RESOURCES, BOOKS, IELTS, speaking

منابع اسپیکینگ آیلتس

منابع اسپیکینگ آیلتس

اگر به فکر گذر از هفت خان مهاجرت افتاده باشید، مطمئنا می‌دانید که داشتن نمره‌ی بالای آیلتس برای اکثر مهاجران الزامی است. برنامه‌ریزی آیلتس می‌تواند گیج‌کننده باشد و تسلط‌ داشتن بر هر 4 مهارت ممکن است زمان زیادی ببرد. از میان مهارت‌های زبان انگلیسی، احتمالا مکالمه و اسپیکینگ بیشتر از هر چیزی ذهن شما را به خود مشغول می‌کنند، اما نیازی به نگرانی نیست. تقویت مکالمه انگلیسی و دریافت نمره بالا در اسپیکینگ آیلتس هرگز غیر ممکن نبوده است. اگر به دنبال بهترین منابع اسپیکینگ آیلتس هستید این مقاله را دنبال کنید.

 

آشنایی با آیلتس

دانشگاه کمبریج برای اولین بار در سال 1980 این آزمون را طراحی کرد. هدف اصلی این دانشگاه از پایه‌گذاری سیستم آیلتس، ارزیابی توانایی زبان‌آموزان در استفاده از زبان انگلیسی در دنیای واقعی بود. این تست در طی سال‌های متمادی تفاوت‌های بسیاری را به چشم دید تا به فرم نهایی خود درآمد. امروزه مدرک آیلتس معتبرترین مدرک زبان برای مهاجران به شمار می‌رود.

این تست مانند بسیاری از آزمون‌های دیگر زبان انگلیسی، چهار مهارت اسپیکینگ (speaking)، ریدینگ (Reading)، رایتینگ (Writing) و لیسنینگ (Listening) را مورد هدف قرار می‌دهد. هر کدام از این مهارت‌ها به‌شکل جداگانه ارزیابی می‌شوند و در پایان، شرکت‌کننده نمره‌ای بین 0 تا 9 را دریافت می‌کند. در ادامه این مقاله، به توضیح کامل بخش اسپیکینگ، معرفی روش‌هایی برای بهبود این مهارت و معرفی بهترین منابع اسپیکینگ آیلتس پرداخته شده است.

 

فرمت بخش اسپیکینگ آیلتس

این بخش از آزمون آیلتس حدود 11 تا 14 دقیقه زمان می‌برد و از سه بخش تشکیل شده است. هر تسک با هدفی متفاوت اجرا می‌شود و در طی آن، مسئول آزمون بر اساس فاکتورهایی خاص به شما نمره خواهد داد.

 

بخش اول آزمون اسپیکینگ آیلتس

در این قسمت شما با مسئول آزمون خود آشنا خواهید شد. او خود را معرفی می‌کند و از شما نیز می‌خواهد تا در حد چند ثانیه در مورد خودتان صحبت کنید. در ادامه مکالمه کوتاهی در مورد خودتان خواهید داشت. موضوع این مکالمه می‌تواند پیرامون خانواده، علایق شخصی، تحصیلات و… باشد. هدف اصلی بخش اول ارزشیابی توانایی شرکت‌کننده در استفاده از زبان انگلیسی برای بیان موضوعات ساده اما کلیدی است. بررسی منابع اسپیکینگ آیلتس می‌تواند شما را با نمونه‌هایی از این مکالمات آشنا کند.

 

بخش دوم آزمون اسپیکینگ آیلتس

پس از تمام ‌شدن بخش اول، به شما کارتی داده می‌شود که حاوی یک موضوع است. پس از دریافت کارت 1 دقیقه زمان دارید تا درباره‌ی موضوع فکر کنید و در صورت نیاز، نکاتی را یادداشت کنید. پس از اینکه 1 دقیقه به پایان رسید، باید به مدت 1 الی 2 دقیقه در خصوص موضوع درج‌ شده در کاغذ حرف بزنید.

برعکس بخش اول و سوم، شما تنها کسی هستید که در بخش دوم صحبت می‌کنید. در این بخش مسئول هیچ سوالی نمی‌پرسد و در خصوص حرف‌های شما نیز هیچ اظهار نظری نخواهد کرد. پس حداکثر استفاده را از زمان خود ببرید و بدون اینکه در انتظار واکنشی از مسئول باشید تلاش کنید تا در خصوص تمام نکات ذکر شده در کارت صحبت کنید. هدف اصلی این تسک، بررسی توانایی شما در فی‌البداهه صحبت کردن است.

 

بخش سوم آزمون اسپیکینگ آیلتس

پس ‌از به پایان ‌رسیدن زمانتان در بخش دوم، حالا نوبت مسئول آزمون است تا وارد بحث شود. او در خصوص موضوعی که در تسک قبلی درباره‌اش صحبت کرده‌اید سوالاتی خواهد پرسید. شما باید سعی کنید تا به تمام سوالات جواب‌های کامل دهید و از دایره لغات گسترده و گرامرهای صحیح استفاده کنید.

این بخش به شما اجازه می‌دهد تا ابعاد بیشتری از موضوع را مورد بررسی قرار دهید و در خصوص تمام آن‌ها صحبت کنید. قسمت آخر اسپیکینگ آیلتس قدرت شما را در گسترش مکالمه هدف می‌گیرد، پس بهتر است در حین مکالمه به این موضوع نیز توجه داشته باشید و تا جایی که از موضوع دور نمی‌شوید، بحث خود را بسط دهید و به سوالات فرد مقابل با جزئیات پاسخ دهید.

 

آزمون اسپیکینگ آیلتس

 

نکات کلیدی بهبود نمره اسپیکینگ آیلتس

بهترین راه برای افزایش آمادگی آزمون آیلتس و گرفتن نمره بالاتر در هر بخش این است که از طریقه نمره‌دهی آگاه شوید. در قسمت اسپیکینگ 4 معیار اصلی برای امتیاز دادن وجود دارد.

 

روان و منسجم ‌بودن گفتار یا Fluency and Coherence

جملات شما باید به یکدیگر مرتبط باشند و به اصطلاح هیچ سکته‌ای در صحبت شما احساس نشود. بهترین و ساده‌ترین راه برای انجام این کار، استفاده از کلمات و حروف ربط یا همان linking words و transition words است. استفاده از این لغات علاوه‌بر این‌که ساختار جملات شما را بهبود می‌بخشد، به کلیت صحبت شما نیز انسجام می‌دهد.

 

وسعت دایره لغات یا Lexical resources

مهم است که شما از کلمات مربوط به بحث استفاده کنید. بسیاری از منابع آزمون آیلتس لغاتی که بر اساس موضوع دسته‌بندی شده‌اند، در اختیار شما قرار می‌دهند و می‌توانید از این نوع کتاب‌ها هم استفاده کنید. بخش اسپیکینگ آیلتس به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از اصطلاحات مربوط، قدرت خود را در مکالمه به رخ بکشید، بنابراین از به‌کار بردن اصطلاحات و کلمات تخصصی هراسی نداشته باشید.

 

استفاده از گرامرهای متنوع و درست یا Grammatical range and accuracy

منابع اسپیکینگ آیلتس می‌توانند شما را با تنوع موضوعات و سوالات تسک‌های این مهارت آشنا کنند، اما آشنایی با گرامرهای گوناگون برگ برنده شما در اسپیکینگ خواهد بود. استفاده از لغات پیچیده به‌تنهایی برای آوردن نمره بالا در اسپیکینگ کافی نیست. حتما تلاش کنید تا در طول هر 3 بخش از گرامرهای مختلف، مانند جملات شرطی، جمله‌واره‌های اسمی، نقل قول‌های مستقیم و غیر مستقیم، جملات معلوم و مجهول و… استفاده کنید. همچنین بهتر است تا جایی که ممکن است، از زمان‌های متنوع نیز برای جمله‌سازی‌های خود بهره ببرید.

 

تلفظ خوب یا Pronunciation

داشتن تلفظ مناسب کمک می‌کند تا مسئول آزمون صحبت شما را به خوبی متوجه شود. جدا از دانستن تلفظ درست هر کلمه، رعایت‌ کردن تن صدا و استرس کلمات نیز تاثیر زیادی بر نمره نهایی شما دارد. در بیشتر منابع اسپیکینگ آیلتس بخشی به آموزش Intonation و Stress در کلمات و جملات اختصاص داده شده است، پس حتما در زمان تمرین برای این مهارت به نکات گفته‌ شده توجه کنید. نیازی نیست عجله کنید تا شبیه به یک فرد انگلیسی‌زبان حرف بزنید، تا زمانی که کلمات را به‌درستی بگویید امتیاز لازم را دریافت خواهید کرد. جدا از این چهار فاکتور که نمره نهایی شما را مشخص می‌کنند، اگر می‌خواهید مهارت اسپیکینگ خود را تقویت کنید بهتر است به نکات زیر نیز توجه کنید.

 

جلسه امتحان اسپیکینگ

 

در زبان غرق شوید

برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید بهتر است تا جایی که می‌توانید خودتان را در زبان غرق کنید. پادکست انگلیسی گوش دهید، فیلم و سریال را بدون زیرنویس ببینید و تلاش کنید با خودتان انگلیسی صحبت کنید. این تمرین‌ها به شما کمک می‌کنند تا کم‌کم به انگلیسی فکر کنید.

 

صدای خودتان را ضبط کنید

زمانی‌که صدایتان را ضبط می‌کنید و به آن گوش می‌دهید بهتر می‌توانید از زاویه‌ی مسئول آزمون آن را بررسی کنید. همچنین می‌توانید روی لحن و تلفظ‌های خود تمرکز بیشتری نشان دهید.

 

از یک منتور کمک بگیرید

اگر از روند کار خود راضی نیستید، بهتر است از یک منتور متخصص کمک بگیرید. او می‌تواند با بررسی مهارت شما راهکارهایی برای بهبود اسپیکینگ و دیگر مهارت‌هایتان پیشنهاد دهد.

 

بهترین کتاب‌ها برای بخش اسپیکینگ آیلتس

تنوع بالای کتاب اسپیکینگ آیلتس در بازار، کار را برای زبان‌آموزان دشوار کرده است. می‌‌توانید در ادامه لیستی از بهترین منابع اسپیکینگ آیلتس را مشاهده کنید:

 

Comprehensive IELTS Speaking Band 8 Preparation Course

این کتاب موضوعات مختلفی را دسته‌بندی کرده و آن‌ها را به همراه لیست دایره لغات مربوط به موضوع و نکات گرامری پرکاربرد در اختیار شما قرار داده است. علاوه‌بر این موضوعات می‌توانید از محتوای ویدیویی که همراه با کتاب به دستتان می‌رسد نیز استفاده کنید.

 

IELTS Speaking Actual Tests & Suggested Answers

این کتاب جزو بهترین منابع اسپیکینگ آیلتس به شمار می‌رود. دسته‌بندی کاربردی، این کتاب را از سایر منابع متفاوت کرده است. به طوری که برای بخش اول نزدیک به 200 سوال، برای بخش دوم 50 موضوع اسپیکینگ و برای بخش سوم 250 سوال به همراه پاسخ آن‌ها در این کتاب تعریف شده است. تمامی این نمونه سوالات و پاسخ‌هایشان برای به‌دست آوردن نمره‌ی بالا در اسپیکینگ آیلتس به شما کمک خواهند کرد.

 

Collins English for Exam Speaking for IELTS by Karen Kovacs with Answer Key

انتشارات کالینز سال‌ها در زمینه چاپ کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی فعالیت کرده است. کتاب Speaking for IELTS یکی از جامع‌ترین منابعی به شمار می‌رود که تا به امروز برای بهبود مهارت اسپیکینگ زبان‌آموزان نوشته شده است. بهره‌ بردن از تنوع بالای موضوعات اسپیکینگ و توجه‌ داشتن به نکات تلفظ و گرامر باعث می‌شود تا بسیاری از افراد این کتاب را بهترین خودآموز اسپیکینگ آیلتس بدانند. هدف اصلی این کتاب اسپیکینگ، زبان‌آموزانی است که می‌خواهند به نمره 6.5 یا بالاتر برسند.

 

 Get IELTS Band 9 Speaking PDF Book by Cambridge IELTS Consultants

اگر به دنبال دانلود بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس باشید، این کتاب بهترین گزینه شما خواهد بود. مطالعه این کتاب به شما کمک می‎کند تا بفهمید که پرسشگر آیلتس در هر تسک دقیقا به دنبال چه مدل جواب‌هایی می‌گردد و به شما استراتژی‌های مفیدی را در این زمینه معرفی خواهد کرد. علاوه بر آن، شما می‌توانید نمونه پاسخ‌های زبان‌آموزانی را که در آزمون‌های قبلی نمره بالایی دریافت کرده‌اند مشاهده کنید.

 

ویدیوهای آموزش اسپیکینگ

 

بهترین منابع یوتیوب برای تقویت اسپیکینگ آیلتس

در چند سال اخیر، یوتیوب به یکی از پرطرفدارترین پلتفرم‌های آموزش زبان تبدیل شده است. بسیاری از افراد با بهره‎ گرفتن از ظرفیت‌های این رسانه موفق شده‌اند تا به آموزش نکات کاربردی در خصوص آیلتس و تافل بپردازند. در ادامه، برخی از کانال‌های یوتیوب را که برای تقویت مهارت اسپیکینگ شما مفید هستند مشاهده خواهید کرد.

 

IELTS  by IDP

تنوع بالای موضوعات این کانال باعث شده است تا به‌عنوان یکی از بهترین منابع اسپیکینگ آیلتس معرفی شود. ویدیوهای این چنل تنها به مهارت اسپیکینگ محدود نمی‌شوند و شما می‌توانید وبینارهایی در خصوص مهارت‌های دیگر زبان انگلیسی نیز در این کانال پیدا کنید. بخشی از این کانال به پخش ویدئوی صحبت‌ کردن برخی از شرکت‌کنندگان آزمون آیلتس اختصاص پیدا کرده است.

 

IELTS Simon

این کانال یوتیوب به داشتن ویدئوهای کپسولی شهرت پیدا کرده است. شما در این چنل ویدئوهای کوتاه اما کاربردی در خصوص مهارت‌های گوناگون زبان انگلیسی را مشاهده خواهید کرد. این ویدئوها در کمترین زمان ممکن، مهم‌ترین اطلاعاتی را که شما به آن نیاز دارید ارائه خواهند داد.

 

IELTS advantage

اگر به دنبال آن دسته از منابع اسپیکینگ آیلتس هستید که شما را از پایه قوی کنند، بهتر است به این چنل یوتیوب سری بزنید. کانال IELTS advantage شما را از ابتدا با زیر و بم آزمون آیلتس آشنا خواهد کرد. این کانال هفت سال است که به‌صورت مداوم فعالیت دارد و آماده است تا شما را به نمره 7 و حتی بالاتر برساند. ویدئوهای این کانال تنوع بالایی دارند و از تمرین اسپیکینگ تا بررسی تخصصی استراتژی‌های مختلف را شامل می‌شوند.

 

Fastrack IELTS

شاید در نگاه اول به نظرتان برسد که بهتر است به سراغ منابعی بروید که توسط انگلیسی‌زبانان تهیه شده‌اند. کانال یوتیوب Fastrack IELTS توسط کسی اداره می‌شود که خود تجربه شرکت در آزمون آیلتس را دارد و نمره 8.5 را کسب کرده است. مزیت چنین کانال‌هایی این است که تولیدکننده محتوا می‌داند شما چه حسی دارید و در حال حاضر بیشتر از هرچیزی به دانستن چه نکاتی محتاج هستید. این کانال ریز و درشت نکات آیلتس را بررسی می‌کند و از جمله‌سازی‌های پیشرفته گرفته تا اشتباهات رایج در آزمون آیلتس را به شما آموزش می‌دهد.

 

شرکت در کلاس اسپیکینگ آریام

 

تضمین نمره اسپیکینگ آیلتس، با آریام

با دانستن تمام این نکات یک قدم دیگر به نمره ایده‌آل خود در آیلتس نزدیک شده‌اید. موسسه آریام با برگزاری کلاس‌های خصوصی، نمره‌ی آیلتس شما را تضمین خواهد کرد. این مجموعه با داشتن تعیین سطح رایگان و کلاس‌های خصوصی به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را تقویت کنید و بهترین نتیجه را از آزمون خود بگیرید. در صورت داشتن سوال در خصوص دوره‌ها و کارگاه‌های آریام می‌توانید با مشاوران مجموعه تماس برقرار کنید.

 

سوالات متداول

چطور مهارت اسپیکینگ خود را تقویت کنم؟

برای اینکه بهتر صحبت کنید باید علاوه‌بر داشتن دایره لغات گسترده، از ساختارها و گرامرهای گوناگون زبان انگلیسی نیز مطلع باشید.

چطور لهجه بهتری داشته باشم؟

داشتن یک لهجه طبیعی و نیتیو نیازمند دانستن تلفظ کلمات و آشنایی با stress و intonation است. همچنین می‌توانید از ویدئو و پادکست‌های انگلیسی‌زبان کمک بگیرید تا به لهجه انگلیسی عادت کنید.

تقویت مهارت اسپیکینگ برای آیلتس چقدر زمان می‌برد؟

اینکه چقدر طول می‌کشد تا سطح اسپیکینگ شما به حد قابل قبولی برسد کاملا به سطح فعلی شما، میزان زمانی که برای تمرین و مطالعه می‌گذارید و منابعی که استفاده می‌کنید بستگی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *