RESOURCES, GENERAL

بهترین کتاب‌ها و منابع آموزش زبان از صفر

بهترین منابع آموزش زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی یکی از دغدغه‌های مشترک اکثر افراد است. اگر کسی قصد مهاجرت داشته باشد اولین قدمی که در راه مهاجرت برمی‌دارد، یادگیری زبان است. روش‌های مختلفی برای شروع یادگیری زبان وجود دارد که هرکسی با توجه به شرایط و شناخت از خودش می‌تواند بهترین راه را برای خود انتخاب کند. اما در تمام روش‌های زبان‌آموزی، توجه به یک نکته‌ ضروری است و آن انتخاب بهترین منابع آموزش زبان است. ما سعی کردیم با معرفی برخی از بهترین منابع آموزش زبان انگلیسی، به شما کمک کنیم تا با خیال راحت به شروع یادگیری زبان انگلیسی بپردازید و این قدم مهم در راه پیشرفت را با اطمینان بردارید.

 

انگلیسی به صورت خودآموز یا شرکت در کلاس

شما تا به ‌حال دانش جدیدی را به صورت خودآموز یاد گرفته‌اید؟ اگر جزو افرادی هستید که برنامه‌ریزی دارید و خودتان را موظف می‌کنید کارها را طبق برنامه پیش ببرید، می‌توانید یادگیری زبان انگلیسی به صورت خودآموز را انتخاب کنید. البته باید توجه کنید که یادگیری هر موضوعی با حضور یک مربی که تسلط کافی بر آن موضوع داشته باشد، نتیجه بهتری دربردارد؛ به‌خصوص اگر به دنبال یادگیری سریع زبان انگلیسی هستید. به این دلیل که در بحث یادگیری (به خصوص یادگیری یک زبان جدید) برقراری ارتباط دو طرفه و ایجاد مکالمه با افراد بسیار کمک‌کننده است. همچنین زمانی که شما مطلبی را در کلاس یاد می‌گیرید مشکلات، شبهات و ایرادات خود را به کمک آموزگار بهتر می‌توانید رفع کنید، مخصوصا اگر در ابتدای راه باشید. مزیت دیگر شرکت در کلاس زبان، امکان دریافت مدرک زبان انگلیسی است که در سطوح مختلف می‌توانید دریافت کنید. اما گاهی یادگیری زبان انگلیسی به صورت خودآموز برای یادآوری و دوره کردن مطالبی که از قبل آموختید، روش بسیار خوبی است، به شرط این‌که آن را درست و اصولی انجام دهید.

 

بهترین منابع خودآموز زبان انگلیسی

برای یادگیری یک زبان جدید شما باید هم‌زمان روی مهارت‎‌های مختلفی مثل خواندن، نوشتن، صحبت ‌کردن و گوش‌ دادن کار کنید. همچنین باید دانش زبان انگلیسی را در تمام بخش‌های لغات، گرامر، اصطلاحات و نقل‌قول‌ها تقویت کنید. در ادامه به معرفی بهترین منابع خودآموز زبان انگلیسی می‌پردازیم.

 

منابع یادگیری خودآموز انگلیسی در بخش گرامر

از بهترین کتاب‌های یادگیری گرامر باید به مجموعه کتاب‌های Grammar in Use اشاره کنیم که برای سطوح مختلف تدوین شده است.

 

کتاب grammar in use

 

  • کتاب Basic Grammar in Use مناسب شروع آموزش زبان انگلیسی برای مبتدیان است. این کتاب شامل دروسی است که از ساده‌ترین گرامرها آموزش را آغاز می‌کند و به همین دلیل همراه خوبی برای برداشتن اولین قدم‌های یادگیری زبان انگلیسی است.
  • کتاب Grammar in use Intermediate دومین کتاب از این سری کتاب‌های آموزش زبان است که برای سطح متوسط تدوین شده است. با انجام تمرین‌های کتاب می‌توانید به‌خوبی نکات گرامری را یاد بگیرید و آن‌ها را ملکه ذهنتان کنید.
  • بعد از خواندن دو کتاب قبل، می‌توانید کتاب Grammar in use advanced را شروع کنید. با خواندن این کتاب شما تمام گرامر و نکات مهم گرامری در زبان انگلیسی در سطح پیشرفته را فرامی‌گیرید.

 

منابع یادگیری خودآموز انگلیسی در بخش لغات

یادگیری لغات از پایه‌ای‌ترین نیازهای یادگیری هر زبانی است و باید یادآوری کنیم که یادگیری و افزایش دایره لغات انگلیسی فقط با تمرین و تکرار مداوم امکان‌پذیر است. اگر تمرین و تکرار نباشد لغاتی که فکر می‌کنید یاد گرفتید به زودی فراموشتان می‌شود. یکی از راه‌های یادگیری لغات، مطالعه‌ کتاب‌های مرتبط است و راه دیگر، استفاده از روش‌های متنوعی مثل فلش‌کارت، تماشای فیلم و گوش ‌دادن به موزیک است. فراموش نکنید که مکالمه و صحبت ‌کردن از بهترین راه‌های تثبیت لغات جدید در ذهن است.

 

کتاب vocabulary in use

 

  • کتاب Vocabulary in use elementary، یکی از کتاب‌های مناسب برای شروع است که می‌تواند تا حد خوبی لغات کاربردی را به شما آموزش دهد.

اگر سطحتان بالاتر از مبتدی است و دانش لغات انگلیسی خود را در حد متوسط می‌دانید، پیشنهاد ما برای مطالعه و یادگیری بیشتر، کتاب English Vocabulary in Use: Pre-intermediate and Intermediate است. با خواندن، تمرین و تکرار این کتاب می‌توانید کلمه‌های جدید بسیاری را یاد بگیرید و در رایتینگ‌ها و مکالمات از آن‌ها استفاده کنید.

در مرحله بعد و برای یادگیری عمیق‌تر و پیشرفته لغات و عبارات انگلیسی و ساختن ترکیب‌های جدید از کلمات، بهتر است کتاب Vocabulary in use advanced را بخوانید و از تمام نکات گفته شده در دروس آن استفاده کنید تا با خیال راحت و دریایی از کلمات حرفه‌ای بتوانید انگلیسی صحبت کنید.

 

کتاب oxford word skills

 

  • کتاب‌های Oxford Word Skills هم سری دیگر کتاب‌های آموزش لغات انگلیسی است که در سه سطح Basic، Intermediate و Advance تدوین شده است. این کتاب‌ها هم با تمرین‌های استاندارد قدم به قدم شما را در یادگیری زبان انگلیسی همراهی می‌کنند. با مطالعه کتاب می‌توانید در هر درس، لغات دسته‌بندی شده از یک موضوع مشخص را یاد بگیرید و با حل تمرینات و شنیدن فایل‌های صوتی، کلمات را در ذهنتان تثبیت کنید.

 

  • از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین کتاب‌هایی که در حوزه یادگیری خودآموز زبان انگلیسی می‌توانیم به آن اشاره کنیم، کتاب آموزش زبان 504 است که هر زبان‌آموزی حداقل یک بار آن را مطالعه کرده است! کتاب 504 واژه ضروری انگلیسی (504 Absolutely Essential Words) در 42 درس به آموزش لغات کاربردی به همراه مترادف‌هایی برای آنان پرداخته که برای یادگیری پرکاربرد روزمره بسیار مناسب است.

 

  • برای یادگیری اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های پرکاربرد در انگلیسی، کتاب Oxford Idioms and Phrasal Verbs را معرفی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند مثل یک حرفه‌ای در میان صحبتتان از اصطلاحات انگلیسی استفاده کنید.

 

منابع یادگیری خودآموز انگلیسی در بخش لیسنینگ

یکی از بهترین راه‌های یادگیری زبان انگلیسی، گوش ‌دادن است. مهارت شنیدن (listening) را می‌توان از طریق بهترین منابع آموزش زبان انگلیسی در بخشlistening  تقویت کرد. برای تقویت این مهارت می‎توانید علاوه بر کتاب، از آهنگ‌، فیلم و پادکست نیز کمک بگیرید.

  • مجموعه کتاب‌های Tactics for listening، یکی از بهترین کتاب‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی در بخش listening است که در سه سطح Basic، Developing و Expanding طراحی و تدوین شده است. درس‌های موضوعی این کتاب‌ها طوری طراحی شده که شما علاوه‌بر کسب مهارت در listening می‌توانید در صحبت ‌کردن هم مهارت کسب کنید.
  • همان‌طور که گفتیم پادکست‌ها یکی از منابع یادگیری زبان انگلیسی هستند. امروزه می‌توان از طریق اپلیکیشن‌های پادکست، به تعداد نامحدودی پادکست انگلیسی دست ‌یافت. یکی از آن‌ها، پادکست Learning English from Voice of America News است که برای سطح مبتدی تا پیشرفته مناسب است. این پادکست با اپیزودهای کوتاه، می‌تواند گزینه خوبی برای تمرین شنیدن لهجه‌های مختلف زبان انگلیسی باشد.

 

منابع یادگیری خودآموز انگلیسی برای تقویت نوشتن و خواندن

هنگام یادگیری زبان انگلیسی، معمولا سخت‌ترین قسمت writing  و  reading است که زبان‌آموزان علاقه زیادی به تمرین آن ندارند. اما باید توجه داشته باشید که این دو مهارت از مهم‌ترین مهارت‌ها برای کسب مدرک آیلتس هستند و نباید یادگیری و تمرین آن را پشت گوش بیندازید.

  • برای تمرین writing کتابLongman Academic Writing Series  را به شما معرفی می‌کنیم که تمام نکته‌های مورد نیاز برای نوشتن یک رایتینگ حرفه‌ای را به شما آموزش می‌دهد.
  • برای یادگیری reading و نکات آن کتاب inside reading، یکی از بهترین منابع برای آموزش انگلیسی در بخش reading است که به شما یاد می‌دهد چطور متن‌ها را بخوانید و چطور در زمان مناسب پاسخ سوالات را پیدا کنید.

 

بهترین اپ‌های یادگیری زبان

 

اپ‌های یادگیری زبان انگلیسی

امروزه علاوه بر کتاب، راه‌های متنوعی برای آموزش زبان انگلیسی وجود دارد که با روش‌های سرگرم‌کننده به شما کمک می‌کند زبان بخوانید و از خواندنش لذت ببرید. یک اپلیکیشن‌ آموزش زبان با توجه به برنامه‌ریزی دقیقی که برای هر زبان‌آموز، با توجه به سطح او دارد می‌تواند یک روش خوب برای یادگیری بهتر زبان انگلیسی باشد.

یکی از معروف‌ترین اپ‌های آموزش زبان، Rosetta Stone است که جزو قدیمی‌ترین محصولات در این دسته است. یکی از مزیت‌های این برنامه این است که از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند و شما به‌خوبی می‌توانید از آن برای یادگیری استفاده کنید.

بهترین اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی، دولینگو (Duolingo) است که یادگیری زبان را مثل بازی سرگرم‌کننده کرده و با طراحی زیبا، به هیچ‌عنوان خسته‌کننده نیست و می‌تواند ساعت‌ها شما را غرق یادگیری زبان کند. تنها محدودیت این برنامه این است که از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند.

 

نکاتی برای یادگیری خودآموز زبان انگلیسی

ما منابع آموزش زبان از مبتدی تا پیشرفته را معرفی کردیم. اگر تصمیم گرفته‌اید یادگیری زبان را به‌صورت خود‌آموز شروع کنید می‌توانید از منابع گفته شده کمک بگیرید، اما لازم است پیش ‌از شروع نکات مهم درخصوص یادگیری زبان به‌صورت خود‌آموز را بدانید.

اولین نکته این است که برای خودتان مشخص کنید به چه هدفی می‌خواهید زبان انگلیسی را یاد بگیرید تا با توجه به آن بتوانید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. آن‌چه برای یادگیری زبان انگلیسی مهم و ضروری است، استمرار و تکرار است. شما هیچ‌گاه با یک ‌بار خواندن یک درس نمی‌توانید ادعا کنید آن درس را یاد گرفته‌اید، بلکه باید بارها آن درس را به روش‌های مختلف تکرار و تمرین کنید تا خوب در ذهنتان جا بیفتد. برای داشتن استمرار پیشنهاد می‌کنیم هر روز زمانی را به خواندن زبان اختصاص بدهید و سعی کنید طوری برنامه‌ریزی کنید که همه مهارت‌های لازم را یاد بگیرید. تعیین مقدار زمان برای یادگیری به هدف شما از یادگیری بستگی دارد و باید طوری برنامه‌ریزی کنید که بتوانید پله‌پله در زمان تعیین‌شده به سطح مورد نظرتان برسید.

پیشنهاد ما برای این‌که این مسیر برایتان خسته‌کننده نشود، این است که همراه کتاب‌ها از منابع دیگری مثل فیلم‌ و موزیک استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی نظیر یوتیوب و اینستاگرام بهره ببرید تا به سرعت بتوانید انگلیسی را در زندگی روزمره بفهمید و درک کنید. مطمئن باشید بعد از چندبار دیدن ویدئوهای یوتیوب، به راحتی به دیدن فیلم‌ها به زبان انگلیسی عادت می‌کنید.

 

خلاصه‌ای از آن‌چه در این مطلب خواندید

ما سعی کردیم برای شروع یادگیری انگلیسی، بهترین منابع آموزش زبان را معرفی کنیم. در هر بخش از قدم‌های یادگیری زبان یک منبع خوب را از سطح مبتدی تا پیشرفته معرفی کردیم تا شما در هر سطحی که هستید بتوانید یادگیری زبان انگلیسی را شروع کنید. در ادامه به نکاتی برای برنامه‌ریزی بهتر برای آموزش زبان به روش خودآموز اشاره کردیم که می‌تواند راهنمای شما برای آموختنِ بهتر باشد. در آخر باید یادآور شویم که هرچند یادگیری به روش خودآموز می‌تواند بسیار به پیشرفت شما کمک کند، اما بهترین و مطمئن‌ترین راه آموزش زبان انگلیسی، یادگیری به کمک یک معلم حرفه‌ای است تا بتواند به بهترین شکل شما را در مسیر پیشرفت زبان انگلیسی راهنمایی کند. ما در کالج زبان آریام با برنامه‌ریزی دقیق برای هر سطح و با توجه به هدف شما از آموزش زبان، می‌توانیم به شما در رسیدن به هدفتان کمک کنیم. مخصوصا اگر به برنامه‌ریزی برای آیلتس نیاز دارید، می‌توانید روی ما حساب کنید. کالج آریام علاوه‌بر آموزش منابع معرفی شده در بالا، منابع آزمون آیلتس را هم آموزش می‌دهد و با روشی منحصربه‌فرد به شما برای قبولی در آزمون آیلتس کمک می‌کند.

 

سوالات متداول

آموزش زبان به‌صورت خودخوان مفیدتر است یا شرکت در کلاس زبان؟

با توجه به سطح و هدفتان از یادگیری، همچنین با توجه به نوع برنامه‌ریزیتان هر کدام می‌تواند برایتان مفید باشد. اما آموزش زبان در کلاس روش مطمئن‌تری است.

سایت‌های مفید برای یادگیری زبان کدامند؟

کانال‌های انگلیسی زبان یوتیوب یا ویدئوهای TED می‌توانند در کنار منابع دیگر، به شما برای یادگیری زبان کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *