IELTS, listening

اشتباهات رایج لیسنینگ

اشتباهات رایج لیسنینگ

آگاهی از اشتباهات رایج لیسنینگ و تلاش برای اجتناب از آن‌ها در آزمون آیلتس، می‌تواند نمره شما را بالا ببرد و سرنوشت نتیجه آزمونتان را به بهترین شکل تغییر دهد! در بین 4 مهارت زبان انگلیسی مورد سنجش آزمون آیلتس، پاسخ ‌دادن به سوالات بخش لیسنینگ نسبت به مهارت‌هایی مانند رایتینگ و اسپیکینگ ساده‌تر است و ساختار مشخص‌تری دارد. به همین علت، عملکرد مناسب در این قسمت، شانس دریافت نمره کلی بالاتر را افزایش می‌دهد.

در این مطلب، سعی داریم تا با معرفی اشتباهات رایج لیسنینگ به شما در بهبود عملکردتان در این بخش از آزمون آیلتس کمک کنیم. در صورتی که به‌ دنبال دریافت نمره بالای آیلتس هستید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

آزمون لیسنینگ

آشنایی با بخش لیسنینگ آیلتس

آزمون آیلتس به‌شکلی طراحی شده است که بتواند سنجش سطح دانش زبان انگلیسی شما را در 4 مهارت خواندن (Reading)، نوشتن (Writing)، شنیدن (Listening) و صحبت‌ کردن (Speaking) بسنجد. در حالت کلی، دو نوع آزمون آیلتس در سراسر دنیا برگزار می‌شود:

  • آزمون آیلتس عمومی IELTS General Training)): مخصوص علاقه‎‌مندان به مهاجرت کاری یا ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی غیر دانشگاهی مانند کالج است. این نوع آزمون به‌صورت کاغذی و کامپیوتری و فقط در مراکز مورد تایید IDP برگزار می‌شود.
  • آزمون آیلتس آکادمیک IELTS Academic)): مناسب برای کسانی است که قصد ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی را دارند یا افرادی که می‌خواهند در یک محیط تخصصی انگلیسی‌زبان فعالیت کنند. این نوع آزمون به‌صورت کاغذی و کامپیوتری برگزار می‌شود. همچنین امکان شرکت در این آزمون به‌صورت آنلاین و در یک محیط شخصی نیز وجود دارد.

بهتر است بدانید که سوالات قسمت لیسنینگ و اسپیکینگ، برای هر دو آزمون آکادمیک و عمومی یکسان است. پس اگر قصد آشنایی با اشتباهات رایج لیسنینگ در آزمون عمومی یا آکادمیک را دارید، این مطلب مناسب شماست. اولین بخش آزمون آیلتس، مختص سوالات قسمت لیسنینگ است. به همین علت، در صورتی که شما عملکرد قابل قبول و بدون استرسی در این بخش داشته باشید، احتمال داشتن عملکرد مناسب در سایر بخش‌های آزمون نیز برای شما به‌ وجود می‌آید.

برای پاسخ‌ دادن به سوالات قسمت لیسنینگ، 30 دقیقه زمان دارید و در این مدت، باید بتوانید به 40 سوال پاسخ دهید. البته 10 دقیقه زمان اضافه نیز برای انتقال پاسخ‌هایتان به برگه پاسخ‌نامه خواهید داشت. هر سوال، یک نمره دارد و در نهایت، نمره شما در بازه استاندارد آیلتس یعنی تا نمره 9 وارد کارنامه خواهد شد. در قسمت لیسنینگ 4 فایل صوتی ضبط ‌شده برای شما پخش می‌شود. هر بخش، شامل 10 سوال است. در این فایل‌ها، افرادی که زبان مادری آن‌ها انگلیسی است، در مورد موضوعات مختلف صحبت می‌کنند. لهجه این افراد، می‌تواند متعلق به هر کدام از کشورهای انگلیسی‌زبان مانند کانادا، استرالیا یا نیوزلند باشد. هر فایل صوتی، فقط یک بار برای داوطلبان آزمون پخش می‌شود. محتوای این 4 فایل صوتی به شرح زیر است:

  • فایل صوتی اول: مکالمه دو نفر در مورد موضوعات روزمره.
  • فایل صوتی دوم: مونولوگ یا سخنرانی یک نفر در مورد موضوعات روزمره.
  • فایل صوتی سوم: مکالمه‌ای بین افراد در یک محیط آموزشی که تا 4 نفر، ممکن است در این مکالمه شرکت کنند. برای مثال، یک دانش‌آموز در مورد تکلیف مدرسه‌اش صحبت می‌کند و معلم از او سوالاتی می‌پرسد.
  • فایل صوتی چهارم: مونولوگ یا سخنرانی یک نفر در مورد موضوعی درسی یا تخصصی. برای مثال، یک دانشجو در مورد اهمیت پرداختن به موضوع گرم ‌شدن زمین صحبت می‌کند.

هدف طراحان آزمون آیلتس از سوالات این بخش، سنجیدن توانایی شما در دریافت موضوع اصلی مورد بحث، جزئیات و نظرات افراد مختلف است. داشتن این توانایی‌ها، نشان می‌دهد که شما می‌توانید بدون هیچ مشکلی در یک جامعه انگلیسی‌زبان زندگی کنید و متوجه صحبت مردم بومی آن کشور شوید.

40 سوال قسمت لیسنینگ به شکل‌های مختلفی طراحی می‌شوند. طبق گزارش سایت IELTS.ORG در مجموع 6 نوع سوال لیسنینگ وجود دارد:

  • سوالات تستی: در سوال از شما در مورد بخشی از فایل صوتی سوال پرسیده می‌شود و پاسخ درست، یکی از گزینه‌های A، B یا C است. گاهی تعداد پاسخ‌ها، بیش از یک گزینه است. پس بهتر است سوال را با دقت بیشتری مطالعه کنید.
  • سوالات وصل کردنی: در این نوع سوال، شما باید گزینه‌ها را به عبارت‌هایی که مربوط به متن هستند، وصل کنید.
  • سوالات برچسب‌گذاری نقشه یا دیاگرام: در سوالاتی که این طراحی را دارند، از شما خواسته می‌شود تا قسمت‌های مختلف یک نقشه را با استفاده از گزینه‌های موجود، برچسب‌گذاری کنید.
  • سوالات مربوط به کامل کردن نقشه‌ها، جدول‌ها و …: در این سوالات، قسمت‌هایی از صورت سوال ناقص است و شما باید جاهای خالی را با کلمه مناسب پر کنید. دقت کنید که در قسمت سوال، تعداد کلماتی که مجاز هستید تا در پاسخ‌نامه وارد کنید ذکر می‌شود.
  • سوالات مربوط به کامل کردن جملات: این نوع سوالات، مشابه حالت قبلی است؛ با این تفاوت که باید قسمت ناقص یک جمله را تکمیل کنید. برای نوشتن این پاسخ‌ها نیز محدودیت تعداد کلمه لحاظ می‌شود.
  • سوالات با پاسخ کوتاه: سوالاتی در این قسمت مطرح می‌شوند که شما باید با استفاده از اطلاعات موجود در فایل صوتی، به آن‌ها پاسخ کوتاه دهید.

اکنون که با ساختار کلی قسمت لیسنینگ آیلتس آشنا شده‌اید، به معرفی اشتباهات رایج لیسنینگ می‌پردازیم.

وسایل ضروری امتحان لیسنینگ

 

معرفی 12 اشتباه رایج لیسنینگ آیلتس

پاسخ ‌دادن به سوالات بخش لیسنینگ، می‌تواند بسیار ساده باشد، اگر با اشتباهات رایج لیسنینگ آشنا شوید! در ادامه به معرفی و توضیح این نکات می‌پردازیم.

 

از ‌دست‌ دادن تمرکز در لیسنینگ آیلتس

قرار‌ گرفتن در محیط آزمون، مخصوصا آزمون آیلتس که نمره آن تاثیر بسیار زیادی در روند مهاجرت دارد، برای بسیاری از شرکت‌کنندگان استرس‌زاست. با توجه به اینکه فایل صوتی، یک بار پخش می‌شود، اگر شما به‌ دنبال پیدا ‌کردن پاسخ یک سوال باشید و موفق نشوید، ممکن است تمرکز خود را برای ادامه آزمون از دست بدهید. بنابراین، اگر احساس کردید در یافتن پاسخ یک سوال مشخص، دچار مشکل شده‌اید، آرام باشید و به‌ سراغ سوال بعدی بروید. تست‌های آزمایشی یا آزمون ماک، بهترین راه ‌حل برای آشنا‌ شدن با اشتباهات رایج لیسنینگ و بهبود آن‌ها هستند.

 

پیروی ‌نکردن از دستورالعمل‌ها

همان‌طور که اشاره کردیم، آزمون لیسنینگ شامل 4 بخش است که هر بخش، شامل یک یا چند مجموعه سوال است. دستورالعمل‌های مربوط به هر قسمت از آزمون لیسنینگ، قبل و بعد از پخش هر فایل صوتی به شما داده می‌شود. همچنین مقداری زمان برای آماده‌ شدن جهت پاسخ به هر مجموعه سوال خواهید داشت. درک‌ نکردن درست سوال، از اشتباهات رایج لیسنینگ است که بسیاری از شرکت‌کنندگان در بخش‌های مختلف دچار آن می‌شوند. تمرکز بر آنچه می‌شنوید در حالی که سعی می‌کنید همزمان سوالات را بخوانید، دشوار است؛ بنابراین، لازم است که:

  • قبل از گوش‌دادن به فایل صوتی، متن سوالات را با دقت بخوانید.
  • نوع پاسخی که باید بنویسید را بررسی کنید.
  • از یک مداد برای هایلایت ‌کردن کلمات کلیدی در دستورالعمل‌ها و سوالات استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بر آنچه در فایل‌های صوتی اهمیت دارند، تمرکز کنید.
  • پس از پخش فایل صوتی، پاسخ‌های خود را بررسی کنید و برای قسمت بعدی آزمون آماده شوید.

اشتباهات املایی در لیسنینگ

غلط‌های املایی در لیسنینگ آیلتس

داشتن زمان کم برای شنیدن، تحلیل و پاسخ‌ دادن به سوالات لیسنینگ، باعث می‌شود که داوطلبان در نوشتن پاسخ‌ها دچار اشتباه نگارشی شوند. لازم است بدانید که غلط املایی، باعث کسر نمره شما در آزمون آیلتس می‌شود. برای اجتناب از این نوع از اشتباهات رایج لیسنینگ، بهتر است که قبل از شرکت در آزمون اصلی، به‌صورت مداوم تمرین کنید تا سرعت شما در پاسخ‌ دادن به این نوع سوالات افزایش یابد و فرصتی کافی برای چک ‌کردن پاسخ‌های خود داشته باشید.

 

درک ‌نکردن مکالمات در فایل‌های صوتی لیسنینگ آیلتس

در قسمت سوم از سوالات لیسنینگ آیلتس، باید به گفت‌وگوی حداکثر 4 نفر در مورد یک موضوع مرتبط با آموزش گوش کنید. سوالات این بخش، حول محور حقایق، ایده‌ها، دلایل، دیدگاه‌ها یا نظرات مهم است. درک‌ نکردن این نوع مکالمات، از اشتباهات رایج لیسنینگ است و برای اجتناب از آن، بهتر است:

  • قبل از شروع گوش ‌دادن به موارد ضبط ‌شده، متن را بخوانید.
  • اطلاعات مربوط به سخنرانان، روابط آن‌ها و نحوه ارتباط آن‌‌ها با موقعیت را یادداشت کنید.

 

خالی‌ گذاشتن پاسخ‌نامه سوالاتی که از پاسخ صحیح آن‌ها اطمینان ندارید

پیشنهاد می‌کنیم از گذاشتن جای خالی در پاسخ‌نامه به این دلایل خودداری کنید:

  • برای پاسخ‌های اشتباه، نمره‌ای را از دست نمی‌دهید و هیچ نمره منفی وجود ندارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا شانس خود را امتحان کنید.
  • با جا گذاشتن فضای خالی، ممکن است پاسخ درست را در جای اشتباه بنویسید و این، باعث از‌ دست رفتن نمره شما شود!

 

عجله در وارد‌ کردن پاسخ‌ها به پاسخ‌نامه اصلی

طراحان آزمون آیلتس، 10 دقیقه زمان اضافی برای انتقال پاسخ‌های بخش لیسنینگ به پاسخ‌نامه اصلی در نظر گرفته‌اند. بسیار مهم است که شما از این 10 دقیقه، به‌درستی استفاده کنید. یکی از اشتباهات رایج در آزمون آیلتس، این است که داوطلبان برای از‌ دست‌ ندادن زمان، حین پخش ‌شدن فایل صوتی به انتقال پاسخ‌های خود به پاسخ‌نامه می‌پردازند. دقت کنید که فایل صوتی هر قسمت، فقط یک بار پخش می‌شود و اگر در طول این یک بار، حواس شما از صدا پرت شود، فرصت دوباره‌ای برای پیدا ‌کردن پاسخ‌ها نخواهید داشت. پس توصیه می‌کنیم که زمان خود را به‌درستی مدیریت کنید.

 

پاسخ‌ دادن به سوالات بدون شنیدن کامل فایل صوتی

یکی از اشتباهات معمول در لیسنینگ آیلتس این است که افراد بدون شنیدن فایل صوتی تا پایان آن، شروع به پاسخ‌ دادن به سوالات آن بخش می‌کنند. توصیه می‌کنیم که هرگز این کار را در آزمون آیلتس انجام ندهید! در طول یک فایل صوتی، ممکن است که پاسخ مد نظر شما تغییر کند یا به‌شکل واضح‌تر و با اطلاعات بیشتری بیان شود. پس برای یافتن پاسخ صحیح، تا پایان پخش فایل صوتی صبر کنید.

 

غلط‌های گرامری در لیسنینگ آیلتس

بسیاری از شرکت‌کنندگان در آزمون آیلتس، هنگام پاسخ‌دادن به سوالات، مرتکب اشتباهات گرامری می‌شوند که از خطاهای شایع در آزمون لیسنینگ آیلتس است. به‌عنوان مثال، ممکن است از شکل جمع کلمه در جای درست استفاده نکنند یا اسامی قابل شمارش و غیر قابل شمارش را جابه‌جا استفاده کنند. بنابراین، هنگام نوشتن پاسخ‌ها یا انتقال آن‌ها به برگه‌های پاسخ، مطمئن شوید که ساختار گرامری متن شما صحیح است.

 

آشنا ‌نبودن با انواع سوالات لیسنینگ

همان‌طور که در ابتدای مطلب توضیح دادیم، سوالات لیسنینگ انواع مختلفی دارند. ممکن است شما در پاسخ‌ دادن به نوع خاصی از سوالات، دچار مشکل شوید. به همین علت، توصیه می‌کنیم قبل از شرکت در آزمون اصلی، در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید و تا جایی که امکان دارد، از طریق مراجعه به منابع آزمون آیلتس، نمونه سوال لیسنینگ حل کنید تا مرتکب این نوع از اشتباهات رایج لیسنینگ نشوید.

 

نداشتن مهارت کافی در نوت‌برداری

یافتن پاسخ صحیح به سوالات لیسنینگ با داشتن مهارت کافی در نوت‌برداری رابطه مستقیم دارد. هر چقدر توانایی شما در تشخیص نکات مهم فایل صوتی و یادداشت آن‌ها بیشتر باشد، نمره بالاتری کسب خواهید کرد.

 

توجه‌ نکردن به جملات حاشیه‌ای

گاهی برای آزمودن میزان تمرکز داوطلبان در قسمت لیسنینگ، جمله‌های حاشیه‌ای یا صداهای حواس‌پرت‌کن در فایل صوتی پخش می‌شوند. به‌عنوان مثال، در یک فایل صوتی، شخص در حال گفتن یک جمله است و پس از پایان آن با تصحیح جمله قبلی، جمله دیگری را می‌گوید. شما باید به‌اندازه کافی متمرکز باشید تا متوجه شوید این یک حواس‌پرتی است و سوال را درست پاسخ دهید.

 

چک‌ نکردن پاسخ‌ها قبل از تحویل پاسخ‌نامه

از اشتباهات رایج لیسنینگ، چک ‌نکردن پاسخ‌نامه پیش از تحویل آن است. با مدیریت درست زمان، می‌توانید قبل از تحویل پاسخ‌نامه، به بررسی جواب‌ها بپردازید و در صورت نیاز، اصلاحاتی را انجام دهید.

پاسپورت امریکا

 

روش‌های اجتناب از اشتباهات رایج لیسنینگ آیلتس

حال که بیشتر با خطاهای شایع آزمون لیسنینگ آیلتس آشنا شده‌اید، وقت آن رسیده است که به جمع‌بندی روش‌های اجتناب از این خطاها بپردازیم تا شما با آگاهی از این روش‌ها، بتوانید به‌سادگی نمره لیسنینگ آیلتس خود را افزایش دهید.

 

آشنایی با فرمت لیسنینگ

همان‌طور که در قسمت اشتباهات رایج لیسنینگ مشاهده کردید، بیشتر خطاهایی که در جلسه آزمون رخ می‎‌دهند، از عدم شناخت داوطلب از ساختار سوالات لیسنینگ نشات می‌گیرند. شما با مطالعه همین مطلب، با فرمت سوالات لیسنینگ به‌خوبی آشنا شده‌اید. با حل نمونه سوالات بیشتر، می‌توانید بر ساختار سوالات قسمت لیسنینگ تسلط بیابید و احتمال خطا را کاهش دهید.

 

تمرین مداوم

از شروط موفقیت در هر امتحانی، تمرین مداوم است. تمرین باعث می‌شود تا شما با اعتماد‌به‌نفس بالاتری در جلسه آزمون حاضر شوید و کاملا آمادگی پاسخ به هر نوع سوال بخش لیسنینگ را داشته باشید. پس توصیه می‌کنیم با شرکت در آزمون ماک و حل نمونه سوالات این قسمت، تسلط خود را بر بخش لیسنینگ افزایش دهید.

 

تقویت مهارت لیسنینگ

بهترین راه برای اجتناب از اشتباهات رایج لیسنینگ، تقویت مهارت شنیدن است. برای تقویت این مهارت، بهتر است که هر روز، محتوایی را به زبان انگلیسی بشنوید. ویدئوهای TED Talk منبع خوبی برای افزایش مهارت در لیسنینگ هستند. همچنین پادکست‌هایی مانند All Ears English هم می‌توانند به بهبود مهارت شنیدن شما کمک کنند.

 

تقویت تکنیک‌های نوت‌برداری در لیسنینگ آیلتس

همان‌طور که قبلا اشاره شد، هر فایل صوتی در بخش لیسنینگ، فقط یک بار برای شما پخش می‌شود. نداشتن مهارت کافی در نوت‌برداری که یکی از اشتباهات رایج لیسنینگ است، باعث می‌شود تا شما نکات مهم را از دست بدهید و در نتیجه، نتوانید به پاسخ درست برسید. برای تقویت این مهارت، لازم است که در تمرین‌های قبل از آزمون اصلی، بتوانید تبدیل به شنونده فعالی شوید. شنونده فعال، کسی است که بتواند نکات مهم مکالمات را استخراج کند و خلاصه کوتاهی از آن‌ها را ارائه دهد.

برای نوت‌برداری، لازم نیست که شما تمام لغات و جملات را یادداشت کنید. کافیست بتوانید کلمات مهمی که در فایل به آن‌ها اشاره می‌شود را شناسایی و یادداشت کنید. برای مثال، اسامی، تاریخ‌ها و مکان‌ها از مواردی هستند که در سوالات لیسنینگ به آن‌ها اشاره می‌شود.

 

مدیریت زمان در لیسنینگ آیلتس

برای پیشگیری از بروز اشتباهات رایج در لیسنینگ آیلتس، لازم است که بتوانید زمان پاسخ‌گویی به سوالات را به بهترین شکل، مدیریت کنید. آشنایی با ساختار سوالات لیسنینگ و فایل‌های صوتی، می‌تواند سرعت شما را در پاسخ ‌دادن به سوالات افزایش دهد. همچنین تمرین مداوم و شرکت در آزمون‌های ماک نیز کمک‌کننده است. به دلیل شباهت زیاد فضای آزمون‌های ماک با آزمون اصلی آیلتس، تمرین مدیریت زمان در این آزمون‌ها موثرتر است.

 

مرور و یادگیری اشتباهات در لیسنینگ آیلتس

تمرین بدون بررسی صحیح اشتباهات، تاثیری در بهبود عملکرد شما در بخش لیسنینگ ندارد. توصیه می‌کنیم بعد از هر بار تمرین این بخش، با حوصله به اشتباهاتی که طی پاسخ‌ دادن به سوالات برای شما به‌ وجود آمده است، برگردید. این کار باعث کاهش خطا در امتحان اصلی آیلتس می‌شود.

 

شرکت در کلاس لیسنینگ آیلتس

گذراندن دوره لیسنینگ آیلتس به شما کمک می‌کند تا همراه با تمرین مداوم، با ساختار سوالات آیلتس آشنا شوید، در نوت‌برداری پیشرفت کنید و با روش صحیح مدیریت زمان در جلسه امتحان آشنا شوید. اگر به‌ دنبال رسیدن به نمره بالای بخش لیسنینگ هستید و می‌خواهید درصد خطایتان در پاسخ‌ها به صفر برسد، پیشنهاد می‌کنیم در یک کلاس لیسنینگ آیلتس معتبر شرکت کنید.

 

سخن پایانی

دریافت نمره بالا در بخش لیسنینگ آیلتس نسبت به بخش‌های دیگر مانند رایتینگ، ساده‌تر است. به همین علت، در این مطلب به معرفی اشتباهات رایج لیسنینگ آیلتس و نحوه اجتناب از آن‌ها در آزمون آیلتس پرداختیم تا مسیر رسیدن به نمره بالا در این آزمون برای شما مشخص‌تر شود. اگر قصد شرکت در آزمون آیلتس با کمترین میزان اشتباهات در قسمت لیسنینگ را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که در دوره لیسنینگ کالج آریام شرکت کنید و به‌صورت تضمینی نمره عالی دریافت کنید.

 

سوالات متداول

برای پاسخ ‌دادن به سوالات بخش لیسنینگ چقدر زمان داریم؟

برای پاسخ‌ به سوالات لیسنینگ 30 دقیقه زمان دارید. 10 دقیقه اضافی برای وارد ‌کردن پاسخ‌ها به پاسخ‌نامه نیز در اختیارتان قرار می‌گیرد.

فایل‌های صوتی بخش لیسنینگ با چه لهجه‌هایی ضبط شده‌اند؟

با لهجه‌های افراد مختلف در کشورهای انگلیسی‌زبان ضبط شده‌اند. برای مثال، لهجه مردم کانادا، استرالیا و نیوزلند.

تعداد سوالات بخش لیسنینگ چندتاست؟

40 سوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *