IELTS, reading

اشتباهات رایج ریدینگ

اشتباهات رایج ریدینگ آیلتس

اشتباهات رایج ریدینگ، اغلب باعث نگرانی بسیاری از شرکت‌کنندگان آزمون آیلتس می‌شوند. حتی داوطلبانی که آمادگی بالایی هم دارند، معمولا نگران‌ هستند که بی‌دقتی کنند یا مدیریت زمان خود را از دست بدهند. ریدینگ آیلتس اغلب جذاب‌ترین بخش آیلتس از نظر نمره‌گذاری در نظر گرفته می‌شود! در ادامه این مطلب، فهرستی از اشتباهات رایج در ریدینگ آیلتس آورده شده است. با تمرین کافی، می‌توانید از این خطاها اجتناب کنید. پس مهم است که از این اشتباهات رایج ریدینگ آگاهی داشته باشید تا بتوانید تلاشی آگاهانه در این زمینه داشته باشید.

 

آشنایی با بخش ریدینگ آیلتس

یکی از اشتباهات رایج ریدینگ آزمون آیلتس، این است که کلا ندانید با چه چیزی روبه‌رو می‌شوید! ما می‌خواهیم شما را به‌خوبی با بخش ریدینگ در آزمون آیلتس آشنا کنیم. آزمون ریدینگ آیلتس، شامل 40 سوال است که برای سنجش طیف وسیعی از مهارت‌های ریدینگ طراحی‌ شده است. شما باید بتوانید اصل مطلب را درک کنید، جملات اصلی را مشخص کنید، سرسری، کلی، دقیق و جزئی بخوانید، نظرات، نگرش‌ها و هدف نویسندگان را بفهمید و…

مدیریت زمان در آزمون، بسیار مهم است؛ زیرا شما فقط 60 دقیقه فرصت دارید تا به 40 سوال پاسخ دهید. توصیه می‌کنیم که برای هر قسمت از آزمون ریدینگ، بیش از 20 دقیقه وقت نگذارید. اگر قسمت اول آسان است، آن را سریع‌تر به پایان برسانید و وقت خود را برای پاسخ ‌دادن به سوالات دو قسمت بعدی اختصاص دهید. هر چه به سوالات پایانی نزدیک می‌شوید، سوالات سخت‌تر می‌شوند؛ پس وقت خود را به‌خوبی مدیریت کنید تا زمان کم نیاورید.

آزمون ریدینگ آیلتس

 

اشتباهات شایع در بخش ریدینگ آیلتس

در این قسمت، برخی از اشتباهات رایج ریدینگ آورده شده است. پس از آگاهی از این خطاها، تمام تلاش خود را انجام دهید تا با اجتناب از آن‌ها، بتوانید عملکرد رضایت‌بخشی در آزمون داشته باشید.

 

همه کلمات و جملات را نخوانید

برای جلوگیری از این اشتباه، بسیار مهم است که ابتدا سوال را بخوانید، سپس متن ریدینگ را مرور کنید و فقط قسمتی از متن را که مربوط به سوال است اسکن کنید یا بخوانید. اما چرا؟ زیرا ریدینگ آیلتس، یک آزمون فشرده است که زمان محدودی دارد؛ بنابراین، ابتدا عنوان را بخوانید تا بفهمید درک مطلب در مورد چه چیزی صحبت می‌کند. سپس مستقیما سوال را بخوانید و درک کنید. برای یافتن اطلاعاتی که سوال در مورد آن است، به‌سرعت چشمان خود را بچرخانید و متن ریدینگ را مرور کنید. پس از یافتن قسمت مورد نظر، همان قسمت از متن را به‌طور کامل بخوانید تا به پاسخ صحیح برسید.

 

سوال را کامل بخوانید و درک کنید

بسیار مهم است که برای خواندن کامل سوال و درک و تجزیه‌وتحلیل آن، وقت بگذارید. نکته جالب این است که سوال، کلید پاسخ‌گویی است؛ زیرا اغلب از شما خواسته می‌شود که اطلاعات موجود در سوال را با متن مقایسه کنید و غلط یا صحیح ‌بودن جملات را مشخص کنید. در این قسمت به وجود کلماتی مانند some, all و many توجه کنید؛ چرا که معنی جمله را به‌طور قابل‌ توجهی عوض می‌کنند.

 

به یک سوال، دو پاسخ ندهید

گاهی اوقات، افراد با فکر و خیال کسب امتیاز بالاتر، به‌ جای یک پاسخ، دو پاسخ صحیح احتمالی را انتخاب می‌کنند؛ اما از آنجایی‌ که در آیلتس، نیم نمره وجود ندارد، هر دو پاسخ اشتباه در نظر گرفته می‌شوند و شما در آن سوال صفر می‌گیرید! بنابراین از دادن دو پاسخ خودداری کنید و اگر بین دو پاسخ، سردرگم شدید، یکی را انتخاب کنید. روش حذف، یعنی حذف گزینه‌ای که با احتمال کمتری درست است، در این زمینه کمک می‌کند. این موضوع در مورد آزمون لیسنینگ آیلتس نیز صادق است.

 

آزمون ریدینگ

هیچ‌‌ چیزی را فرض نکنید

هیچ ‌چیزی را از خود و مفروضات قبلیتان، فرض نکنید. هنگام پاسخ به سوالات درست / نادرست / داده‌نشده و بله / خیر / داده‌نشده، به این نکته توجه کنید. ما اغلب تمایل داریم اطلاعاتی را فرض کنیم که مغز ما می‌تواند آن‌ها را استنباط و از آن‌ها استفاده کند. همین امر، سبب می‌شود که در انتخاب گزینه‌های False و Not Given اشتباه کنیم. به یاد داشته باشید، برای نادرست‌بودن یک جمله، داخل متن ریدینگ دقیقا عکس اطلاعات جمله موجود باشد.

به‌عنوان‌ مثال، اگر در متن نوشته‌شده باشد «رام راوانا را کشت» و در سوال گفته باشد که «رام راوانا را کشت»، پاسخ درست است. اگر سوال بگوید «رام راوانا را با چاقو کشت» باید گزینه Not Given را انتخاب کنید؛ زیرا اطلاعات مربوط به چاقو در متن ذکر نشده است! اگر سوال بگوید «راوانا توسط سیتا کشته شد» پاسخ نادرست است.

 

اگر نمی‌توانید پاسخ را پیدا کنید، کل قسمت را نخوانید

پاسخ‌ها همیشه به‌ترتیب در آزمون ریدینگ آیلتس ظاهر می‌شوند. این بدان معناست که پاسخ سوال 2 همیشه بین پاسخ‌های سوالات 1 و 3 است؛ بنابراین، اگر نمی‌توانید پاسخ یک سوال را پیدا کنید، ابتدا پاسخ بعدی را بیابید. با این کار، متوجه خواهید شد که پاسخ سوال مشکل‌ساز، جایی بین سوال قبلی و بعدی خواهد بود!

 

زمانتان را مدیریت کنید

برخلاف تصور رایج که برای هر 3 بخش در آزمون ریدینگ آیلتس 20 دقیقه اختصاص داده می‌شود، باید بگوییم که برای بخش اول 15 دقیقه، برای بخش دوم 20 دقیقه و برای بخش سوم 25 دقیقه زمان اختصاص دهید. چرا؟ زیرا هر چه به سوالات پایانی آزمون نزدیک می‌شوید، آزمون سخت‌تر می‌شود و بنابراین، بخش اول باید کمترین زمان و بخش آخر بیشترین زمان را ببرد!

 

دستورالعمل‌ها را به‌درستی دنبال کنید

در بخش Reading یا Listening جملاتی نوشته می‌شوند که شرکت‌کننده را راهنمایی می‌کنند؛ مثلا نوشته می‌شود که بیش از دو کلمه ننویسید. حال اگر پاسخ سوال the Indian Government نوشته شود، صحیح است و اگر the Government of India نوشته شود، غلط است؛ زیرا تعداد لغات بیشتر از حد گفته‌شده است.

اکثر مواقع، شرکت‌کنندگان دستورالعمل‌های داده‌شده در بالای سوالات را نادیده می‌گیرند و از رعایت آن‌ها کوتاهی می‌کنند. این اشتباه، یکی از خطاهای رایج در ریدینگ آیلتس است.

 

به املا توجه کنید

املای اشتباه، منجر به از دست ‌دادن نمره می‌شود. به‌عنوان‌ مثال، اگر پاسخ government است و شما آن را goverment نوشته‌اید، نمره از دست می‌دهید! بنابراین، هنگام انتقال پاسخ‌ها به پاسخ‌نامه اصلی، املای خود را بررسی کنید.

 

از گرامر غافل نشوید

هنگام پر‌ کردن جاهای خالی، مطمئن شوید که پاسخ‌های شما از نظر گرامری صحیح هستند.

مثلا:

Meet me at the school at 4:30 PM.

Time of meeting: 4:30 PM

توجه کنید که قوانین حروف بزرگ در زبان انگلیسی، نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد. به‌عنوان‌ مثال، اگر به‌ جای the Indian Government، the indian government نوشته شود، اشتباه است.

 

(T/F/NG(Not Given به‌عنوان Y/N/NG در نظر نگیرید

یکی دیگر از اشتباهات رایج ریدینگ که بسیاری از شرکت‌کنندگان آن را مرتکب می‌شوند، این است که پاسخ درست را با بله علامت‌گذاری می‌کنند. درست/ غلط/ داده‌نشده و بله/نه/داده‌نشده، دو نوع سوال متفاوت هستند؛ پس مراقب باشید پاسخ درست را با بله جواب ندهید!

آزمون آیلتس

 

اجتناب از اشتباهات رایج ریدینگ آیلتس

حال که با چندین مورد از مهم‌ترین اشتباهات رایج آزمون آیلتس آشنا شدید، در ادامه با ما همراه باشید. می‌خواهیم نکاتی را به شما بگوییم که با رعایت آن‌ها و کمی دقت، می‌توانید از این اشتباهات فاصله بگیرید.

 

ساختار آزمون آشنا باشید

پیش‌تر ساختار ریدینگ آیلتس را برای شما توضیح دادیم. زمانی که ساختار آزمون را بدانید، این مسئله همانند یک نقشه برای ذهنتان، شما را راهنمایی می‌کند.

 

مهارت تندخوانی خود را بهبود دهید

با بهبود مهارت تندخوانی، نه‌تنها در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنید، بلکه بهتر می‌توانید استدلال کنید و مسائل مختلف را حل کنید. پس اهمیت این مهارت در آزمون دشوار و زمان‌داری مثل آیلتس، کاملا واضح است.

 

در خواندن متن و سوالات، تمرکز و دقت کنید

برای اینکه زمان آزمون را از دست ندهید، باید با دقت زیادی سوالات را بخوانید و با تمرکز کامل به آن‌ها پاسخ دهید. بهتر است ابتدا به سوالاتی پاسخ دهید که جواب آن‌ها را بلد هستید. توصیه می‌کنیم که روی سوالات، بیش از حد مکث نکنید. این یکی از اشتباهات معمول ریدینگ آیلتس است که زمان بسیاری از شرکت‌کنندگان را هدر می‌دهد!

 

با متن‌های متنوع تمرین کنید

روز آزمون، فرصت سعی و خطا نیست! از قبل، با متون و موضوعات مختلف تمرین کنید تا تسلط خوبی پیدا کنید. منابع آنلاین و آفلاین بسیاری وجود دارند که این متون را در اختیار شما می‌گذارند. منابع آزمون آیلتس را بشناسید و با آن‌ها تمرین کنید.

 

تمرین‌های متنوع و زیاد داشته باشید

تمرین، تمرین و تمرین! تا زمانی که به تسلط برسید و به‌عبارتی، با چشم بسته هم به سوالات پاسخ دهید، تمرین کنید. اگر در بهترین شرایط، بهترین اساتید و منابع را هم داشته باشید؛ اما به‌اندازه کافی تمرین نکنید، به نتیجه مطلوب نمی‌رسید؛ چرا که در روز آزمون، اساتید یا منابعتان به‌جای شما آزمون نمی‌دهند! شما تنها هستید و تنها می‌توانید به اندوخته‌هایتان اکتفا کنید.

 

در کلاس تقویت ریدینگ شرکت کنید

اگر در همه قسمت‌های آزمون آیلتس، به حد مطلوبتان رسیده‌اید؛ اما هنوز هم در قسمت ریدینگ مشکلی دارید، از دوره ریدینگ آيلتس استفاده کنید. با وجود یک استاد خوب و با شرکت در کلاس‌های حضوری یا آنلاین، خصوصی یا گروهی، سریع‌تر و بهتر به نتیجه می‌رسید.

کلاس آیلتس

 

سخن پایانی

اشتباهات رایج ریدینگ معمولا بر اثر بی‌دقتی‌ها، عدم مدیریت زمان و… پیش می‌آیند. با آگاهی از این خطاها و تمرین کافی، می‌توانید جلوی ارتکاب چنین اشتباهاتی را بگیرید. البته همان‌طور که خودتان می‌دانید، اینکه فقط برای یک قسمت تمرین کنید و آمادگی کامل داشته باشید، کافی نیست و باید در هر 4 مهارت اصلی به تسلط برسید. شما برای تقویت مهارت ریدینگ، چه روش‌هایی را امتحان کرده‌اید؟ برای ما در قسمت نظرات بنویسید. با شرکت در دوره‌های کالج آریام، می‌توانید زیر نظر اساتیدی مجرب، مهارت خود را در هر کدام از بخش‌های آزمون آیلتس به‌خوبی تقویت کنید.

 

سوالات متداول

بخش‌های مختلف ریدینگ در آزمون آیلتس کدامند؟

آزمون ریدینگ آیلتس از 3 متن و 40 سوال تشکیل شده است که 60 دقیقه برای پاسخ به آن‌ها فرصت دارید.

 

اشتباهات شایع در آزمون ریدینگ آیلتس کدامند؟

خواندن تمام کلمات و جملات، دادن دو پاسخ به یک سوال، توجه‌ نکردن به دستورالعمل‌ها و… از شایع‌ترین اشتباهات هستند.

 

چگونه از اشتباهات رایج ریدینگ اجتناب کنیم؟

شاید مهم‌ترین راهکار، تمرین و پشتکار برای رفع خطاها باشد. آشنایی با ساختار آزمون، تمرکز و دقت در خواندن متن و سوالات و… از راهکارهای دیگر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *