TOEFL

تافل (TOEFL) چیست؟

تافل چیست

 

زبان آموزانی که قصد دریافت مدرک بین‌المللی زبان را دارند با این سؤالات مواجه می‌شوند که تافل چیست؟ چگونه برگزار می‌شود؟ اعتبار نمره آزمون تافل چقدر است و چه منابعی برای دریافت نمره مورد نظر در آزمون تافل کاربردی هستند؟

در این مقاله از کالج آریام سعی داریم که به آزمون تافل، منابع این آزمون و سایر نکاتی بپردازیم که به شما کمک می‌کنند تا مدرک تافل را بدون هیچ ابهامی دریافت کنید. در ادامه همراه ما باشید.

تافل چیست؟

در پاسخ به این سؤال می‌توانیم بگوییم که آزمون تافل (TOEFL) یا (Test Of English as a Foreign Language) یک آزمون بین‌المللی استاندارد زبان انگلیسی است و افرادی برای دریافت آن اقدام می‌کنند که قصد مهاجرت کاری یا تحصیلی دارند. سازمان (ETS-Educational Testing System)  طراح و برگزار کننده آزمون تافل است و تاکنون بیش از 40 میلیون نفر در آن شرکت کرده‌اند.

با وجود اینکه بسیاری از افراد می‌دانند تافل چیست و به آزمون تافل گرایش دارند، گروهی هم هستند که به آزمون بین المللی آیلتس برای مهاجرت توجه می‌کنند. مدارک این دو آزمون از نظر جهانی قابل تأیید هستند اما با توجه به تفاوت آیلتس و تافل، دوره‌های لیسنینگ، رایتینگ، اسپیکینگ و ریدینگ آن‌ها با هم اختلافاتی دارند که موجب تفاوت کلاس آیلتس و کلاس تافل نیز خواهند شد.

آزمون تافل

انواع آزمون تافل چیست؟

اکنون که می‌دانید تافل چیست، بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که آزمون تافل به دو نوع تقسیم می‌‌شود.

نوع اول آزمون TOEFL IBT است که شرکت کنندگان باید به صورت آنلاین در آن شرکت کنند. در چند سال اخیر به خاطر همه گیری ویروس کرونا در سراسر جهان، یک نوع دیگری از آزمون TOEFL IBT روی کار آمده که به اسم تافل هوم ادیشن (Home Edition) شناخته می‌شود.

اصول قانونی آزمون IBT در مرکز برگزار کننده آزمون و مدل هوم ادیشن مشابه است. اما فردی که در منزل امتحان می‌دهد باید تجهیزاتی مانند لپ تاپ یا کامپیوتر، مرورگر کرم یا فایرفاکس، اسپیکر، میکروفون و دوربین نصب شده روی کامپیوتر یا وب کم فعال را فراهم کند.

نوع دوم نیز آزمون TOEFL Paper Based و به صورت کتبی است.

شاید بپرسید که فرق این دو نوع اصلی آزمون تافل چیست؟ در پاسخ می‌توانیم بگوییم که آزمون کتبی تافل در مناطقی اجرا می‌شود که دسترسی آسان به اینترنت پرسرعت وجود ندارد.

تافل برای چه کشورهایی قابل قبول است؟

همانطور که در توضیح تافل چیست اشاره کردیم، آزمون تافل طبق استانداردهای بین‌المللی برگزار می‌شود. همین موضوع باعث شده تا حدود 150 کشور از جمله آمریکا، کانادا، نیوزیلند، استرالیا و بیشتر کشورهای اروپایی این مدرک را قبول داشته باشند.

آمادگی تافل

ساختار آزمون تافل چگونه است؟

شما در این آزمون آنلاین با چهار بخش اصلی مواجه هستید که ساختار آن‌ها به شکل زیر است.

  • ریدینگ: بخش اول آزمون که در آن 35 تا 56 سؤال در 3 یا 4 متن ارائه شده‌اند. بخش ریدینگ تافل 60 تا 80 دقیقه زمان را به خود اختصاص می‌دهد.
  • لیسنینگ: لیسنینگ دومین مهارتی است که مورد آزمون قرار می‌گیرد. 34 تا 50 سؤال داشته که زبان‌آموز باید به ۴ تا ۶ فایل سخنرانی و 2 الی 3 مکالمه گوش دهد تا بتواند در فاصله 60 تا 90 دقیقه پاسخگوی سؤالات بخش لیسنینگ تافل باشد.
  • اسپیکینگ: متقاضی مدرک تافل بعد از 10 دقیقه استراحت باید در مدت زمان 20 دقیقه به تعدادی سؤال در موضوعات عمومی، علمی و دانشگاهی پاسخ دهد. توجه داشته باشید که سؤالات اسپیکینگ تافل در 6 قسمت آماده شده‌اند.
  • رایتینگ: آخرین بخش آزمون تافل مانند آزمون آیلتس به رایتینگ اختصاص داده می‌شود. رایتینگ تافل 2 بخش دارد و 50 دقیقه زمان به آن اختصاص داده شده است.

 

نحوه نمره‌دهی آزمون تافل به چه صورت است؟

پیش از این که بررسی کنیم شیوه نمره‌دهی آزمون تافل چیست، بهتر است به چگونگی برگزاری این آزمون نگاهی بیندازیم.

درباره ساختار آزمون تافل می‌توان گفت که آزمون تافل IBT با کامپیوتر و به صورت آنلاین برگزار می‌شود. این آزمون از چهار بخش تشکیل شده و در زمان کلی آن چهار ساعت خواهد بود. اما درباره نمره‌دهی آزمون تافل باید بگوییم که میزان امتیاز تافل بین 0 تا 120 است.

این امتیاز به مجموع نمرات چهار مهارت تعلق می‌گیرد. در حقیقت، مهارت‌های اسپیکینگ، رایتینگ، لیسنینگ و ریدینگ هر یک 30 امتیاز دارند. کسانی که امتیاز کامل را دریافت می‌کنند، 120 امتیاز خواهند داشت.

با وجود اینکه بالاترین میزان نمره تافل به چندین عامل بستگی دارد، بهتر است محدوده نمره آن را در نظر بگیرید تا به این واسطه تصمیم‌گیری درستی درباره کلاس تافل و تمرکز روی دوره‌هایی مانند دوره لیسنینگ و دوره ریدینگ داشته باشید.

 

نحوه نمره‌دهی تافل؛ ریدینگ

در مبحث مهارت ریدینگ نمره‌دهی به شکل زیر است:

  • 24 تا 30 پاسخ درست نشان می‌دهد که سطح داوطلب در حد پیشرفته (Advanced) است. این فرد با امتیاز 24 تا 30 نشان می‌دهد که قدرت درک، استدلال و استنباط اطلاعات ارائه شده را دارد.
  • 18 تا 23 پاسخ صحیح نشان‌دهنده سطح بالاتر از متوسط (High-Intermediate) داوطلب خواهد بود. او می‌تواند ایده‌ها و جزئیات مهم متن را پس از خواندن آن پیدا کند. اما نیاز به ارتقای دایره لغات خود دارد.
  • 4 تا 18 جواب درست به سؤالات ریدینگ تافل، نشان‌گر درک ناقص داوطلب از جزئیات متن و استنباط دشوار متن اوست. چنین فردی در سطح پایین‌تر از متوسط (Low-Intermediate) قرار دارد.
  • 0 تا 4 جواب درست دادن به سؤالات نشان می‌دهد که فرد در سطح خیلی پایین‌تر از سطح متوسط (Below Low-Intermediate) قرار دارد.

نحوه نمره‌دهی تافل؛ لیسنینگ

نمره‌دهی در مهارت لیسنینگ هم تفسیر مخصوص به خود را دارد:

  • 22 تا 30 پاسخ درست به سؤالات به این معناست که فرد درک بالایی از سخنرانی‌ها و مکالمات پیچیده آکادمیک دارد.
  • 17 تا 22 پاسخی که صحیح باشند، نشان‌دهنده سطح بالاتر از متوسط (High-Intermediate) فرد هستند. در حقیقت داوطلب درک درستی از ایده‌های اصلی و جزئیات مهم سخنرانی‌ها و مکالمات آکادمیک دارد.
  • 9 تا 16 جواب درست به پرسش‌های مهارت لیسنینگ هنگامی داده می‌شوند که زبان‌آموز بتواند ایده‌هایی تکراری را در سخنرانی و مکالمات دریافت کند. در این حالت او در سطح پایین‌تر از متوسط (Low-Intermediate) قرار دارد.
  • 0 تا 8 پاسخ تأیید شده نشان می‌دهد که فرد در سطح خیلی پایین‌تر از سطح متوسط (Below Low-Intermediate) است.

 

نحوه نمره‌دهی تافل؛ اسپیکینگ

برای نمرده‌دهی آزمون تافل در بخش اسپیکینگ معیارها به صورت زیر هستند:

  • نمره 25 تا 30 در اسپیکینگ تافل به این معناست که فرد در سطح پیشرفته (Advanced) قرار دارد. در این حالت داوطلب دارای قدرت لازم در درک، استدلال و استنباط به زبان انگلیسی است.
  • امتیاز 20 تا 24 به این معناست که فرد مهارت کافی را برای برقراری ارتباط و ابراز ایده‌های آکادمیک به زبان انگلیسی دارد. سطح او بالاتر از متوسط (High-Intermediate) تعیین شده است.
  • نمره 16 تا 19 در کارنامه تافل به این معناست که فرد در سطح عمومی می‌تواند تا حدی نیاز‌های خود را پاسخگو باشد.
  • 10 تا 15 امتیاز در آزمون اسپیکینگ تافل به این معناست که فرد سرعت کمی در صحبت کردن دارد. چنین داوطلبی باید دایره لغات و گرامر خود را ارتقا دهد تا روان (Fluent) صحبت کند.
  • امتیاز 0 تا 9 به این معناست که فرد در سطح مبتدی قرار دارد. در این شرایط او باید با گذراندن دوره اسپیکینگ تافل، سطح این مهارت را ارتقا دهد.

 

نحوه نمره‌دهی تافل؛ رایتینگ

حداکثر امتیاز رایتینگ تافل با اینکه دو بخش است، 30 است. اما نمره‌دهی آن به شیوه ای بوده که در ادامه خواهید دید:

  • 24 تا 30 نمره به گروهی از داوطلبان تعلق خواهد گرفت که می‌توانند متن‌های آکادمیک و غیرآکادمیک را بنویسند. آن‌ها در سطح پیشرفته (Advanced) قرار می‌گیرند.
  • نمره 17 تا 23 به داوطلبانی اختصاص دارد که می‌توانند ایده‌های خود را به انگلیسی به آسانی بنویسند. در حالی که نگارش متون انگلیسی هم برای آن‌ها امکان‌پذیر است.
  • 16 تا 13 نمره در آزمون رایتینگ تافل به این معناست که فرد در حد نگارش متون ابتدایی مهارت دارد و امکان نگارش جزئیات و ایده‌پروری برای آن‌ها آسان نیست. در ضمن ایراد گرامری در کار آن‌ها دیده می‌شود.
  • 7 تا 12 امتیاز در رایتینگ به افرادی تعلق دارد که جملات ساده با جزئیات اندک و ناکافی می‌نویسند. انسجام و هماهنگی در متن آن‌ها به خوبی دیده می‌شود. در این حالت استادان کلاس تافل می‌توانند با ارائه نکات لازم و تصحیح متون به این داوطلبان کمک کنند.
  • 0 تا 7 نمره در بخش رایتینگ، قرار گرفتن فرد را در سطح ابتدایی نشان می‌دهد. دوره‌ رایتینگ می‌تواند به نیاز آن‌ها پاسخ دهد.

با توجه به آنچه درباره آزمون تافل گفته شد، شما می‌توانید شیوه نمره‌دهی تافل را بررسی کنید. هرچند این امکان وجود دارد که تبدیل تافل به آیلتس را انجام داده و متوجه شوید که هر نمره تافل معادل چه نمره‌ای در آزمون آیلتس است.

برنامه زمان‌بندی تافل

آیا آزمون تافل به صورت آنلاین برگزار می‌شود؟

در سال‌های اخیر بسیاری امور مربوط به تعیین سطح حضوری و مشاوره آیلتس و تافل به صورت آنلاین با عنوان تعیین سطح آنلاین آیلتس و تعیین سطح آنلاین تافل نیز اجرا شده‌اند. از طرفی همه‌گیری کرونا، تمایل زبان‌آموزان، مدرسان و آموزشگاه‌ها را به مجازی کردن تمامی دوره‌ها مانند دوره اسپیکینگ و دوره رایتینگ بیشتر کرده است.

اما این جریان محدود به برگزاری دوره آنلاین آیلتس و تافل نیست. پیش از این توضیح دادیم که تافل چیست و چند نوع آزمون تافل وجود دارد. طبق همان توضیحات باید بگوییم که تافل IBT شکل Internet Based آزمون تافل است که ساختار آن مانند ساختار آزمون TOEFL Paper Based بوده و در مدت 3 ساعت و نیم انجام می‌شود.

فرقی نمی‌کند که شما در مرکز برگزاری آزمون تافل، آزمون تافل IBT را امتحان می‌دهید یا در خانه نوع هوم ادیشن را شرکت می‌کنید، ساختار امتحان یکسان است. در ادامه شما را با ساختار آزمون تافل آشنا خواهیم کرد.

 

نحوه احراز هویت در هوم ادیشن (Home Edition)  به چه شکل است؟

در یکی دو سال اخیر در جریان همه‌گیری ویروس کرونا و افزایش ضرورت رعایت قوانین قرنطینه، ETS تصمیم گرفت که فرصت ویژه‌ای به داوطلبان آزمون تافل بدهد. اما شاید سؤال شما باشد که این فرصت آزمون تافل چیست؟

در پاسخ باید بگوییم که اخیرا زبان‌آموزان امکان شرکت در نوعی از آزمون آنلاین تافل را دارند که آزمون هوم ادیشن (Home Edition)  نامیده می‌شود. ویژگی متمایز کننده این آزمون با حالت معمولی آزمون تافل IBT، محل برگزاری آزمون است. در واقع، داوطلبان می‌توانند این امتحان تافل را در منزل بدهند و امکان شرکت در آن، در هر جای از دنیا وجود دارد.

البته فرد آن را با استفاده از لپتاپ یا کامپیوتر شخصی خود تحت نظارت یک ناظر انجام می‌دهد. در ضمن باید کارت ملی و پاسپورت خود را موقع آزمون همراه داشته باشد. در این حالت ناظر کارت شناسایی داوطلب را برای احراز هویت مشاهده می‌کند. اطلاعات کارت نباید با اطلاعات فرد در سایت ETS  مغایرت داشته باشند. در ضمن ناظر به واسطه یک سیستم آنلاین به نام  ProctorU داوطلب را در طول آزمون کنترل می‌کند.

کارنامه تافل

بالاترین نمره تافل چند است؟

پیش از این اشاره کردیم که شیوه نمره‌دهی تافل چیست و این موضوع را باید در نظر داشته باشید که شما با توجه به تعداد سؤالاتی که جواب می‌دهید، امتیاز دریافت می‌کنید. در صورت لزوم نیز حق اعتراض آزمون تافل برای شما وجود دارد.

اگرچه حداکثر نمره تافل 120 است اما بالاترین نمره تافلی که مد نظر هر کدام از داوطلبان است، با هم فرق دارد. این تنوع امتیاز به نوع مهاجرت، مقصد داوطلب برای مهاجرت و حتی دانشگاهی که برای آن اپلای می‌کند، بستگی دارد.

 

چه مدت بعد از آزمون نمرات اعلام می‌شود؟

اکنون شما می‌دانید که تافل چیست و چه بخش‎هایی دارد. در ضمن با شیوه نمره‌دهی آزمون تافل آشنا شدید. اما شاید این سؤال برایتان وجود داشته باشد که چند وقت بعد از آزمون تافل، نمرات به شما اعلام خواهند شد؟

در پاسخ نیز باید بگوییم که سایت ETS به پروفایل شما پیامی خواهد داد که شامل چهار گزارش درباره مهارت‌های اسپیکینگ، لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ هستند. این گزارش‌ها 7 تا 10 روز بعد از آزمون تافل به شما ارسال خواهند شد.

 

آیا داشتن لهجه در اسپیکینگ تافل تاثیر دارد؟

اهمیت لهجه در اسپیکینگ تافل چیست؟ این سؤالی است که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود. جالب است بدانید یکی از مواردی که موجب تفاوت تافل و آیلتس نمی‌شود، نقش لهجه در اسپیکینگ است.

در واقع بهتر است داوطلبان آزمون آیلتس و تافل لهجه‌ای را انتخاب کنند که تلفظ لغات آن را به سهولت انجام می‌دهند. این در حالی است که اگر داوطلب آزمون تافل لغاتی را به لهجه بریتیش و لغات دیگری را به لهجه امریکن بیان کند، با کاهش نمره اسپیکینگ خود مواجه خواهد شد.

 

هزینه ثبت نام آزمون تافل چقدر است؟

در بحث هزینه آزمون تافل باید به این نکته توجه شود که نوسانات نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر هزینه آزمون تافل دارد. هزینه این آزمون 245 دلار بوده و تفاوتی در پرداخت هزینه با توجه به نوع آزمون اعم از Paper Based یا IBT وHome Edition وجود ندارد.

لازم است به این نکته توجه کنید که اگر قصد ثبت نام در آزمون تافل را در کمتر از یک هفته به موعد برگزاری آن دارید، 35 دلار به هزینه ثبت نام شما اضافه می‌شود. در مورد پرداخت هزینه آزمون نیز پس از ورود به حساب کاربری خود از طریق ووچر تافل، یا از طریق Pay Pal و یا Visa Card می‌توانید هزینه این آزمون را پرداخت کنید.

 

مدت زمان اعتبار مدرک تافل چقدر است؟

آماده سازی برای آزمون تافل با سپری کردن دوره‌های مختلف مربوط به مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی صورت می‌گیرد. اما فرد بعد از پرداخت هزینه ثبت نام و شرکت در امتحان تافل، مدرکی را دریافت خواهد کرد که حداکثر 2 سال اعتبار دارد. بنابراین مهم است که در این بازه زمانی فرآیند مهاجرت خود را پیش ببرد تا به موفقیت در اهداف خود دست یابد.

 

نمره مناسب تافل برای تحصیل در دانشگاه‌ها چه نمره‌ای است؟

بسیاری از زبان‌آموزان پیش از اینکه کلاس تافل خود را آغاز کنند، با این سؤال مواجه می‌شوند که نمره مطلوب تافل چیست؟ اما با کمی تحقیق به این جواب می‌رسند که با توجه به دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارند، باید نمره مناسب تافل را تعیین کنند.

نمرات تافل مورد نظر چند دانشگاه به شرح زیر است:

نام دانشگاه

آزمون (TOEFL IBT)

آزمون (TOEFL Paper Based)

دانشگاه تورنتو

600

100

دانشگاه مک گیل

577

90

دانشگاه آلبرتا

580

86

دانشگاه ویکتوریا

550

90

دانشگاه لیدن

570

92

دانشگاه اراسموس روتردام

575

90

منابع آزمون تافل

منابع تافل

اگر قصد آشنایی با منابع خود‌خوان آزمون تافل و یادگیری زبان انگلیسی در منزل را دارید، بهترین منابع موجود موارد زیر هستند:

  • (TOEFL Test Prep)
  • (Official guide to the TOEFL Test)
  • نمونه سؤال‌های تافل (TPO)
  • (Longman Preparation Course for the TOEFL Test)
  • (Delta’s Key to the TOEFL IBT: Advanced Skill Practice)
  • (Kaplan TOEFL iBT Premier)
  • (Official TOEFL iBT Tests)
  • (TOEFL iBT)
  • (Oxford Preparation Course for the TOEFL IBT Exam)

علاوه بر موارد فوق، برخی اپلیکیشن‌ها نیز می‌توانند در یادگیری زبان برای آزمون تافل مؤثر باشند. این اپلیکیشن‌ها عبارتند از:

  • (TOEFL Flashcards)
  • (TOEFL Pictionary)
  • (TOEFL IBT Preparation – Vocabulary and Reading)
  • (TOEFL Essay)
  • (TOEFL Test Incorrect Words)

نحوه ثبت نام آزمون تافل به چه شکل است؟

برای ثبت نام آزمون تافل در حالت عادی، تا 7 روز پیش از آزمون وقت دارید. این در حالی است که در صورت تاخیر، تا 3 روز پیش از آزمون، می‎توانید کار ثبت نام را انجام دهید. برای این منظور باید اطلاعات شناسایی مانند کارت ملی و شماره گذرنامه را همراه داشته باشید. مراحل ثبت نام در آزمون تافل به شرح زیر است:

  • ابتدا وارد صفحه مؤسسه ETS شده و از آنجا به بخش TOEFL بروید.
  • سپس به زیر مجموعه آن یعنی For Test Takers رفته و در نهایت وارد مرحله Register for the Test شوید.
  • اگر اولین بار است که به این صفحه وارد شده اید، باید Create an Account را انتخاب کنید.
  • بعد از باز شدن صفحه جدید، باید با دقت و بدون شتاب‌زدگی اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید. این اطلاعات شامل اطلاعات شخصی، آدرس و شماره تماس است.

اعتراض به نمره تافل چگونه است؟

در انتها لازم است به این موضوع توجه داشته باشید که اگر نمره تافل دریافتی در رایتینگ و اسپیکینگ مورد قبول شما نیست، می‌توانید اعتراض کنید. در پاسخ به این سؤال که راهکار اعتراض به نمره تافل چیست، می‌توانیم بگوییم که شما باید فرم مربوط به TOEFL iBT Score Review را پر کرده و هزینه‌ای معادل با 80 دلار را از طریق کارت اعتباری مستر کارت یا ویزا کارت پرداخت کنید. پس از آن باید منتظر جواب باشید. اگر نمره شما تغییر کند، هزینه اعتراض نیز به حساب شما برگردانده خواهد شد.

جمع‌بندی

  • آزمون تافل (TOEFL) یا (Test Of English as a Foreign Language) یک آزمون بین‌المللی استاندارد زبان انگلیسی است که توسط مؤسسه ETS برگزار می‌شود.
  • برای ثبت نام آزمون تافل در حالت عادی، تا 7 روز پیش از آن وقت دارید. این در حالی است که در صورت تاخیر، تا 3 روز پیش از آزمون و با اضافه شدن 40 دلار به هزینه، می‎توانید کار ثبت نام را انجام دهید.
  • میزان امتیاز تافل بین 0 تا 120 است. این امتیاز به مجموع نمرات چهار مهارت تعلق می‌گیرد. در حقیقت، مهارت‌های اسپیکینگ، رایتینگ، لیسنینگ و ریدینگ هر یک 30 امتیاز دارند.
  • حدود 150 کشور از جمله آمریکا، کانادا، نیوزیلند، استرالیا و بیشتر کشورهای اروپایی این مدرک را قبول دارند.

اگر قصد یادگیری زبان انگلیسی را به صورت خود‌خوان دارید، منابع مختلف برای هر سطح زبان، به‌صورت رایگان موجود است. ولی با توجه به تجربه زبان‌آموزان موفق این نکته را به خاطر داشته باشید که مشورت با فردی با تجربه و آشنا به تکنیک‌های آزمون‌های استاندارد سنجش سطح زبان، بسیار مفید است.

ما در کالج آریام به شما کمک می‌کنیم که در این مسیر تصمیم درستی بگیرید و سریع‌ترین راه را برای موفقیت پیش روی شما قرار می‌دهیم. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان با شماره ۴۱۲۷۶-۰۲۱ با ما در ارتباط باشید، یا از طریق پر کردن فرم تعیین سطح آنلاین و یا فرم تعیین سطح حضوری از خدمات رایگان کالج برخوردار شوید.

 

سوالات متداول

آزمون تافل چیست؟

آزمون تافل (TOEFL) یا (Test Of English as a Foreign Language) یک آزمون بین‌المللی استاندارد زبان انگلیسی است که توسط مؤسسه ETS برگزار می‌شود. افرادی که قصد مهاجرت کاری یا تحصیلی دارند، برای دریافت مدرک تافل اقدام می‌کنند.

منابع آزمون تافل چه کتاب‌ها و برنامه‌هایی هستند؟

کتاب‌هایی مانند TOEFL Test Prep و Official guide to the TOEFL Test، منابع خوبی برای آزمون تافل هستند.

هزینه شرکت در آزمون تافل در ایران چقدر است؟

هزینه آزمون تافل در ایران در سال 2022، 245 دلار آمریکا بوده.و اگر شما کمتر از یک هفته به آزمون اقدام به ثبت نام کنید،35 دلار به این مبلغ اضافه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *