GENERAL

10 تکنیک برای یادگیری سریع زبان انگلیسی

یادگیری سریع انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند برای بسیاری افراد کاری ساده و برای برخی دیگر کار دشواری باشد. این امر به نکات زیادی ارتباط دارد. افراد با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های یادگیری سریع زبان انگلیسی می‌توانند سطح زبان خود را در مدت زمانی کوتاه‌تر به میزان بسیار بیشتری افزایش دهند.

اما همه این افراد این نکات را نمی‌دانند. به همین دلیل در این مطلب از بلاگ آریام تصمیم گرفتیم در خصوص روش‌های یادگیری سریع زبان انگلیسی نکاتی را بیان کنیم. با ما تا انتها همراه باشید تا با این نکات و روش‌ها آشنا شوید.

 

تاثیر کلاس در یادگیری زبان انگلیسی

بسیاری افراد تأثیر بسیار زیاد و مناسب کلاس خوب در یادگیری سریع زبان انگلیسی را نمی‌دانند. کلاس زبان خوب با ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند سرعت، میزان و عمق یادگیری افراد را بیشتر کند و باعث شود تا آن‌ها بتوانند در آزمون‌های متفاوت مانند آزمون آیلتس موفق‌تر عمل کنند.

همچنین افراد با شرکت در کلاس‌های آموزشی با مواردی مانند مدارک زبان انگلیسی معتبر آشنا می‌شوند و می‌توانند در خصوص سؤالاتی مانند آیلتس چیست، تافل چیست، ماک چیست اطلاعات بیشتری کسب کنند.

کلاس زبان

همچنین اساتید کلاس قبل از شروع دوره با تعیین سطح و مشاوره رایگان آیلتس می‌توانند سطح افراد را متوجه شوند، آن‌ها را در بهترین و مناسب‌ترین کلاس قرار دهند تا بتوانند با راحتی و سرعت بیشتری سطح زبان خود را به میزان مد نظرشان برسانند. از مهم‌ ترین تأثیرات کلاس در یادگیری زبان انگلیسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- مشخص بودن اهداف آموزشی

اولین تأثیر کلاس در یادگیری سریع زبان، مشخص بودن اهداف آموزشی است. اساتید با پیروی از روش‌های مختلف و معتبر می‌توانند باعث شوند تا زبان‌آموزان در تمام بخش‌های مورد نیاز برای آزمون‌های مختلف زبان انگلیسی پیشرفت کنند و برای شرکت در آزمون‌های متفاوت برای دریافت مدارک زبان انگلیسی معتبر آماده‌تر شوند.

در کلاس استاد می‌داند که در چه بازه زمانی باید چه مطالبی را به زبان‌آموز، آموزش دهد و مطالب ارائه شده مانند زمانی که خود فرد تمرین می‌کند جسته و گریخته نیست و از انسجام خوبی برخوردار است.

2- افزایش انگیزه

شاید برخی افراد زمانی که یک یا چند مطلب زبان انگلیسی را متوجه نشوند، ناامید شوند و از میزان انگیزه آن‌ها کاسته شود. اما با شرکت در کلاس متوجه خواهند شد که برخی مطالب سختی بیشتری داشته و بسیاری افراد برای یادگیری کامل آن‌ها مشکل دارند. همین امر سبب افزایش روحیه این افراد خواهد شد.

همچنین وجود حس رقابت سالم در کلاس می‌تواند باعث شود تا افراد تمرین بیشتری کنند تا در کلاس در میان افراد برتر قرار گیرند. همین امر نیز سبب افزایش انگیزه برای مطالعه و تمرین بیشتر می‌شود.

3- یافتن نقاط ضعف و قوت

با شرکت در کلاس، اساتید می‌توانند به راحتی متوجه نقاط ضعف و قوت افراد شوند و به آن‌ها توصیه‌های مناسبی در جهت بر طرف کردن نقاط ضعف و بهبود نقاط قوت کنند. اما با مطالعه شخصی و خودخوان در خانه این کار شاید به زمان بسیار بیشتری نیاز داشته باشد و افراد بسیار دیر متوجه ضعف‌های خود شوند.

4- تصحیح فوری اشتباهات

از دیگر تأثیرات خوب و مناسب شرکت در کلاس زبان برای یادگیری سریع زبان انگلیسی، برطرف شدن مشکلات و اشتباهات در همان لحظه است. زمانی که فرد سر کلاس لغتی را اشتباه تلفظ می‌کند، معنی یا کاربرد آن را به درستی نمی‌داند، املای کلمه‌ای را اشتباه می‌نویسد یا بسیاری موارد مشابه دیگر، استاد بلافاصله نکاتی را برای تصحیح اشتباه به او گوشزد می‌کند. این کار باعث می‌شود که افراد این موارد را به درستی به خاطر بسپارند.

اما در زمانی که فرد به صورت خودخوان انگلیسی تمرین می‌کند، ممکن است مدت‌ها اشتباهی را داشته باشد، بدون آن که از آن اطلاع داشته باشد و همین امر سبب کاهش نمره او در امتحانات متفاوت زبان انگلیسی شود.

5- راهنمایی‌های و مشاوره‌های اساتید

اساتید با راهنمایی‌ها و مشاوره‌هایی که به افراد می‌دهند، می‌توانند مسیر یادگیری را آسان کنند. این راهنمایی‌ها می‌تواند شامل موارد متفاوتی مانند نقاط ضعف و قوت، تمرین مناسب‌تر و بسیاری موارد دیگر باشد.

6- استفاده از ابزارهای کاربردی و مدرن

بسیاری از کلاس‌های مناسب آموزش زبان به ابزارها و امکانات مدرن و کاربردی برای آموزش زبان مجهز هستند. با استفاده از این ابزارها میزان یادگیری افراد بهبود پیدا می‌کند. این موارد می‌تواند باعث افزایش سرعت یادگیری زبان و یادگیری آن به شکلی بهتر و عمیق‌تر شود.

7- آشنایی با آزمون‌های متفاوت زبان انگلیسی

از دیگر مواردی که حضور در کلاس می‌تواند برای آن مفید باشد، دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص آزمون‌های متفاوت زبان انگلیسی است. آزمون‌هایی مانند GRE، PTE، آیلتس و تافل را باید از مهم‌ترین و معتبرترین آزمون‌ها دانست.

کسب نمره مناسب در هر کدام از این آزمون‌ها نیاز به مطالعه و تمرین در خصوص بخش‌های متفاوت زبان دارد. اساتید کاربلد می‌توانند به افراد کمک بیشتری در خصوص آمادگی برای کسب نمره مناسب از این آزمون‌ها کنند.

تکنیک‌های یادگیری سریع زبان انگلیسی

استفاده از برخی تکنیک‌ها و روش‌ها باعث می‌شود تا سرعت یادگیری زبان انگلیسی افراد افزایش یابد. از مهم‌ترین روش‌های یادگیری سریع انگلیسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- خواندن منابع متفاوت زبان انگلیسی

مهم نیست که به چه منابعی دسترسی دارید، از مجلات، روزنامه‌ها گرفته تا کتاب‌ها و مقالات موجود در فضای آنلاین، همه آن‌ها را مطالعه کنید. خواندن این میزان از مطالب جدید می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در آشنایی با کلمات، املای آن‌ها، جملات مختلف و بسیاری موارد دیگر داشته باشد.

منابع یادگیری زبان

همچنین زمانی که افراد در معرض این حجم از زبان انگلیسی قرار می‌گیرند، لغات و بسیاری موارد دیگر در ذهن آن‌ها به شکلی بهتر باقی خواهد ماند. البته در زمان خواندن این منابع بهتر است کلمات متفاوتی را یادداشت کنید که با آن‌ها آشنایی کمتری دارید تا با تمرین این موارد، آن‌ها را به شکلی بهتر و ماندگارتر یاد بگیرید.

2- یادداشت لغات جدید

یادداشت لغات جدید و تمرین آن‌ها در زمان‌های متفاوت باعث خواهند شد تا این لغات به مرور در ذهن افراد ثبت شوند و بتوانند از آن‌ها به شکلی مناسب و درست استفاده کنند. همچنین می‌توانید در زمان مطالعه کلمات جدیدی که یادداشت کرده‌‌اید با آن‌ها جمله بسازید تا میزان ماندگاری این کلمات در ذهن شما بسیار بیشتر شود.

3- صحبت با افراد مختلف به زبان انگلیسی

هر چه افراد بیشتر در معرض زبان انگلیسی باشند، سرعت یادگیری آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. یکی دیگر از روش‌های یادگیری سریع زبان انگلیسی صحبت به این زبان با افراد مختلف است. هر چه این افراد سطح زبان بالاتری داشته باشند به شما کمک بیشتری خواهند کرد. افراد بومی (Native) را می‌توان بهترین افراد برای صحبت به زبان انگلیسی و افزایش سطح زبان دانست.

4- گوش کردن به پادکست‌های انگلیسی

برنامه‌های بسیار زیادی برای گوش کردن به پادکست‌های مختلف برای گوشی‌های هوشمند ساخته شده‌اند. در این برنامه‌ها افراد می‌توانند پادکست‌هایی با موضوعات مختلف پیدا کنند. شما با پیدا کردن پادکست به زبان انگلیسی در خصوص موضوعات مورد علاقه خود، علاوه بر کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آن موضوع، می‌توانید به یادگیری سریع‌تر زبان کمک کنید.

یکی از خوبی‌های این روش این است که می‌توانید در هر مکان و زمانی که وقت آزاد دارید، مانند زمان رانندگی، پیاده‌روی، نشستن در تاکسی، مترو و اتوبوس و بسیاری مواقع دیگر بدون این که سختی بسیاری را تجربه کنید، زبان انگلیسی خود را به خوبی تقویت کنید.

5- سفر به خارج

قرار گرفتن در محیط‌هایی که فرد مجبور است به زبان انگلیسی صحبت کند تأثیر بسیار چشم‌‌گیری در پیشرفت او خواهد داشت. این اجبار باعث خواهد شد فرد به اجبار با برخی مشکلات در زمینه صحبت کردن به این زبان مواجه شود و همین امر باعث شده تا این کار را بتوانیم یکی دیگر از تکنیک‌های یادگیری سریع زبان انگلیسی بدانیم.

البته این سفر را افراد باید با توجه به بودجه، علاقه و بسیاری مسائل دیگر انجام دهند تا بتوانند علاوه بر پیشرفت در زبان، از آن نیز لذت ببرند.

6- لذت بردن از یادگیری

روش‌های بسیاری برای یادگیری زبان وجود دارند. هر چه فرد از یادگیری زبان لذت بیشتری ببرد، می‌تواند وقت بیشتری برای این کار بگذارد. به عنوان مثال بسیاری افراد از دیدن ویدئوهای متفاوت لذت می‌برند.

با مشاهده فیلم‌ها، سریال‌ها و ویدئوهای متفاوت مانند ویدئوهایی که در یوتیوب وجود دارند، این افراد می‌توانند علاوه بر تقویت زبان خود، از پروسه یادگیری نیز لذت ببرند. البته نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که نباید تنها به این موارد توجه کنید.

اگر تمام وقت خود را برای مشاهده ویدئو یا موارد مشابه دیگر بگذارید از بخش‌های دیگر عقب خواهید افتاد. به همین دلیل تنها نباید وقت خود را به یک بخش اختصاص دهید اما تا جایی که می‌توانید فرآیند یادگیری را برای خود لذت‌بخش‌تر کنید تا بتوانید وقت بیشتری برای آن بگذارید.

7- خودتان را خسته نکنید

برخی افراد تصور می‌کنند با مطالعه روزی 10 یا 12 ساعت زبان می‌توانند سرعت یادگیری را بالاتر ببرند. درست است که این روش در ابتدا می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد اما به مرور فرد خسته شده و راندمان یادگیری او پایین خواهد آمد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که یک برنامه مناسب، اصولی و مستمر برای یادگیری زبان داشته باشید.

قرار نیست که اصلا مطالعه و تمرین نکنید اما باید بدانید تمرین روزی 8 ساعت زبان برای 6 ماه خیلی تأثیر بیشتری از مطالعه زبان به مدت 12 ساعت در روز برای 3 ماه خواهد داشت. درست است که سرعت یادگیری بسیار مهم است اما بد نیست که برای این کار فشار را بیش از اندازه نکنید.

 

8- یادداشت‌برداری مفید

یادداشت‌برداری یکی از تکنیک‌های بسیار مؤثر برای یادگیری سریع زبان انگلیسی است. در همین مقاله به یادداشت کلمات جدید اشاره کردیم. اما این تنها بخشی از زبان نیست که باید از آن یادداشت‌برداری کنید.

نوت برداری

نوت برداری از نکات مهم دیگر مانند گرامر، اصطلاحات و مطالعه آن‌ها برای یادگیری بهتر از دیگر مواردی است که نه تنها سرعت یادگیری را بالاتر می‌برد بلکه باعث می‌شود تا فرد به شکلی بسیار بهتر مطالب را یاد بگیرد. در ادامه چند تکنیک از نکات مهم نوت‌برداری را بیان می‌کنیم تا با استفاده از آن‌ها از این روش بهترین بهره را ببرید.

  • یادداشت‌های درست و صحیح بردارید تا در هنگام مطالعه آن‌ها موارد اشتباه را یاد نگیرید.
  • نکاتی را که استاد روی آن‌ها تأکید بیشتری می‌کند یا در جزوه‌ها و کتاب‌ها به آن‌ها توجه بیشتری شده باید نکات مناسب برای یادداشت‌برداری دانست.
  • در هنگام یادداشت‌برداری تمرکز مناسبی داشته باشید تا موارد را به صورت صحیح بنویسید.
  • نکات را به صورت منظم، سازمان‌یافته و مرتب بنویسید تا خواندن آن‌ها برایتان راحت‌تر باشد.
  • از مخفف‌ها و علامت‌ها برای بالا بردن سرعت یادداشت‌برداری استفاده کنید. اما حواستان باشد از مواردی استفاده کنید که بعدا شما را دچار خطا نکند.
  • نوشتن با خط خوب و خوانا از دیگر مواردی است که در هنگام یادداشت‌برداری باید به آن توجه کرد.
  • سؤالاتی را که در کلاس یا هنگام مطالعه و تمرین برایتان پیش می‌آید یادداشت کنید تا بعدا پاسخ آن‌ها را از استاد و اشخاصی که سطح زبان خوبی دارند، بپرسید و مشکلات خود را برطرف کنید.
  • یادداشت‌های خود را حتما یک بار بعد از کلاس و یک بار قبل از جلسه بعدی مطالعه کنید تا میزان درک شما از مطالب افزایش یابد.

9- از اشتباه کردن نترسید

همه افراد زمانی که می‌خواهند در مدت کوتاهی مطلب یا درسی را یاد بگیرند، با اشتباهات زیادی مواجه خواهند شد. یادگیری سریع زبان انگلیسی هم از این قاعده مستثنا نیست. اگر از اشتباه کردن بترسید هیچگاه نخواهید توانست آن مطلب را به صورت اصولی و درست یاد بگیرید. پس از اشتباه کردن نترسید اما از تصحیح نکردن آن باید ترسید.

پس شما بدون ترس از اشتباه کردن کار خود را انجام دهید اما به تصحیح اشتباهات و یادگیری درست توجه بیشتری کنید. این کار باعث خواهد شد در مدت کوتاه‌تری موارد مهم را به شکلی مناسب یاد بگیرید.

10- تسلیم نشوید

آمارهای موجود نشان می‌دهد که میلیون‌ها نفر در دنیا توانسته‌اند در مدت زمان نه چندان طولانی به زبان انگلیسی تا سطح خوبی مسلط شوند. اما روند یادگیری این افراد همیشه ثابت نبوده است. ممکن است برای چند روز پشت سر هم احساس کنید که هیچ پیشرفتی نداشته‌اید.

برخی در این مواقع انگیزه خود را از دست می‌دهند و دست از تلاش می‌کشند. اما باید بدانید که با تسلیم نشدن می‌توانید سطح زبان خود را به حد مد نظرتان برسانید. البته باید بدانید که هر چه سطح اولیه شما پایین‌تر و سطحی که می‌خواهید به آن برسید بالاتر باشد، به زمان و تلاش بیشتری برای رسیدن به هدف نیاز خواهید داشت.

نکات مهم برای یادگیری سریع زبان انگلیسی

مواردی را که در بخش قبل گفته شد باید مهم ترین تکنیک‌هایی دانست که افراد با توجه به آن می‌توانند سرعت یادگیری زبان انگلیسی خود را افزایش دهند. اما موارد گفته شده تنها نکات برای این کار نیست. برخی نکات دیگر نیز وجود دارند که توجه به آن‌ها می‌تواند در کوتاه کردن زمان یادگیری زبان انگلیسی تأثیرگذار باشد. این نکات را در ادامه با هم مرور خواهیم کرد.

1- انگیزه خود را حفظ کنید

یکی از مواردی که باعث می‌شود انگیزه و تلاش فرد در طول زمان کاهش پیدا نکند، دلیلی است که او با توجه به آن می‌خواهد زبان یاد بگیرد. این انگیزه را بدانید و در زمان‌هایی که انگیزه یا تلاش شما کاهش پیدا کرد آن را دوباره به یاد آورید تا بتوانید تلاش خود را دوباره افزایش دهید.

به عنوان مثال فردی که دلیلش از یادگیری زبان انگلیسی مهاجرت است، اگر هر زمان که تلاشش کم شد این نکته را به یاد بیاورد که بدون داشتن سطح مناسبی از دانش زبان انگلیسی نمی‌تواند مهاجرت کند، دوباره می‌تواند تلاش مناسب خود را ادامه دهد.

2- اهداف خود را به صورت واقع‌بینانه انتخاب کنید

انتخاب اهداف به شکلی واقع‌بینانه از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کنید. به عنوان مثال فردی که دانش زیادی از زبان انگلیسی ندارد و نمی‌تواند حتی گفت و گوهای ساده را انجام دهد، نمی‌تواند در دو ماه نمره 7 آیلتس کسب کند. البته هیچ چیز غیر ممکن نیست اما احتمال این مورد را باید نزدیک به صفر دانست.

پس در خصوص اهداف خود اندکی واقع‌بینی داشته باشید تا در صورت نرسیدن به آن‌ها در زمان مقرر ناراحت و ناامید نشوید.

 

3- انتخاب منابع مناسب

انتخاب مناسب منابع هم بسیار مهم است. خرید بیش از حد منابع علاوه بر این که هزینه‌های بسیاری به افراد تحمیل می‌کند، می‌تواند او را در میان عناوین و منابع متفاوت سردرگم کند و فرد نتواند هیچ کدام از بخش‌های متفاوت را به خوبی یاد بگیرد. به همین دلیل بهتر است در هنگام انتخاب منابع از نظر اساتید و افراد خبره استف%A