IELTS

اشتباهات رایج در آزمون آیلتس

اشتباهات رایج آزمون آیلتس

نمره آزمون آیلتس برای افرادی که در آن شرکت می‌کنند مهم است. به همین دلیل است که به دنبال شناخت اشتباهات رایج در آزمون آیلتس و اجتناب از آن‌ها هستند. البته در هر آزمونی امکان بروز خطا و اشتباه وجود دارد. حتی اگر فرد با آمادگی کامل برای شرکت در آزمون حضور پیدا کند همچنان امکان ارتکاب اشتباه وجود خواهد داشت.

بر این اساس زمانی که صحبت از آزمون آیلتس می‌شود، این طبیعی است که فرد به دلیل قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا مرتکب اشتباه شود. چرا که آزمون آیلتس (IELTS) به عنوان آزمون تعیین سطح آموزش بین المللی زبان انگلیسی اهمیت زیادی دارد و ممکن است فرد به دلیل کسب نمره پایین، شانس خود را برای ادامه تحصیل در خارج از کشور یا رسیدن به اهدافی که در نظر دارد، از دست بدهد.

با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله از آریام تصمیم گرفتیم به معرفی اشتباهات آزمون آیلتس و راه‌های دوری از آن‌ها بپردازیم.

اشتباهات رایج آزمون آیلتس

قبل از پرداختن به اشتباهات رایج آیلتس شاید بهتر باشد بدانید آیلتس چیست؟ در آزمون آیلتس شرکت‌کنندگان در مهارت‌های مختلف خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن مورد آزمایش قرار می‌گیرند. بر این اساس زمان طولانی برای آزمون آیلتس نیاز است که ممکن است باعث خستگی و استرس بیشتر زبان‌آموزان شود.

به همین دلیل بهتر است از قبل نسبت به اشتباهات رایج آزمون آیلتس شناخت کافی داشت تا بتوان در شرایط سخت از بروز آن جلوگیری کرد. در ادامه به معرفی و شرح این اشتباهات و راه‌های پرهیز از آن‌ها می‌پردازیم.

غلط املایی واژگان

یکی از رایج‌ترین اشتباهات آزمون آیلتس، غلط املایی است که ممکن است برای هر فرد اتفاق بیفتد. در صورتی که در بخش کتبی آزمون آیلتس، تنها می‌توان با مرور ساده املای کلمات، از این مشکل اجتناب کرد. بنابراین دقت داشته باشید در صورتی که نسبت به املای صحیح کلمه اطمینان کافی ندارید، بهتر است از آن استفاده نکنید. کلمات زیادی در زبان انگلیسی هستند که املای مشابه اما معنای متفاوتی دارند. داشتن غلط املایی نشان دهنده دایره لغات ضعیف است. برای تقویت دایره لغات، خواندن و نوشتن کلمات انگلیسی کمک کننده خواهد بود.

مدیریت زمان

یکی دیگر از اشتباهات رایج آیلتس، مديريت زمان است که بسیاری از شرکت‌کنندگان مرتکب آن می‌شوند. مطمئنا پاسخگویی به آزمون در یک بازه زمانی مشخص، کار دشواری است. در واقع مهارت مدیریت زمان در چنین موقعیتی اهمیت ویژه‌ای دارد. چرا که گاهی اوقات افراد با صرف زمان طولانی برای پاسخگویی به یک سؤال، ناچارند مدت زمان کمی را به سؤالات بعدی اختصاص دهند.

مدیریت زمان

بنابراین مهارت مدیریت زمان و در نظر گرفتن زمان مشخص برای هر سؤال بسیار مهم است. در این صورت می‌توان بدون کم آوردن زمان، به همه سؤال‌ها پاسخ داد. شما همچنین می‌توانید برای مدیریت زمان، استراتژی‌های خاصی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال پاسخگویی به سؤالات کوتاه‌تر که مدت زمان کمتری می‌گیرند یکی از روش‌های پیشنهادی است که می‌توانید انجام دهید.

بی‌دقتی در انتقال جواب

بی‌دقتی در انتقال جواب به پاسخنامه نیز جزء اشتباهات رایج در آزمون آیلتس است. در این صورت حتی با وجود تسلط کافی هم نمی‌توان امتیاز خوبی از آزمون کسب کرد. برای پرهیز از این اشتباه بهتر است در بخش listening، هنگام گوش دادن به فایل صوتی، همزمان پاسخ‌ها را در برگه سؤال وارد کرد. هرگونه اشتباه املایی، گرامری و نگارشی می‌تواند باعث کسر امتیاز شما در آزمون آیلتس شود.

تلفظ اشتباه

تلفظ اشتباه یکی دیگر از اشتباهات رایج در آزمون آیلتس است. در این آزمون شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی از نظر مهارت انگلیسی، مورد سنجش قرار می‌گیرید. بنابراین هیچ گاه برای نداشتن لهجه مناسب از شما امتیاز کم نمی‌شود اما چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد، تلفظ درست کلمات است.

بهتر است دقت کنید هر کلمه را به طور کامل و واضح تلفظ کنید. به عنوان مثال برای تلفظ کلمه probably از کلمه probly استفاده نکنید.

یکی از بهترین راه‌های اجتناب از این اشتباه تمرین مداوم است. در صورت لزوم می‌توانید برای تقویت مهارت بیشتر با یک انگلیسی‌زبان تمرین کنید.

سؤالات بدون پاسخ

یک نکته قابل توجه دیگر در مورد عدم ارتکاب اشتباه در آزمون آیلتس، خالی نگذاشتن سؤال است. در واقع اگر در مورد پاسخ سؤالی مطمئن نیستید، پاسخگویی به آن، بهتر از خالی گذاشتن سؤال است. حتی اگر قرار است حدس بزنید، این کار را انجام دهید. چرا که ممکن است حدس شما درست باشد و به راحتی بتوانید از بخش مورد نظر امتیاز خود را بگیرید.

عدم توانایی در انتقال پیام

از دیگر اشتباهات رایج در آزمون آیلتس، استفاده کم از کلمات انتقالی و ربط است. چرا که با استفاده از این کلمات می‌توان منظور خود را به راحتی بیان کرد. بنابراین با انتقال جملات روان، خواننده و شنونده خیلی بهتر مفهوم جملات را درک می‌کنند. با کمک این کلمات می‌توانید نشان دهید که بین جملات شما ارتباط وجود دارد. بر این اساس استفاده از کلمات انتقالی نقش مؤثری در بالا بردن امتیاز شما خواهند داشت.

عدم تمرکز

برای موفقیت در هر آزمونی، از جمله آزمون آیلتس، داشتن تمرکز بسیار مهم است. خصوصا زمانی که مسئله گوش دادن و صحبت کردن در میان است، این موضوع اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. تمرکز برای موفقیت در این آزمون لازم و ضروری است و یکی از اشتباهات آزمون آیلتس عدم تمرکز کافی است. اما خوب است بدانید که این مشکل به راحتی قابل حل شدن است.

قبل از پاسخ قطعی به سؤال، از صحیح بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر احساس می‌کنید لازم است، جملات را برای خود تکرار کنید. روی پاسخ صحیح سؤالات تمرکز کافی داشته باشید.

حفظ کردن سؤالات و پاسخ آن‌ها در زمان آماده شدن برای امتحان کار اشتباهی است و همین امر ممکن است منجر به عدم تمرکز کافی و کسر امتیاز از شما شود. بنابراین به جای آن سعی کنيد روی درک درست مفاهیم منتقل شده و ارائه پاسخ و اطلاعات درست و واضح تمرکز کنید.

عدم برقراری ارتباط چشمی در بخش speaking

بخش speaking مربوط به مکالمه می‌شود. از اشتباهات رایج آیلتس که ممکن است باعث کسر امتیاز در آزمون شود، عدم برقراری ارتباط چشمی است. بنابراین سعی کنید در هنگام مکالمه بدون خجالت کشیدن از مصاحبه کننده، برخی اوقات به چشمان او نگاه کنید. چرا که این نوع رفتار، نشانه ادب و اطمینان است و حس بهتری به مصاحبه کننده القا می‌کند.

استفاده از زبان غیر رسمی در جای نادرست

اغلب داوطلبان در بخش writing آزمون آیلتس از کلمات و گفتار محاوره‌ای استفاده می‌کنند. اما خوب است بدانید که لازم است بخش‌های writing آزمون به ‌سبک رسمی پاسخ داده شود.

پاسخنامه آزمون آیلتس

نخواندن دقیق سؤال

گاهی اوقات داشتن استرس مانع از تمرکز کافی می‌شود، در نتیجه نمی‌توان سؤال را به درستی متوجه شد. به عنوان مثال در سؤالات بخش listening از شما خواسته می‌شود پاسخ را فقط در سه کلمه بنویسید. بنابراین اگر بیشتر از سه کلمه پاسخ دهید نمی‌توانید امتیاز مورد نظر را از این قسمت به دست آورید.

تکرار سؤال مصاحبه کننده

از دیگر اشتباهات رایج در آزمون آیلتس، استفاده از عین جملات مصاحبه کننده در ابتدای پاسخ است. شما با این کار نشان می‌دهید دایره لغات ضعیفی دارید. بهتر است از کلمات جدید و مناسب استفاده کنید تا شخص امتحان گیرنده متوجه دایره لغات گسترده شما شود.

در بخش writing نیز برای قسمت مقدمه سعی کنيد مطالب خوبی بنویسید. تکرار موضوع در همان خطوط اول مقدمه writing این پیام را به امتحان گیرنده القا می‌کند که دایره لغات ضعیفی دارید.

بیان نادرست نشانگرها

در بخش writing آزمون آیلتس آکادمیک، این قسمت اهمیت ویژه ای دارد. توصیف داده‌ها کاری است که شما باید در این قسمت انجام دهید. این داده به عنوان عددهایی نشان دهنده شاخص‌های اجتماعی یا اقتصادی مانند سود، امید به زندگی و بسیاری از موارد دیگر است. بنابراین دقت کنید که چگونه باید این کار را انجام داد تا بتوان امتیاز مورد نظر را به دست آورد.

راه‌های اشتباه نکردن در آزمون آیلتس

تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی وجود دارند که کمک می‌کنند بتوان از اشتباهات رایج در آیلتس جلوگیری کرد. یکی از مؤثرترین راه‌ها شرکت در آزمون ماک و تعیین سطح زبان انگلیسی است.

در واقع بعد از سنجش سطح زبان می‌توان تشخیص داد که در چه بخش‌هایی نیاز به تمرین و تقویت مهارت وجود دارد.بعد از تعیین سطح با توجه به نوع اشتباهات در بخش‌های مختلف می‌توان تمرینات متنوعی را انجام داد. از اقدامات لازم جهت رفع اشتباهات رایج در بخش‌های مختلف آزمون آیلتس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نوشتن زبان انگلیسی هر روز به مدت ۱۰ دقیقه
  • خواندن مطالب انگلیسی و نوشتن کلمات خوانده شده
  • ضبط صدا در تمرین آزمون آیلتس و گوش دادن به صدای خود برای جلوگیری از به کار بردن کلمات پراکنده بدون مفهوم
  • استفاده از فلش کارت‌های واژگان رسمی انگلیسی به جای اختصارها و اصطلاحات عامیانه

البته قبل از همه این موارد لازم است فرد از سطح زبان خود اطلاع کسب کند. برای تعیین سطح حضوری و مشاوره آیلتس می‌توانید از به کالج آریام مراجعه کنید. در این صورت با اطمینان بیشتری نسبت به رفع اشتباهات خود اقدام می‌کنید.

جمع‌بندی

قبولی در آزمون آیلتس ممکن است برای افراد زیادی مهم باشد. بر این اساس اطلاع از اشتباهات رایج در آزمون آیلتس کمک می‌کند تا با تمرین بیشتر بتوان از بروز این اشتباهات جلوگیری کرد. در این مطلب به معرفی چند مورد از مهم‌ترین اشتباهات آزمون آیلتس اشاره کردیم.

  • غلط املایی، عدم مدیریت زمان، عدم تمرکز، تلفظ اشتباه و بسیاری از موارد دیگر همگی از اشتباهات رایج آیلتس هستند.
  • برای اجتناب از این اشتباهات، تمرین روزانه در نوشتن و خواندن انگلیسی و ضبط صدا برای درک اشتباهات کمک کننده خواهد بود.
  • قبل از اطلاع از اشتباهات رایج در آیلتس بهتر است از طریق مشاوره حضوری یا آنلاین نسبت به تعیین سطح زبان اقدام کرد.

پرسش‌های پرتکرار

چطور در بخش writing آیلتس نمره بالا بگیریم؟

خواندن مثال‌های با کیفیت، مشخص کردن کلمات مفید و کاربردی و تمرین موضوعات آزمون از مواردی است که جهت پرهیز از اشتباهات رایج در آزمون آیلتس بخش writing کمک کننده است.

آیا صحبت با لهجه بريتيش تأثیری در نمره آزمون آیلتس دارد؟

خیر. لهجه در نتیجه آزمون آیلتس تأثیری ندارد. هدف از بخش speaking در این آزمون، ارزیابی تسلط زبان آموزان در ارتباط برقرار کردن است.

سخت‌ترین بخش آیلتس کدام است؟

اکثر افرادی که در این آزمون شرکت کرده‌اند معتقدند بخش Reading سخت‌ترین بخش آیلتس است. از نظر آن‌ها این بخش به تمرکز زیادی نیاز دارد و از بخش‌های speaking و writing هم دشوارتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *