GENERAL

8 مدرک زبان انگلیسی معتبر بین المللی

مدرک زبان انگلیسی

مدرک زبان انگلیسی به چند دسته تقسیم می‌شود؟ هر کدام از انواع مدارک زبان انگلیسی دارای چه کاربردهایی هستند؟ معتبرترین و بهترین مدرک کدام مورد است؟ آیا اطلاعاتی در رابطه با مدارک دائمی زبان انگلیسی دارید؟

امروزه آموزش زبان انگلیسی و یادگیری آن امری بسیار پرطرفدار است و بسیاری به دنبال اخذ مدرک آن هستند. اما هر کس از این کار هدف متفاوتی دارد. به عنوان مثال، برخی به دنبال ادامه تحصیل در خارج از کشور و یا مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان هستند. در مقابل برخی دیگر تمایل به تدریس زبان در ایران دارند. هدف هر چه که باشد، آشنایی با انواع مدارک زبان انگلیسی، لازمه اصلی اخذ آن‌هاست. به همین دلیل ما در این مقاله به طور کامل این مدارک را معرفی خواهیم کرد و در ادامه نیز کاربرد هر کدام از آنها را توضیح خواهیم داد.

همچنین جزییات کامل را درباره اینکه آیلتس چیست، برای کسب نمره مورد نیاز باید چه کار کنید و انواع مدرک زبان انگلیسی کدام است در وبسایت آریام به دست می‌آورید.

 

انواع مدارک زبان انگلیسی

به طور کلی، مدارک زبان انگلیسی دارای انواع مختلفی هستند. هر کدام از این مدارک، برای اهداف خاصی در نظر گرفته شده‌اند. از این رو متقاضیان می‌توانند با توجه به نیاز خود، با گذراندن دوره‌ای مناسب، مدرک مورد نیاز را اخذ کنند. انواع مدرک زبان انگلیسی شامل آیلتس (IELTS)، تافل (TOEFL)، سلپیپ (CELPIP)، تولیمو (TOLIMO)، اف سی ای (FCE)، سی ای‌ ای (CAE)، جی آر ای(GRE)  و پی تی ای (PTE) هستند.

آزمون آیلتس برای افرادی مناسبت است که قصد مهاجرت تحصیلی و یا کار در محیط انگلیسی زبان دارند. اما تافل چیست؟ آزمون تافل مخفف عبارت Test of English as a Foreign Language است. این آزمون مهارت‌های مربوط به مکالمه به زبان انگلیسی را مورد سنجش قرار می‌دهد. آزمون TOLIMO شباهت زیادی به آزمون تافل دارد. این آزمون شامل سه بخش Listening ، Grammar  و comprehension  (درک مطلب) است.

CAE نیز از انواع مدارک زبان انگلیسی است که سطح مکالمه و نوشتار روزانه افراد را می‌سنجد. آزمون GRE که مخفف عبارت Graduate Record Examination است نیز آزمونی با هدف سنجش توانایی تحصیلی افرادی است که متقاضی تحصیل در مراکز علمی معتبر سراسر دنیا هستند.

 

نمونه مدرک تافل

 اولین مدرک زبان انگلیسی کدام است؟

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، یکی از انواع مدارک زبان انگلیسی FCE است. این مدرک به عنوان اولین مدرک زبان انگلیسی، نشان دهنده سطح زبان شما برای مکالمه روزانه و نحوه نوشتار است. سطح این مدرک بالاتر از متوسط محاسبه می‌شود.

در صورتی که به دنبال کار کردن و یا تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان باشید، این مدرک برایتان مناسب و کاربردی است. آزمون اخذ مدرک FCE شامل پنج بخش می‌شود. این پنج مهارت شامل بخش‌های شنیداری، گفتاری، خواندن، نوشتاری و در نهایت استفاده از زبان انگلیسی هستند.

پس از آن که موفق به قبولی در این آزمون شدید و مدرک مربوطه را اخذ کردید، از طرف بسیاری از ادارات دولتی و خصوصی و همچنین دانشگاه‌ها مورد پذیرش قرار خواهید گرفت.

 

مدارک دائمی زبان انگلیسی

در بین متقاضیان اخذ مدرک زبان انگلیسی، افرادی هستند که تمایل به مهاجرت ندارند. اما قصد دارند یک مدرک زبان دریافت کنند که اعتبار محدود و یا تاریخ انقضا نداشته باشد. این افراد می‌توانند مدارک دائمی زبان انگلیسی را شناسایی و به دنبال اخذ آن‌ها باشند. حال کدام یک از این مدارک، به عنوان مدرک دائمی زبان انگلیسی شناخته می‌شوند؟

 

آزمون معتبر زبان

 

مدرک CAE  و FCE که تحت پوشش آزمون‌‌های دانشگاه کمبریج انگلستان هستند از مدارک دائمی زبان انگلیسی‌اند. این آزمون‌ها سالانه در حدود ۱۳۰ کشور جهان از جمله ایران برگزار می‌گردند و به عنوان آزمون‌های آکادمیک و حرفه‌ای زبان انگلیسی شناخته می‌شوند. این مدارک اعتبار محدودی ندارند و اصطلاحا بدون تاریخ انقضا هستند.

از طرف دیگر این دسته از مدارک زبان انگلیسی بسیار معتبر بوده و مورد پذیرش بسیاری از دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، شرکت‌های دولتی و خصوصی و همچنین سازمان‌های متعدد قرار می‌گیرند.

 

مدرک مکالمه زبان انگلیسی

امروزه افراد بسیار زیادی وجود دارند که دغدغه آنها در زبان انگلیسی، مسلط بودن به صحبت کردن و مکالمه است. این دسته از افراد در کلاس‌های ترمیک زبان انگلیسی شرکت می‌کنند تا این مهارت خود را تقویت کنند. در واقع آن‌ها به دنبال اخذ مدرک مکالمه زبان انگلیسی هستند.

پیشنهاد ما به این دسته از افراد، شرکت در کلاس آموزش مکالمه آنلاین و یا free discussionهاست. این دسته از کلاس‌ها منحصرا بر روی مکالمه تأکید می‌کنند. در صورتی که در چنین کلاس‌هایی شرکت کنید مهارت صحبت کردن شما به زبان انگلیسی، به میزان بالایی تقویت خواهد شد. همچنین این کلاس‌ها این امکان را برایتان فراهم می‌آورند که موفق به کسب مدرک مکالمه زبان شوید.

 

درجه‌بندی مدارک زبان انگلیسی

به طور کلی برای آن که دانش زبانی و مهارت زبان‌آموزان سنجیده شود، ۶ سطح مختلف را در نظر می‌گیرند. این سطوح بر اساس متد اروپایی طراحی و تنظیم شده‌اند. این شش سطح عبارتند از:

  • سطح مقدماتی یا A1
  • سطح مبتدی یا A2
  • سطح متوسط یا B1
  • سطح متوسط رو به بالا یا B2
  • سطح حرفه‌ای یا C1
  • سطح پیشرفته و تسلط کامل یا C2

سطوح مختلف زبان

 

اما به طور کلی درجه‌بندی زبان انگلیسی بر اساس هدف شما تعیین می‌شود. با وجود آن که تمامی این درجات شامل سطح‌های مختلف می‌شوند، اما هر کدام از آنها سختی‌های خاص خود را دارند. همچنین برای هدف منحصر به ‌فردی ارائه می‌شوند. برخی از آنها چندین و چند هدف را در بر می‌گیرند.

به عنوان مثال مدرکی همچون مدرک تافل، کاربردهای گوناگونی مانند تحصیل در دانشگاه‌های بین‌المللی، کار در شرکت‌های انگلیسی زبان و حتی زندگی در این کشورها دارد. اما در مقابل مدارکی وجود دارند که تنها یک هدف خاص را دنبال می‌کنند. به‌ عنوان‌ مثال مدرک بی ای سی (BEC)، به عنوان یک گواهی بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود. این مدرک، برای نشان دادن مهارت‌های زبان انگلیسی تجاری شناخته می‌شود.

بنابراین گام نخست برای آنکه بدانید کدام درجه از زبان انگلیسی برای شما مناسب‌‌تر است، تعیین هدف خواهد بود. توصیه می‌کنیم در ابتدای مسیر از یک راه استاندارد تعیین سطح شوید. پس از آن با افراد حرفه ‌ای در آموزشگاه‌های معتبر زبان، صحبت کنید تا در پول و وقت خود صرفه‌جویی نمایید. وبسایت موسسه آریام امکان تعیین سطح آنلاین را برای شما فراهم کرده است.

 

بهترین مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت کدام است؟

دسته‌ای از افراد ممکن است به دنبال اخذ مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان باشند. به طور کلی یکی از ملزومات مهاجرت، کسب مدارک زبان انگلیسی بین‌المللی و معتبر است. البته مدارک مورد پذیرش در هر کشور تفاوت‌هایی هم دارند.

بنابراین در صورتی که قصد مهاجرت دارید، ابتدا باید تحقیق کنید که کشور مقصد شما چه نوع مدرکی را برای پذیرش دریافت خواهد کرد. به طور کلی افرادی که قصد مهاجرت دارند، موظف به ارائه مدرک زبان هستند. در صورتی که این موضوع ضروری نباشد افراد برای آنکه بتوانند در یک کشور خارجی زندگی کنند، باید سطح زبان انگلیسی مناسبی داشته باشند.

در رابطه با بهترین مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت باید بگوییم که از بین مدارک معرفی شده، تافل و آیلتس به عنوان معتبرترین و رایج‌ترین مدارک زبان در ایران شناخته می‌شوند.

این دسته از آزمون‌ها سالانه مورد توجه متقاضیان بسیار زیادی قرار می‌گیرند. همچنین به دلیل آنکه بسیاری از ارگان‌های خارج از کشور این مدارک را معتبر می‌شناسند اخذ آنها برای افرادی که قصد مهاجرت دارند، گزینه مناسب‌تری به شمار می‌رود.

در مجموع بیشتر کشورها از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا و کشورهای اروپایی مدرک زبان آیلتس را معتبر می‌دانند یعنی برای کسب پذیرش تحصیلی و یا ویزای کاری شما با داشتن مدرک آیلتس مشکلی نخواهید داشت. اگرچه نمره مورد نیاز در هر یک از این شرایط متفاوت است.

 

 

معتبرترین مدارک زبان انگلیسی برای تدریس

بسیاری از افراد وجود دارند که هدف آنها از اخذ مدارک زبان انگلیسی، تدریس انگلیسی در داخل ایران است. این دسته از افراد ابتدا باید مهارت‌های زبان انگلیسی خود را ثابت کنند. بسیاری از  مدرسین زبان انگلیسی وجود دارند که مدرک خود را از دانشگاه دریافت کرده‌اند. آنها پس از تحصیل در دوره کارشناسی، می‌توانند برای تدریس به سنین مختلف اقدام کنند.

البته این دسته از افراد می‌توانند در کنار ارائه مدارک دانشگاه رسمی خود، مدارکی همچون تافل و آیلتس را نیز اخذ کنند. داشتن این مدارک برای مدرسین زبان نشان دهنده سطح مهارت بالای این افراد و همچنین به عنوان یک امتیاز مثبت برای آنها به شمار خواهد رفت.

 

سخن نهایی

  • به طور کلی در این مقاله سعی کردیم تمامی نکات مرتبط با انواع مدرک زبان انگلیسی را برایتان شرح دهیم.
  • همچنین گفتیم که گرفتن هر کدام از این مدارک وابسته به هدف شماست. به‌ عنوان‌ مثال تافل و آیلتس برای مهاجرت گزینه بهتری به شمار می‌روند. از این رو برای آنکه گزینه مورد نظر را انتخاب کنید، ابتدا باید هدف خود را از دریافت این مدارک مشخص سازید.
  • شما می‌توانید برای تعیین سطح آنلاین آیلتس و یا تعیین سطح حضوری و مشاوره آیلتس به وبسایت آریام مراجعه کنید.

پرسش‌های پرتکرار

  1. آیا داشتن مدرک آیلتس و تافل برای تدریس زبان انگلیسی ضروری است؟

مدرسین زبان انگلیسی می‌توانند پس از اتمام  دوره چهار ساله کارشناسی خود، تقاضای تدریس به سنین مختلف را دهند. از این رو داشتن مدارک آیلتس و تافل برای آنها ضروری نخواهد بود. این مدارک تنها به عنوان امتیازی مثبت برای آنها ارزش دارد.

  1. معتبرترین مدارک زبان انگلیسی کدام موارد هستند؟

از بین تمامی مدارک نام برده در این مقاله، مدرک آیلتس و تافل شناخته شده تر بوده و از اعتبار و اهمیت بالاتری نسبت به سایر مدارک برخوردار هستند.

  1. مدرک دائمی زبان انگلیسی چیست؟

مدرک سی آی ای، اف سی ای و سی پی‌ای از جمله مدارک دائمی زبان انگلیسی به شمار می‌روند. این مدارک تاریخ انقضا ندارند. از این رو پس از دریافت آنها می‌توانید بدون اعتبار محدود، در بسیاری از شرکت‌ها و مکان‌های خارج از کشور از آنها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *