IELTS, speaking

اشتباهات رایج اسپیکینگ آیلتس

اشتباهات رایج اسپیکینگ آیلتس

اشتباهات رایج اسپیکینگ در آزمون آیلتس، اشتباهات پرتکراری هستند که نمره بسیاری از شرکت‌کنندگان را کاهش می‌دهند. در این مطلب، به‌صورت اختصاصی ۷ مورد از بزرگترین اشتباهات در اسپیکینگ آیلتس را نام می‌بریم و روش‌هایی را برای اجتناب از انجام این اشتباهات معرفی می‌کنیم. اما قبل از پرداختن به این اشتباهات رایج، شما را با بخش اسپیکینگ در آزمون آیلتس، بیشتر آشنا می‌کنیم.

 

آشنایی با بخش اسپیکینگ در آزمون آیلتس

آزمون Speaking نحوه صحبت‌ کردن شما را ارزیابی می‌کند. این آزمون بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول می‌کشد که در آن، شما در مورد موضوعات مختلف با ممتحن آیلتس، یعنی کسی که امتحان را برگزار می‌کند، صحبت خواهید کرد. آزمون شما در اتاقی ساکت با یک ممتحن برگزار می‌شود. برخلاف آزمونی که توسط هوش مصنوعی برگزار می‌شود، یک ممتحن آیلتس، می‌تواند به شما احساس آرامش و اعتمادبه‌نفس بیشتری بدهد. آزمون Speaking دارای ۳ قسمت است.

 

قسمت ۱ اسپیکینگ آیلتس

در این بخش، ممتحن از شما سوالاتی در مورد خودتان، خانواده‌تان و… می‌پرسد. این قسمت حدودا ۵ دقیقه زمان می‌برد.

 

قسمت ۲ اسپیکینگ آیلتس

در این قسمت، به شما یک task card داده می‌شود که روی آن، موضوعی همراه با سوالاتی نوشته شده است. شما باید در مورد این موضوع ارائه بدهید. همچنین به شما کاغذ و مداد داده می‌شود و ۱ تا ۲ دقیقه فرصت دارید تا آنچه برای ارائه نیاز دارید را یادداشت کنید و برای آن آماده شوید. ۱ تا ۲ دقیقه فرصت دارید تا در مورد موضوع صحبت کنید و پس از آنکه ارائه خود را به اتمام رساندید، ممتحن از شما ۱ یا ۲ سوال در مورد همان موضوع می‌پرسد.

 

قسمت ۳ اسپیکینگ آیلتس

در این قسمت، از شما سوالات بیشتری در ارتباط با موضوع قسمت ۲ پرسیده می‌شود. این سوالات به شما امکان می‌دهند که در مورد ایده‌ها و موضوعات انتزاعی بیشتری بحث کنید. این قسمت نیز حدودا ۵ دقیقه زمان می‌برد.

آزمون اسپیکینگ آیلتس

 

اشتباهات شایع در آزمون اسپیکینگ آیلتس

حتی فکر کردن به انجام یک مکالمه واقعی با یک ممتحن و ارزیابی در همان لحظه هم دلهره‌آور است! حال اگر بدانید صدایتان ضبط می‌شود و ممتحن باز هم به آن گوش می‌دهد، ممکن است بیشتر مضطرب شوید! با این‌ حال، اگر بتوانید آرامش خود را حفظ کنید و از اشتباهات رایج در اسپیکینگ آیلتس مانند خارج ‌شدن از موضوع یا تکرار کلمات مشابه اجتناب کنید، می‌توانید امتیاز خوبی کسب کنید. در ادامه، برخی اشتباهات رایج در آزمون آیلتس را معرفی می‌کنیم.

 

حفظ پاسخ‌ها؛ از اشتباهات رایج اسپیکیتگ آیلتس

یکی از اشتباهات رایج اسپیکینگ، حفظ‌کردن پاسخ‌هاست. اگر چه به‌ خاطر‌ سپردن پاسخ‌ها در مورد آزمون‌های کتبی، می‌تواند مفید باشد، اما متاسفانه این مورد، برای آزمون اسپیکینگ آیلتس صادق نیست! از آنجایی‌ که شما به‌صورت رو در رو با یک انسان تعامل خواهید داشت، باید به‌طور صحیح، سریع و خودجوش، به سوالات پاسخ دهید؛ بنابراین، اگر بخواهید پاسخی را از حافظه بخوانید، برای امتحان‌گیرنده کاملا مشخص است که پاسخ شما به‌صورت محاوره‌ای بیان نمی‌شود! پس به‌جای به‌خاطر‌سپردن پاسخ‌ها، بهتر است آنچه در لحظه به ذهنتان می‌رسد را به‌طور صحیح و بدون عجله بیان کنید.

 

با صدای بلند و با اعتمادبه‌نفس صحبت ‌نکردن

ممکن است در طول آزمون، عصبی باشید و این مسئله کاملا طبیعی است و اشکالی ندارد؛ البته تا جایی که روی شما و امتحان ‌دادنتان اثری نگذارد! مصاحبه‌کننده آیلتس از شما انتظار ندارد که مانند یک مجری اخبار صحبت کنید. با این‌ حال، زمزمه ‌کردن و اجتناب از تماس چشمی به ضرر شماست. با صدای رسا صحبت کنید، گاهی اوقات لبخند بزنید و همچنین ارتباط چشمی خوبی داشته باشید. این موارد به شما کمک می‌کنند که با مصاحبه‌کننده خود مانند یک همکار یا دوست، تعامل داشته باشید.

 

خارج‌ شدن از موضوع

یکی دیگر از اشتباهات رایج اسپیکینگ، به ‌بیراهه‌ رفتن یا خارج‌ شدن از موضوع است. هنگامی‌ که از شما سوالی پرسیده می‌شود، ممکن است سوال را به‌خوبی درک نکنید و پاسخی بدهید که اصلا ربطی به موضوع نداشته باشد. اگر این اتفاق رخ بدهد و پاسخ مرتبط با سوال را ندهید، امتیازی کسب نمی‌کنید و نمره این بخش را از دست می‌دهید. قبل از پاسخ ‌دادن به سوال، لحظه‌ای از خود بپرسید که آیا واقعا سوال را فهمیده‌اید؟ در صورتی‌ که به توضیحات بیشتری نیاز داشتید، از ممتحن بخواهید که سوال را تکرار کند یا بیشتر توضیح دهد.

 

به‌اندازه لازم توضیح‌ ندادن

اگرچه بیش‌ از حد صحبت‌ کردن خوب نیست، اما به‌اندازه کافی صحبت ‌نکردن هم بد است! اگر خیلی کوتاه حرف بزنید یا با «بله» یا «نه» پاسخ دهید، نمی‌توانید تسلط و توانایی خود را نشان دهید. همان‌طور که در بالا ذکر شد، آزمون اسپیکینگ آیلتس ۳ قسمت دارد که هر کدام، از بخش‌های مختلفی تشکیل‌ شده‌اند. حال بسته به بخش آزمونتان، دستورالعمل‌های واضحی در مورد مدت‌زمانی که برای صحبت ‌کردن دارید، به شما داده می‌شود. بنابراین، متناسب با وقتتان، به‌اندازه لازم حرف بزنید. معمولا بسته به سوال، از شما خواسته می‌شود که با ۲ تا ۶ جمله پاسخ دهید.

 

تکرار کلمات یا عبارات؛ از اشتباهات رایج اسپیکینگ آیلتس

استفاده مکرر از کلمات یا عبارات یکسان، به شما کمک نمی‌کند که در آزمون خود امتیازی کسب کنید؛ زیرا این تصور را ایجاد می‌کند که دایره لغات محدودی دارید. با یادگیری مترادف‌ها و گسترش دایره لغات خود، می‌توانید به‌جای تکرار همان کلمات یا عبارات، از موارد مشابهشان استفاده کنید.

 

استفاده بیش‌ از حد از کلمات انتقالی

گاهی اوقات، استفاده از کلمات انتقالی مانند «برای مثال»، «از سوی دیگر» و… می‌تواند مفید باشد. با این ‌حال، استفاده بیش‌ از حد از آن‌ها، می‌تواند بر امتیاز شما تاثیر بگذارد؛ به‌خصوص اگر به‌صورت غیر طبیعی از آن‌ها استفاده کنید. به‌علاوه، بهتر است از کلماتی که در نوشتار رسمی استفاده می‌شوند، در مکالمه خود استفاده نکنید.

 

تکرار سوال و تلفظ ضعیف

آخرین مورد از اشتباهات رایج اسپیکینگ که به آن اشاره می‌کنیم، تکرار سوال و تلفظ ضعیف است. اینکه سوال مصاحبه‌کننده را فقط به‌صورت خبری تکرار کنید، مصاحبه‌کننده را تحت‌ تاثیر قرار نمی‌دهد! چرا که این کار، اصلا توانایی و مهارت خاصی به شمار نمی‌آید! به‌علاوه، تلفظ ضعیف، اشتباه دیگری است که باید از آن اجتناب کنید. جالب است بگوییم که تلفظ، ۲۵ درصد از نمره اسپیکینگ آیلتس شما را تشکیل می‌دهد. پس مترادف‌هایی را پیدا کنید که از تلفظ آن‌ها اطمینان دارید تا مکالمه روان‌تری داشته باشید.

نکته برداری در اسپیکینگ

 

روش‌های اجتناب از اشتباهات رایج اسپیکینگ آیلتس

در این قسمت، راهکارهایی ارائه می‌دهیم که با استفاده از آن‌ها، می‌توانید از اشتباهات رایج اسپیکینگ که در بالا ذکر شدند، اجتناب کنید.

 

تمرین مداوم برای پیشگیری از اشتباهات رایج اسپیکینگ آیلتس

شاید مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از اشتباهات رایج اسپیکینگ در آزمون آیلتس، تمرین و پشتکار باشد. با تمرین بیشتر و مداوم، تسلط شما بیشتر می‌شود و آمادگی بیشتری برای شرکت در هر قسمت از آزمون آیلتس از جمله بخش speaking پیدا می‌کنید. پس توصیه می‌کنیم که هدف‌گذاری کنید، سپس برنامه‌ای برای خودتان تعیین کنید که به هدفتان برسید.

 

افزایش دامنه لغات

برای افزایش دامنه لغات، توصیه می‌کنیم زیاد بخوانید! یادگیری کلمات در متن، راحت‌تر و موثرتر است. همچنین می‌توانید از فرهنگ لغت استفاده کنید. فرهنگ لغت، مترادف‌ها، متضادها، ریشه کلمات و کلمات مرتبط را به شما آموزش می‌دهد. توصیه دیگر ما، استفاده از فلش کارت‌هاست یا اینکه می‌توانید از کارت‌های فیزیکی یا برنامه‌های گوشی استفاده کنید که با کمک فلش کارت‌ها، لغات را آموزش می‌دهند. استفاده از برنامه‌های موبایلی که یک کلمه جدید در روز به شما یاد می‌‌دهند هم می‌تواند راهکار جالبی باشد. برای راحتی کار، می‌توانید کلمات انگلیسی را با کلمات فارسی نشانه‌گذاری کنید. زمانی که در یادگیری لغات پیشرفت کردید، کلمات انگلیسی را با کلمات انگلیسی دیگر نشانه‌گذاری کنید. در نهایت هم استفاده از کلمات جدید را در مکالمه تمرین کنید تا به‌صورت کاربردی با لغات آشنا شوید.

 

مرور ساختارهای گرامری

ساختارهای گرامری را به‌صورت مرتب تکرار کنید تا ملکه ذهنتان شوند و بتوانید بدون فکر و به‌صورت ناخودآگاه از آن‌ها استفاده کنید. اگر بخواهید برای ادای هر جمله، به درست‌ بودن آن از نظر گرامری فکر کنید، نمی‌توانید روان صحبت کنید و امتیاز زیادی از دست می‌دهید! پس با تمرین و مرور مرتب ساختارهای گرامری، یک گام دیگر از اشتباهات رایج اسپیکینگ دورتر خواهید شد!

 

شنیدن فعال؛ برای اجتناب از اشتباهات رایج اسپیکینگ آیلتس

شنیدن فعال به این صورت است که فقط شنونده نباشید؛ بلکه با تمرکز کامل، گوش بدهید و اگر می‌توانید و موقعیت مناسب پیش آمد یا حتی موقعیت مناسب را پیش آوردید، صحبت کنید، سوال بپرسید و…

 

تمرین با ساختار سوال‌ها

توصیه می‌کنیم با انواع و اقسام ساختار سوال‌ها تمرین کنید تا هنگام شرکت در آزمون، غافلگیر نشوید. بهتر است به سوالات دم‌دستی و سطحی قانع نشوید. با سوالات عمیق و دقیق، تمرین کنید و خودتان را به چالش بکشید.

 

تمرین برای کاهش زمان پاسخگویی به سوالات

هنگامی‌ که با ساختار سوال‌ها تمرین می‌کنید، ساختارها را دسته‌بندی کنید. همچنین اگر می‌توانید، سوال‌ها و جواب‌ها را نشانه‌گذاری کنید تا بلافاصله پس از دیدن نشانه‌ها، پاسخ مناسب به ذهنتان بیاید. می‌توانید از آزمون‌های آیلتس سال‌های قبل کمک بگیرید، زمان خود را کنترل کنید و…

 

آشنایی با ساختار آزمون

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از اشتباهات رایج اسپیکینگ، آشنایی با ساختار کلی آزمون است.  همان‌طور که در ابتدای متن ذکر شد، آزمون اسپیکینگ آیلتس از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. آشنایی با ساختار این آزمون و کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن، ذهنتان را برای شرکت در آزمون آرام‌تر می‌کند.

 

تمرین با پارتنر برای جلوگیری از اشتباهات رایج اسپیکینگ آیلتس

زمانی که خواندن و آماده‌ شدن برای آزمون آیلتس را شروع می‌کنید، به روش‌های مختلفی از جمله شرکت در کلاس‌های آیلتس، شبکه‌های اجتماعی و… با افرادی آشنا می‌شوید که آن‌ها نیز همان هدف شما را دارند؛ یعنی موفقیت در آزمون آیلتس! سعی کنید با این افراد همراه شوید یا آن‌ها را با خود همراه کنید؛ به این صورت که با یکدیگر تمرین کنید و به هم بازخورد بدهید تا بتوانید در کنار هم پیشرفت کنید.

 

شرکت در کلاس اسپیکینگ

آماده ‌شدن برای آزمون دشواری مثل آیلتس به‌صورت خودخوان و فردی، کار بسیار سختی است. پس شرکت در دوره‌های آیلتس پیشنهاد مناسبی است. اگر پس از شرکت در کلاس آیلتس، هنوز هم در یکی از مهارت‌های چهارگانه ضعیف هستید یا حتی اگر به‌صورت خود‌خوان، همه قسمت‌ها را تقویت کرده‌اید؛ اما یکی از مهارت‌های شما به‌اندازه لازم پیشرفت نکرده است، پیشنهاد می‌کنیم در کلاس‌های تک‌مهارتی شرکت کنید. با توجه‌ به موضوع این مطلب، اگر هنوز در مهارت اسپیکینگ به حد قابل‌ قبولی نرسیده‌اید، به سراغ دوره اسپیکینگ آیلتس بروید. آموزش‌ها و راهنمایی‌هایی که در این کلاس دریافت می‌کنید، هر چه بیشتر، شما را از اشتباهات رایج اسپیکینگ دور می‌کنند.

کلاس اسپیکینگ آیلتس

 

سخن پایانی

دانستن اینکه چه کارهایی را نباید در آزمون اسپیکینگ آیلتس انجام دهید، نیمی از پیروزی است؛ بنابراین، به یاد داشته باشید که در طول آزمون آیلتس از اشتباهات رایج اسپیکینگ اجتناب کنید. همچنین مهم است که از قبل، به‌خوبی برای این آزمون آماده شوید. منابع آزمون آیلتس، تنوع زیادی دارند و باید بهترین منابع را در کنار بهترین اساتید استفاده کنید تا به بهترین نتیجه برسید.

نظر شما چیست؟ شما موارد دیگری از اشتباهات رایج اسپیکینگ می‌شناسید؟ آیا تجربه‌ای دارید که در مسیر شرکت در آزمون اسپیکینگ آیلتس به دیگران کمک کند؟ در قسمت نظرات برای ما بنویسید. همچنین فراموش نکنید که می‌توانید با شرکت در کلاس‌های ما در کالج آریام و کمک‌گرفتن از اساتید باتجربه، خود را هر چه سریع‌تر، برای آزمون آیلتس آماده کنید.

 

سوالات مخاطبان

بخشهای مختلف اسپیکینگ در آزمون آیلتس کدامند؟

در قسمت اول، سوالات عمومی در مورد خودتان، علایقتان و… از شما پرسیده می‌شود. در قسمت دوم، بسته به موضوعی که به شما اختصاص‌ یافته است، ارائه‌ای آماده و اجرا می‌کنید. در قسمت آخر، ممتحن سوالات بیشتری مرتبط با قسمت دوم از شما می‌پرسد.

 

اشتباهات شایع در آزمون اسپیکینگ آیلتس کدامند؟

حفظ پاسخ‌ها، خارج‌شدن از موضوع، عدم توضیح به‌اندازه لازم، تکرار سوال و تلفظ ضعیف و.. از مهم‌ترین اشتباهات هستند.

 

چگونه از اشتباهات رایج اسپیکینگ اجتناب کنیم؟

برای اجتناب از اشتباهات رایج اسپیکینگ، روش‌های زیادی وجود دارند؛ از جمله تمرین مداوم، مرور ساختارهای گرامری، افزایش دامنه لغات  و….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *