IELTS, speaking

راهکارهای کاربردی برای افزایش نمره اسپیکینگ آیلتس

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=”]
[av_textblock size=” font_color=” color=” admin_preview_bg=”]

بسیاری از داوطلبان آزمون آیلتس در مهارت اسپیکینگ مشکلات عدیده‌ای دارند. در این مقاله سعی خواهیم کرد پیشنهاداتی ارائه دهیم تا نمره اسپیکینگ خود را به صورت محسوسی از یک تا نیم نمره افزایش دهید.

از بین چهار مهارت آزمون آیلتس دو مهارت ریدینگ و لیسنینگ در زمره مهارت های receptive یا دریافتی و مهارت های رایتینگ و اسپیکینگ در زمره مهارت های productive یا تولیدی قرار می‌گیرند. تکلیف نمره دهی به مهارت های دریافتی روشن است و به تعداد پاسخ های درست داوطلب بستگی دارد. به صورتی که بر طبق جدول اسکورینگ ایلتس بر اساس تعداد پاسخ های درست نمره ی دقیق شما محاسبه میشود. در حالی که برای دو مهارت تولیدی یعنی اسپیکینگ و رایتینگ معیار نسبتا پیچیده تری وجود دارد. در مورد این دو مهارت داوطلب آزمون آیلتس می بایست از نوع نمره دهی اگزمینرهای آزمون اطلاع داشته باشد تا از ظرفیت های زبانی اش در آزمون بر اساس این معیارها حداکثر استفاده را بکند. در مورد مهارت های رایتینگ و اسپیکینگ این معیارها به چهار دسته تقسیم می‌شوند. به صورت اختصاصی در بخش اسپیکینگ ممتحنین عملکرد داوطلب را در چهار دسته زیر ارزیابی میکنند.

  1. تلفظ

در بخش اول یعنی تلفظ، از شرکت کننده ایلتس انتظار می‌رود تا واژه‌های انگلیسی را به درستی تلفظ کند. توجه داشته باشید که منظور از تلفظ درست، داشتن لهجه یا اکسنت نیست. برای مثال کلمه ironing که تلفظ درست این کلمه /ˈaɪərnɪŋ/است، دقت داشته باشید به بخش اول کلمه. یا کلمه manage که به صورت /ˈmænɪdʒ/ تلفظ می‌شود، بسیاری از زبان آموزان این کلمه را «منیج» تلفظ می‌کنند که تلفظ درست «منج» می‌باشد. این مساله ربطی به داشتن لهجه انگلیسی یا غیر انگلیسی ندارد و در کل داشتن لهجه در آزمون آیلتس لزوما و به خودی خود معیاری برای نمره دهی نیست. پس تنها زمانی داوطلب می‌تواند از بابت یک چهارم نمره اسپیکینگ خود مطمئن شود که بر روی تلفظ کلماتش کار کند.

  1. سلیس و روان بودن و ارتباط و انسجام کلام

نکته دوم بحث سلیس بودن و  انسجام کلام است. در این بخش داوطلب باید در ارائه ایده‌های خود نظام فکری و کلامی داشته باشد و از پراکنده گویی پرهیز کند. برای مثال اگر قصد دارد راجع به مشکلات شهری صحبت کند، می‌تواند از کلماتی مانند   first of all… , then, another problem which is important…, finally…,  استفاده کند. به این صورت میتواند ایده هایش را در قالبی نظام مند ارائه دهد تا حد اکثر نمره را دریافت کند. داوطلب می بایست کلمه‌ها و جملاتش را بدون مکث های طولانی بیان کند. توجه به این نکته ضروری ست که این مکث‌ها تنها زمانی از نمره داوطلب کسر می‌کنند که برای پیدا کردن یک کلمه و یا ساختار مناسب باشند و نه برای پیدا کردن ایده، چه هر کسی ممکن است در جواب هر سوالی نیاز به کمی فکر کردن داشته باشد.

دو مورد بعدی بحث درستی و تنوع ساختار های گرامری و همچنین دایره لغات است. درباره این دو موضوع ذکر این نکته ضروری ست که ممتحن تنها در صورتی میتواند به شما نمره ی بهتری بدهد که نهایت تلاشتان را در به رخ کشیدن دانش زبانی تان داشته باشید. به این معنی که در جای درست از ساختار های متنوع تری به جای یک ساختار گرامری خاص استفاده کنید. مثلا در جواب سوال:

?Where do you live

می‌توانید به جای پاسخ I live in Tehran بگویید:

I used to live in Shiraz, but I moved to Tehran three years ago and I’ve been living in Tehran ever since.

این جواب در حالی ست که شما یک بار هم به شیراز سفر نکرده اید! پس محتوای پاسخ شما اهمیتی برای آزمون گیرنده ندارد و نکته حائز اهمیت این است که تا می‌توانید از ساختارهای متنوع گرامری استفاده کنید.

  1. دایره واژگانی

  2. تنوع و درستی ساختار های گرامری

داوطلب آزمون آیلتس می بایست به این معیارهای نمره دهی، اشراف کامل داشته باشد تا با آگاهی از هر کدام نسبت به افزایش نمره خود اقدام کند.
[/av_textblock]
[/av_one_full]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ padding=’15px’ padding_sync=’true’ border=” border_color=” radius=’5px’ radius_sync=’true’ background_color=’rgba(78,202,194,0.26)’ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=”]
[av_textblock size=” font_color=” color=” admin_preview_bg=”]

برای افزایش نمره ۱تا ۱/۵ نمره‌ای مهارت اسپیکینگ آیلتس خود در ۱۰ جلسه کلاس خصوصی، با مشاورین ما تماس یگیرید (۴۱۲۷۶-۰۲۱)

و یا فرم زیر را تکمیل و ارسال کنید


اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

[/av_textblock]
[/av_one_full]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=”]
[av_textblock size=” font_color=” color=” admin_preview_bg=”]

همین اصل راجع به دایره لغات نیز صادق است. امتحان آیلتس جای به رخ کشیدن لغاتی ست که شما یاد گرفته اید. پس از استفاده درست از آنها ابایی نداشته باشد. البته باز هم تاکید می‌کنیم استفاده درست. اگر از کاربرد کلمه یا عبارتی مطمئن نیستید بهتر است ریسک نکنید. اما در غیر این صورت هیچ اشکالی ندارد به جای کلمه very important عبارت extremely crucial را استفاده کنید. یا در ابتدای صحبت تان راجع به مشکلات شهری بگویید when it comes to urban problems.

بنابراین به عنوان داوطلب آزمون آیلتس می بایست از این چهار معیار نمره دهی اطلاع کافی داشته باشید و با در نظر گرفتن این عوامل از حد اکثر ظرفیت های زبانی خود برای افزایش نمره آزمون استفاده کنید.

[/av_textblock]
[/av_one_full]

[av_two_fifth first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=”]
[av_textblock size=” font_color=” color=” admin_preview_bg=”]

نویسنده: محمد رضا افشاری

مدرس آیلتس

[/av_textblock]
[/av_two_fifth]

[av_hr class=’invisible’ height=’10’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *