IELTS, writing

اشتباهات رایج رایتینگ

اشتباهات رایج رایتینگ

معمولا اشتباهات رایج رایتینگ در آزمون آیلتس، به ۲ قسمت تقسیم می‌شوند؛ اشتباهاتی که ناشی از فهم نادرست سوال هستند و منجر به پاسخ نادرست به سوال می‌شوند و اشتباهاتی که ناشی از غلط‌های گرامری هستند. در هر صورت، همه شرکت‌کنندگان، کم‌وبیش خطاهای رایج در رایتینگ آیلتس را مرتکب می‌شوند. اما در این مطلب، ما به شما کمک می‌کنیم که از این خطاها آگاه شوید و به‌ مرور زمان، آن‌ها را برطرف کنید. پیش از پرداختن به اشتباهات رایج رایتینگ در آزمون آیلتس، شما را با بخش رایتینگ در آزمون آیلتس آشنا می‌کنیم.

 

نوشتن رایتینگ آیلتس

 

آشنایی با بخش رایتینگ در آزمون آیلتس

آزمون رایتینگ آیلتس، برای سنجش طیف گسترده‌ای از مهارت‌های نوشتاری شما طراحی شده است. بهتر است برای آن، پاسخ‌های مناسب بنویسید، مطالبی را که در ذهن دارید، سازماندهی کنید و از طیف وسیعی از واژگان و گرامر به‌طور دقیق استفاده کنید. همان‌طور که می‌دانید، آزمون آیلتس در ۲ قالب آکادمیک و جنرال برگزار می‌شود. بسته به اینکه در کدام قالب آزمون آیلتس شرکت می‌کنید، نوع نوشتن در قسمت رایتینگ هم متفاوت می‌شود که در زیر کامل‌تر درباره آن توضیح می‌دهیم.

 

آزمون رایتینگ آیلتس آکادمیک

در این آزمون، ۲ سوال پیش روی خود دارید. برای سوال اول، باید حداقل ۱۵۰ کلمه و برای سوال دوم، حداقل باید ۲۵۰ کلمه بنویسید. آزمون رایتینگ آیلتس ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. ۲۰ دقیقه را روی سوال اول و ۴۰ دقیقه را برای سوال دوم صرف کنید. باید زمان خود را مدیریت کنید؛ بنابراین، مطمئن شوید که پس از ۲۰ دقیقه، به سراغ سوال دوم بروید.

در آزمون رایتینگ آیلتس آکادمیک، بهتر است به سبک رسمی بنویسید. در سوال اول، یک نمودار، جدول و… به شما نمایش داده می‌شود و از شما خواسته می‌شود که اطلاعات موجود در نمودار یا جدول را توصیف یا خلاصه کنید یا اینکه توضیح دهید. در سوال دوم، از شما خواسته می‌شود که در پاسخ به یک دیدگاه، استدلال یا مشکل، مقاله بنویسید. آزمون رایتینگ شما توسط یک ممتحن تصحیح می‌شود. ارزش سوال دوم، دو برابر سوال اول است.

 

آزمون رایتینگ آیلتس جنرال

در این آزمون، زمان، تعداد سوالات، تعداد کلماتی که باید بنویسید و نحوه تصحیح، دقیقا مانند مواردیست که پیش‌تر توضیح دادیم. در آزمون رایتینگ آیلتس جنرال، بیشتر موضوعات عمومی مورد توجه هستند. در سوال اول، موقعیتی برای شما وصف می‌شود و از شما خواسته می‌شود نامه‌ای بنویسید و درخواست اطلاعات بیشتر کنید یا اینکه وضعیت موجود را توضیح دهید. می‌توانید نامه را به سبک شخصی، نیمه‌رسمی یا رسمی بنویسید. در سوال دوم، از شما خواسته می‌شود که در پاسخ به یک دیدگاه، استدلال یا مشکل، مقاله بنویسید. می‌توانید از یک سبک نسبتا شخصی استفاده کنید.

دیکشنری انگلیسی

 

اشتباهات شایع در آزمون رایتینگ آیلتس

حال که با بخش رایتینگ در آزمون آیلتس، قسمت‌های آن و تفاوت آن در آزمون آکادمیک و جنرال آشنا شدید، به سراغ اصل مطلب، یعنی اشتباهات رایج رایتینگ می‌رویم. با شناخت اشتباهات رایج رایتینگ و تلاش برای برطرف ‌کردن و تکرار نکردن آن‌ها، نمره خود را تا حد بسیار زیادی بهبود می‌بخشید. در ادامه، به برخی از این اشتباهات اشاره می‌کنیم.

 

متوجه ‌نشدن سوال از اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس

یکی از بزرگترین اشتباهات معمول در نوشتن آیلتس، متوجه‌ نشدن سوال است که باعث می‌شود هر جوابی هم که بدهید، غلط یا ناقص باشد! یکی از کارهایی که برای جلوگیری از اشتباهات رایج رایتینگ باید انجام دهید، این است که با انواع سوالاتی که مطرح می‌‌شوند و موضوعات آن‌ها آشنا شوید. در این‌باره حتما تحقیق کنید.

نکته دیگر اینکه تمام سوالاتی که در آزمون‌های آیلتس مطرح می‌شوند، یک دستورالعمل دارند که به شرکت‌کنندگان می‌گوید که در پاسخ کتبی خود، دقیقا چه کاری باید انجام دهند. زیر این دستورالعمل خط بکشید. این جملات شما را راهنمایی می‌کنند؛ مثلا می‌گویند بحث کنید، تجزیه‌وتحلیل کنید و…

به این مثال توجه کنید:

«برخی افراد، استدلال می‌کنند که دانشگاه‌ها باید آموزش‌های عملی بیشتری را برای آینده شغلی به دانشجویان ارائه دهند. آیا تحصیلات دانشگاهی بیشتر باید حرفه‌ای باشد یا آکادمیک؟ بحث کنید و نظر خود را بیان کنید.»

در این مثال، باید از آنچه قرار است انجام دهید، آگاه باشید. مثلا این بحث را مطرح کنید که دانشگاه‌ها باید آموزش‌های عملی بیشتری را برای آینده شغلی خود به دانشجویان ارائه دهند. سپس نظر خود را بگویید که موافقید یا مخالف؟ چرا بله و چرا نه؟ حتما هر دو طرف بحث را تحلیل کنید. هنگام ارائه نظر، از تجربه‌های خود استفاده کنید. به‌ این‌ ترتیب، در مورد چیزی که با آن راحت هستید، می‌نویسید.

 

پاسخ بی‌ربط به سوال مطرح شده

هنگام پاسخ‌ دادن به سوال، مطمئن شوید که واقعا به همان سوال پاسخ می‌دهید! به‌عنوان‌ مثال، فرض کنید در مورد مسئله گربه‌ها وفادارتر از سگ‌ها هستند، می‌خواهید توضیح دهید.

هنگام پاسخ ‌دادن به این سوال، مطمئن شوید که این جمله را بیان کرده‌اید که گربه‌ها وفادارتر از سگ‌ها هستند! باید ببینید چرا مردم ممکن است این را باور کنند و سپس طرف دیگر بحث را نیز مطرح کنند؛ یعنی سگ‌ها از گربه‌ها وفادارتر هستند. ممتحن نمی‌خواهد داستانی درباره گربه شما و ماجراهایش با موش محلی انباری بخواند! آن‌ها استدلال‌های واضحی را می‌خواهند که با شواهد عینی تایید می‌شوند. آن‌ها می‌خواهند بیش از یک نظر را ببینند. استفاده از مثال‌ها خوب است، اما از آن‌ها عاقلانه استفاده کنید و مطمئن شوید که با سوال اصلی مرتبط هستند.

 

رایتینگ آیلتس

اشتباهات گرامری بیش‌ از حد

یکی دیگر از اشتباهات رایج در رایتینگ آیلتس اشتباهات گرامری هستند. از انواع این اشتباهات، می‌توان به استفاده نادرست از حرف‌ اضافه، استفاده از افعال نامناسب و… اشاره کرد. برای جلوگیری از ارتکاب این اشتباه، مهارت‌های گرامری خود را تقویت کنید. با ثبت‌نام در دوره رایتینگ آيلتس، نه‌تنها دایره لغات خود را افزایش می‌دهید و بهتر می‌توانید از لغات در متون استفاده کنید، بلکه می‌توانید اشتباهات گرامری خود را متوجه شوید و آن‌ها را برطرف کنید. در ادامه، بیشترین اشتباهات رایج رایتینگ که ریشه در خطاهای گرامری دارند را به شما معرفی می‌کنیم.

 

استفاده نادرست از کلمات the و a/an

کلمات the و  a/an قبل از اسم یا معادل اسم به کار می‌روند و نوعی صفت هستند. حرف معین (the) قبل از اسم استفاده می‌شود تا نشان دهد که اسم شناس است . مثلا اگر می‌گویم “Let’s read the book”، منظورمان کتاب مشخصی است. حرف مجهول (a, an) قبل از اسمی که عام است یا هویت آن مشخص نیست، استفاده می‌شود. برای مثال:

a very small percentage, a really strong argument.

 

اشتباه در اسامی قابل شمارش و غیر قابل شمارش (Countable and Uncountable  Nouns)

اسامی قابل‌ شمارش را می‌توان شمرد؛ به‌عنوان‌ مثال، یک سیب، دو سیب و… اما اسامی غیر قابل‌ شمارش را نمی‌توان شمرد؛ مثلا کلمه مردم. هنگامی‌ که یک اسم جدید یاد می‌گیرید، باید بررسی کنید که آیا آن اسم، قابل‌ شمارش است یا غیر قابل‌ شمارش و نحوه استفاده از آن در جمله را یادداشت کنید.

 

عدم توافق اسم و فعل

توافق اسم و فعل، یعنی برای اسم مفرد، فعل مفرد و برای اسم جمع، فعل جمع بیاورید. به یاد داشته باشید که اسمی که به ‐s ختم می‌شود، اغلب جمع است؛ در حالی‌ که فعل‌هایی که به ‐s ختم می‌شوند، معمولا مفرد هستند.

 

استفاده نادرست از مصدر–ing or to +

بعد از افعال زیر از مصدر–ing or to + استفاده کنید:

learn how, would like, want, seem, refuse, promise, prepare, offer, learn, hope, help, deserve, decide, afford, and ask.

 

استفاده نابه‌جا از کاما

در آزمون رایتینگ آیلتس، اغلب از عباراتی به نام «نشانگرهای گفتمان» یا «عبارات دوست‌داشتنی» استفاده می‌شود تا جملات خود را به یکدیگر پیوند دهید؛ مانند firstly, secondly, in conclusion, in summary. معمولا بعد از نشانگرهای گفتمان که جمله‌ای را آغاز می‌کنند، از کاما استفاده می‌کنیم.

 

کاربرد نادرست زمان فعل

همیشه در نظر داشته باشید که از کدام زمان باید استفاده کنید. اگرچه این مبحث، یکی از مباحث دشوار گرامری است؛ اما یادگیری آن بسیار مهم است. با یادگیری این مبحث، یکی از اشتباهات رایج رایتینگ را پشت سر می‌گذارید.

 

اشتباه در حروف اضافه بعد از صفت و اسم

زبان‌آموزان اغلب در مورد اینکه از کدام حروف اضافه، بعد از صفت و اسم استفاده کنند، گیج می‌شوند. آن‌قدر صفات و اسم‌ها را به همراه حروف اضافه‌شان تمرین کنید که ملکه ذهنتان شوند.

تمرین رایتینگ

 

نحوه پرهیز از اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس

برای جلوگیری از اشتباهات رایج رایتینگ در آزمون آیلتس، پس از آشنایی با این خطاها، لازم است یاد بگیرید که چطور آن‌ها را مرتکب نشوید. یادگیری نکاتی که در زیر می‌آیند و تسلط پیداکردن بر آن‌ها، نیازمند صرف وقت و انرژی است؛ پس، از مدت‌ها قبل از زمان آزمون، این نکات را به‌خوبی تمرین کنید.

 

در نظر داشتن آنچه می‌خواهید بنویسید (نامه، مقاله، گزارش)

همان‌طور که می‌دانید، سبک نوشتار، ساختار متن و… در نامه، مقاله و گزارش با یکدیگر متفاوت هستند. پس از قبل با هر ۳ نوع نوشته آشنا شوید و ویژگی‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را یاد بگیرید. در روز آزمون، دقت کنید که از شما دقیقا چه چیزی خواسته‌ شده است و بر اساس آن، نامه، مقاله یا گزارشتان را بنویسید.

 

انتخاب ساختار متن

بسته به اینکه چه می‌خواهید بنویسید، نوشته شما از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود. بسیاری از نوشته‌ها با مقدمه شروع می‌شوند و با نتیجه‌گیری به پایان می‌رسند. البته انواع دیگری از نوشته‌ها نیز هستند که ممکن است به این صورت نباشند. هر ۳ نوع محتوای مد نظر ما، یعنی نامه، مقاله و گزارش، از قسمت‌هایی تشکیل‌ شده‌اند. اگر قبل از شروع نگارش، به این قسمت‌ها توجه کنید و متنی که در ذهن دارید را بر اساس این قسمت‌ها تقسیم‌بندی کنید، هم سرعت نگارش خود را افزایش داده‌اید و هم متنی می‌نویسید که ساختار بهتری دارد، خواندن آن راحت‌تر است و نمره بیشتری در آزمون از آن کسب می‌کنید.

 

مدیریت زمان برای پرهیز از اشتباه در رایتینگ آیلتس

یکی دیگر از اشتباهات رایج رایتینگ، فراموش‌کردن وقت است! شما یک روز کامل برای یک متن فرصت ندارید؛ بلکه باید بتوانید در مدت‌زمان کوتاهی، چند متن با موضوعات و قالب‌های مختلف بنویسید. پیش‌تر به زمان‌بندی آزمون رایتینگ آیلتس اشاره شد. به این زمان‌بندی توجه داشته باشید و مطابق با آن پیش بروید.

 

تمرین و شرکت در کلاس تک‌مهارتی

اگر در مورد توانایی‌های خود در زمینه رایتینگ مطمئن نیستید، در دوره رایتینگ آیلتس شرکت کنید. همان‌طور که در قسمت‌های بالاتر ذکر شد، بهره‌مندی از اساتید متخصص، مزایای زیادی دارد. به‌علاوه، با شرکت در کلاس‌های تک‌مهارتی، با منابع آزمون آیلتس در هر کدام از بخش‌ها بهتر آشنا می‌شوید.

 

افزایش دایره لغات

یکی دیگر از اشتباهات رایج آزمون آیلتس که به‌صورت کلی، روی همه قسمت‌های آزمون اثرگذار است، دایره لغات محدود است. هر چقدر هم که توانایی‌های زیادی داشته باشید، اگر برای ساخت جملات، لغاتی در ذهن نداشته باشید، نمی‌توانید به نتایج مطلوبی دست‌ یابید. دایره لغات خود را افزایش دهید. راه‌های زیادی برای این کار وجود دارند که با کمی تحقیق، با این روش‌ها آشنا می‌شوید.

 

تقویت گرامر برای اجتناب از اشتباه در رایتینگ آیلتس

یکی دیگر از اشتباهات رایج رایتینگ، ضعف در گرامر است. به‌اندازه کافی در این مورد صحبت کردیم. در کنار افزایش دایره لغات، گرامر خود را تقویت کنید؛ چرا که این دو مورد، مثل دو بال پرواز برای موفقیت در آزمون رایتینگ آیلتس هستند!

 

ایجاد ارتباط بین پاراگراف‌ها

با ایجاد ارتباط مناسب بین پاراگراف‌ها، هم متن شما دلنشین‌تر می‌شود و هم خواندن آن راحت‌تر می‌‌شود. کلمات ربط را به‌خوبی یاد بگیرید و یاد بگیرید که چه زمانی و کجا از آن‌ها استفاده کنید. یکی از مواقعی که به‌خوبی می‌توانید پاراگراف‌ها را به هم مرتبط کنید، موقعی است که با علت و معلول سروکار دارید؛ به این صورت که در یک پاراگراف، علت پاراگراف دیگر را توضیح می‌دهید. با استفاده درست از کلمات ربط، می‌توانید این دو یا چند پاراگراف را به‌خوبی یکپارچه کنید.

 

بازبینی و ویرایش متن

در پایان، توصیه می‌کنیم از اول متن را بخوانید و نکات زائد را حذف کنید. اگر هم توانستید، نکات بهتری به آن اضافه و در کل، متن خود را ویرایش کنید. همچنین به انواع و اقسام غلط‌های گرامری، نگارشی و… توجه و آن‌ها را برطرف کنید.

منابع رایتینگ

 

سخن پایانی

در این مطلب، به بررسی اشتباهات رایج آزمون آیلتس در بخش رایتینگ پرداختیم. همچنین راهکارهایی برای اجتناب از اشتباهات رایج رایتینگ را برای شما بیان کردیم. توصیه می‌کنیم در هر قسمت از آزمون رایتینگ آیلتس، حتی‌الامکان جملات خود را مختصر و مفید بنویسید و با کلمات ربط مناسب به هم پیوند دهید. آنچه را که می‌خواهید بگویید، شفاف بگویید و بیش‌ از حد پیچیده‌اش نکنید! نکته مهم دیگر هم این است که توجه داشته باشید، روز آزمون، فرصت سعی و خطا ندارید! پس تا قبل از آزمون، قسمت‌های مختلف رایتینگ را تمرین کنید، با کمک ابزارهای تصحیح رایتینگ آیلتس به اشتباهات خود پی ببرید و تلاش کنید که آن‌ها را برطرف کنید. در صورت وجود هرگونه سوال در زمینه آمادگی آزمون آیلتس و تقویت بخش رایتینگ هم می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان ما در سایت کالج آریام استفاده کنید و با مشاوران در ارتباط باشید.

 

سوالات مخاطبان

بخش‌های مختلف رایتینگ در آزمون آیلتس کدامند؟

آزمون رایتینگ از دو سوال تشکیل شده است. سوال اول ۲۰ دقیقه وقت می‌گیرد و سوال دوم ۴۰ دقیقه. ارزش سوال دوم، ۲ برابر سوال اول است.

 

اشتباهات شایع در آزمون رایتینگ آیلتس کدامند؟

اشتباهات رایج رایتینگ به ۳ دسته کلی اشتباهات ناشی از نفهمیدن سوال، نوشتن در مورد مسائل بی‌ربط و اشتباهات گرامری تقسیم می‌‌شوند.

 

چگونه از اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس پرهیز کنیم؟

پس از آگاهی از این اشتباهات، با تمرین و صرف وقت و انرژی، می‌توانید از این اشتباهات اجتناب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *