IELTS, GENERAL

اعتراض به نمره آیلتس

اعتراض به نمره آیلتس

نمره آزمون آیلتس، تاثیر بسزایی در روند مهاجرت کاری و تحصیلی دارد. دانشجویان علاقه‌مند به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های مطرح جهان، لازم است تا برای دریافت پذیرش‌، حداقل نمره آیلتس مورد تایید دانشگاه مقصد را دریافت کنند. همچنین متخصصانی که قصد مهاجرت کاری به کشورهای انگلیسی‌زبان را دارند، لازم است که مدرک آزمون زبان داشته باشند. به دلیل اهمیت بالای این نمره، طراحان آزمون آیلتس، امکان اعتراض به نمره آیلتس را برای داوطلبان این آزمون فراهم کرده‌اند تا در صورت عدم رضایت آن‌ها، امکان بررسی مجدد نمره‌شان وجود داشته باشد.

در صورتی که قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارید یا پس از شرکت در این آزمون، به‌ دنبال اعتراض به نمره آیلتس هستید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید. در ادامه به شرح و بررسی شرایط، مراحل و نتایج اعتراض به نمره آزمون آیلتس خواهیم پرداخت.

 

معرفی کلی آزمون آیلتس

بیش از 379 میلیون نفر در سراسر جهان، به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. کانادا، نیوزلند، بریتانیا و استرالیا در دسته کشورهای انگلیسی‌زبانی‌ هستند که سالانه، مقصد مهاجرت بسیاری از مردم از سایر کشور‌ها به حساب می‌آیند. داشتن سطح خوبی از دانش زبان انگلیسی لازمه زندگی، کار و تحصیل در این کشورهاست. به همین علت، پاسخ به سوال آیلتس چیست اهمیت پیدا می‌کند تا پیش از مهاجرت، بتوانید با مدرک معتبری توانایی خود در استفاده از زبان انگلیسی را به دانشگاه یا سفارت کشور مقصد خود ثابت کنید. آزمون آیلتس با این هدف طراحی شده است که به سنجش سطح دانش زبان انگلیسی شما در 4 مهارت خواندن (Reading)، نوشتن (Writing)، شنیدن (Listening) و صحبت‌کردن (Speaking) بپردازد و نتیجه آن، مورد تایید بیش از 11 هزار دانشگاه‌ مطرح در سطح جهان و سازمان‌های مرتبط به مهاجرت در کشورهای مختلف است. آزمون آیلتس به دو شکل کاغذی و کامپیوتری برگزار می‌شود. در حال حاضر، امکان شرکت در هر دو نوع آزمون در ایران وجود دارد. همچنین این آزمون در ساعات مختلفی در طول روز برگزار می‌شود و شما می‌توانید با توجه به سطح بازدهی خود، یکی از این زمان‌ها را برای شرکت در آزمون انتخاب کنید. در حالت کلی، آزمون آیلتس به دو شکل برگزار می‌شود:

  • آزمون آیلتس عمومی IELTS General Training)): افرادی که در مقاطع تحصیلی غیر دانشگاهی مانند کالج یا مدرسه قصد تحصیل دارند و از طرفی، کسانی که در پی مهاجرت کاری هستند، لازم است در آزمون آیلتس عمومی شرکت کنند. این آزمون، سطح مهارت‌های روزمره زبان انگلیسی را که نیاز است افراد در محیط‌های اجتماعی و کاری بر آن‌ها مسلط باشند، مورد سنجش قرار می‌دهد.
  • آزمون آیلتس آکادمیک IELTS Academic)): این نوع آزمون هم برای متقاضیان ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی یا کسانی که قصد فعالیت در یک محیط تخصصی انگلیسی‌زبان را دارند، مناسب است. این آزمون آمادگی شما برای ادامه تحصیل به زبان انگلیسی را می‌سنجد. به همین علت، دایره لغات این آزمون مشابه لغات پرکاربرد در محیط‌های آکادمیک است.

 

تصحیح آزمون آیلتس

 

نحوه محاسبه نمره آزمون آیلتس

پیش از بررسی روند اعتراض به نمره آیلتس، بهتر است تا با روش محاسبه نمره آیلتس بیشتر آشنا شوید. نمره کل آزمون آیلتس از میانگین نمره 4 مهارت خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن به دست می‌آید. وزن نمره همه مهارت‌ها یکسان است. همچنین امکان گرد‌شدن نمره شما نیز وجود دارد. در واقع، یکی از تفاوت‌های آزمون آیلتس و تافل، همین ویژگی گرد‌ شدن نمره است. برای مثال، اگر میانگین نمره 4 مهارت شما 7/6 باشد، در نهایت نمره 7 را دریافت می‌کنید. نحوه محاسبه نمره آیلتس برای مهارت‌ها به شرح زیر است:

  • مهارت خواندن Reading)): این بخش از 40 سوال تشکیل شده است. هر جواب درست شما، یک نمره است. تعداد سوالات در هر دو آزمون آکادمیک و عمومی یکسان است؛ اما کلمات استفاده ‌شده در آیلتس آکادمیک پیچیده‌تر است. شما برای دریافت نمره 7 در قسمت مهارت خواندن آیلتس آکادمیک، لازم است که به 30 سوال در این بخش، پاسخ درست بدهید.
  • مهارت گوش کردن Listening)): این بخش نیز شامل 40 سوال است و برای دریافت آیلتس 7 لازم است که به 30 سوال پاسخ درست بدهید.
  • مهارت نوشتن Writing)): نحوه نمره‌دهی در این بخش، نسبت به دو بخش قبلی پیچیده‌تر است. با‌ این‌ حال، طراحان آزمون آیلتس، قواعد مشخصی را برای تصحیح پاسخ‌های داوطلبان به سوالات این بخش تعیین کرده‌اند. سوالات مهارت نوشتن از 2 بخش تشکیل می‌شود. در هر بخش به 4 ویژگی پاسخ شما، نمره اختصاص داده می‌شود. این 4ویژگی شامل رسیدن به هدف سوال، انسجام پاسخ، دایره لغات استفاده ‌شده و استفاده از گرامر درست است. شما در بخش نوشتن در مجموع 8 نمره دریافت می‌کنید که با فرمول خاصی، میانگین آن‌ها به دست می‌آید. نمره بخش دوم مهارت نوشتن، وزن بیشتری دارد.
  • مهارت صحبت کردن Speaking)): امتحان این بخش 3 قسمت دارد که در مجموع 11 تا 14 دقیقه طول می‌کشد. در هر بخش به 4 ویژگی پاسخ شما نمره اختصاص داده می‌شود. این 4 ویژگی شامل انسجام پاسخ، دایره لغات استفاده ‌شده، تلفظ صحیح لغات و استفاده از گرامر درست است. مسلما شرکت در دوره آیلتس مربوط به این مهارت، می‌تواند به شما در کسب نمره مناسب در این قسمت کمک کند.

 

کتاب های کمبریج آیلتس

 

 

شرایط اعتراض به نمره آیلتس

داشتن حق اعتراض نمره آیلتس از امکاناتیست که طراحان این آزمون، برای داوطلبان فراهم کرده‌اند. همه افرادی که در آزمون آیلتس شرکت کرده‌اند، می‌توانند نارضایتی خود را در خصوص نمره یک یا چند مهارت به طراحان آزمون گزارش دهند.

پس از گزارش این موضوع‌، پاسخ سوالات آزمون‌دهنده مجددا توسط مصحح باتجربه‌تری در یکی از کشورهای مورد تایید IDP تصحیح می‌شود که هیچ اطلاعاتی در مورد نمرات قبلی شما ندارد. بهتر است بدانید که فقط تا 6 هفته پس از شرکت در آزمون اصلی، برای ثبت اعتراض خود فرصت دارید.

نتیجه اعتراض شما نهایتا تا 21 روز یا 3 هفته پس از ثبت اعتراض، اعلام می‌شود. همچنین برای ثبت درخواست اعتراض به نمره آیلتس لازم است که مبلغی را پرداخت کنید. در صورتی که نمره شما بیشتر شود، هزینه پرداختی به شما عودت داده می‌شود؛ اما در صورتی که نمره ثابت بماند، هزینه به شما بازگشت داده نمی‌شود. نمره شما پس از تصحیح مجدد در هیچ حالتی کاهش نمی‌یابد.

در حال حاضر، امکان اعتراض به نمره آیلتس در ایران نیز وجود دارد. شما می‌توانید از طریق موسساتی که این آزمون را برگزار می‌کنند، درخواستتان را ثبت کنید. هزینه ثبت اعتراض به نمره آیلتس در ایران 5950000 ریال است.

بهتر است بدانید که شما فقط یک بار فرصت اعتراض به نمره آیلتس خود را دارید. پس از تصحیح مجدد، نمره شما قطعی خواهد شد. همچنین در طول مدت 21 روز بررسی مجدد نمره شما، کارنامه‌تان مسدود خواهد شد و امکان ارسال کارنامه به دانشگاه مقصد مهاجرتتان را نخواهید داشت.

 

مراحل اعتراض به نمره آیلتس

برای ثبت درخواست اعتراض به نمره آیلتس، لازم است که فرم مربوط به این درخواست که در سایت IDP موجود است را تکمیل کنید. فرم EOR از 2 بخش تشکیل شده است. در بخش اول، مشخصات شرکت‌‌کننده خواسته شده است که شامل تاریخ امتحان اصلی، شماره داوطلب و ID مرکزی که برای آزمون اصلی به آن مراجعه کرده است، می‌شود.

در بخش دوم از داوطلب خواسته شده است که مهارت‌ یا مهارت‌هایی که به نمره آن‌ها اعتراض دارد را مشخص کند. توجه داشته باشید که شما می‌توانید اعتراض خود را برای تمام مهارت‌ها ثبت کنید و در صورتی که نمره یکی از مهارت‌ها تغییر کند، هزینه درخواست شما بازگشت داده می‌شود.
دومین مرحله در اعتراض به نمره آیلتس، پرداخت هزینه درخواست است. شما می‌توانید از طریق مرکز محل آزمون خود، این هزینه را پرداخت کنید.
مدرک مورد نیاز بعدی برای ثبت درخواست اعتراض، نسخه کتبی کارنامه trf است. مرکز محل آزمون، این کارنامه را به شما تحویل می‌دهد. با داشتن این مدارک و مراجعه به مرکز محل آزمون خود، می‌توانید درخواست خود برای اعتراض به نمره آیلتس را ثبت کنید.

 

نتیجه اعتراض به نمره آیلتس

نتیجه اعتراض به نمره آیلتس نهایتا تا 21 روز پس از ثبت درخواست، اعلام می‌شود. طبق اطلاعات فرم EOR اگر تا 28 روز پس از درخواستتان، نتیجه اعلام نشد، باید مجددا از طریق مرکز محل آزمون با IDP تماس بگیرید. در صورتی که نمره شما در یک یا چند مهارت افزایش یافته باشد، هزینه اعتراض به نمره آیلتس به شما عودت داده می‌شود و کارنامه جدیدی برای شما صادر می‌شود.

 

سخن پایانی

شرکت در آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی مانند آزمون آیلتس، یکی از قدم‌های مهم در مسیر مهاجرت است. شما برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های مختلف در سراسر دنیا، دریافت ویزای تحصیلی و ویزای کاری لازم است که مدرک آزمون زبان انگلیسی داشته باشید. با توجه به اهمیت نمرات آیلتس، طراحان این آزمون، امکان اعتراض به نمره آیلتس را برای شرکت‌کنندگان در این آزمون فراهم کرده‌اند.

در این مطلب به بررسی شرایط و مراحل اعتراض به نمره این آزمون پرداختیم. در صورتی که قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارید، می‌توانید با گذراندن دوره‌های کالج آریام، به‌صورت تضمینی به نمره آیلتس دلخواه خود برسید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت کالج آریام مراجعه کنید.

 

سوالات متداول

آیا احتمال کاهش نمره پس از اعتراض به نمره آیلتس وجود دارد؟

خیر، نمره شما می‌تواند افزایش یابد یا ثابت بماند؛ اما به هیچ عنوان کاهش نخواهد یافت.

بهتر است برای تغییر نمره کدام مهارت‌ها درخواست اعتراض ثبت کنیم؟

توصیه می‌کنیم برای مهارت‌های خواندن و گوش ‌کردن اعتراض نکنید. پاسخ سوالات این مهارت‌ها مشخص و به‌صورت تستی است.

برای اعتراض به نمرات آیلتس چقدر زمان داریم؟

شما تا 6 هفته پس از آزمون اصلی، فرصت دارید تا برای اعتراض به نمره اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *