیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هزینه این آزمون حدود 260 دلار است.

تافل چیست و هزینه شرکت در آن چقدر است؟

تافل به عنوان یک آزمون بین‌المللی زبان است که برای پذیرش در دانشگاه‌های کشورهای انگلیسی زبان مورد استناد قرار می‌گیرد. هزینه تافل حدود 245 دلار است.

تافل و آیلتس چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

شاید تفاوت عمده این دو آزمون در انواع آن‌ها باشد. بر این اساس آیلتس در دو نوع آکادمیک و جنرال خواهد بود. این در حالی است که تافل تنها به صورت آکادمیک برگزار می‌شود. این دو در نحوه برگزاری آزمون‌ها، هزینه و زمان ثبت نام، زمان اعلام نتایج و طراحی سؤالات نیز با هم تفاوت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *