GRE

GRE چیست؟

gre

اگر دانشجو هستید و قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید حتما اسم آزمون GRE را شنیده‌اید. بیایید با هم به بررسی این آزمون و جزئیاتش بپردازیم.

در واقع GRE مخفف Graduate Record Examination است. این آزمون به‌وسیله شرکت Educational Testing Service (به اختصار ETS) که در نیوجرسی آمریکا مستقر است برگزار می‌شود. داشتن نمره این آزمون یکی از الزامات برای اپلای کردن در دانشگاه‌های خارج از کشور است. البته همه دانشگاه‌ها این نمره را لازم ندارند و اینکه دانشجویان همه رشته‌ها ملزم به ارائه این نمره نیستند. همچنین برای همه مقاطع به نمره این آزمون نیاز ندارید. پس با کالج آریام همراه باشید تا تمام جزئیاتی را که لازم است درباره GRE بدانید به شما بگوییم.

 

تفاوت آزمون GRE با آیلتس و تافل چیست؟

بسیاری تصور می‌کنند که آزمون GRE مانند آیلتس و تافل، یک نوع آزمون زبان است و مدرک آن یک مدرک زبان انگلیسی است. این تصور کاملا غلط است. آزمون GRE general برای سنجش منطق، تحلیل، استدلال و قدرت انتقاد متقاضی است. اما آزمون GRE subject برای سنجش دانش متقاضی در رشته خودش است.

 

تفاوت GRE با GMAT چیست؟

کسانی که قصد دارند برای رشته کسب و کار اقدام کنند با این سوال مواجهند که کدام آزمون برای آن‌ها بهتر است؟ GRE یا GMAT؟ هر دو آزمون شامل بخش‌های verbal و Quantitative هستند. البته بخش verbal در آزمون GMAT بیشتر بر گرامر تاکید دارد و بخش verbal در آزمون GRE بر لغت متمرکز است. بخش Quantitative کمابیش در هر دو آزمون دشواری یکسانی دارد.

نکته مهم برای متقاضیان ایرانی این است که آزمون GRE چند بار در سال در ایران برگزار می‌شود اما آزمون GMAT در ایران برگزار نمی‌شود و باید برای شرکت در آن به خارج از کشور سفر کنید و مقدار زیادی هزینه کنید. از طرفی هزینه آزمون GMAT گران‌تر از آزمون GRE است.

این مسئله را نیز در نظر داشته باشید که شما باید حتما قبل از هر تصمیمی شرایط دانشگاه مورد نظر را بررسی کنید و ببینید که کدام یک از این دو آزمون را الزامی می‌دانند.

آمادگی آزمون gre

 

اهمیت آزمون GRE در چیست؟

دانشجویان تحصیلات تکمیلی (graduate students) که از سراسر دنیا برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی (graduate programs) اقدام می‌کنند، باید مورد سنجش برابر و استاندارد قرار بگیرند. چون این افراد از دانشگاه‌های مختلف فارغ‌التحصیل شده‌اند و یکی از بهترین راه‌ها برای این سنجش نمره آزمون GRE است. این دوره‌ها، کارشناسی ارشد (Master) و دکتری (PHD) هستند.

البته بسیاری معتقدند که رتبه دانشگاه و معدل دانشجویان می‌تواند سنجش درستی را ارائه دهند و نیازی به آزمون بیشتر نیست. اما واقعیت این است که معیارهایی که رتبه دانشگاه‌ها را تعیین می‌کند ممکن است در برخی موارد دقیق نباشند. در مورد معدل نیز میزان منصفانه بودن آزمون پایان ترم و مدل این آزمون‌ها قطعا در دانشگاه‌های سراسر دنیا کاملا متفاوت است.

مورد دیگری که حتما باید به آن توجه شود تاثیر نمره GRE در رزومه است. به این معنی که حتی اگر دانشگاه شما این نمره را الزامی نداند، داشتن نمره امتحان GRE می‌تواند باعث شود رزومه شما بسیار حرفه‌ای‌تر به نظر بیاید. همین موضوع علاوه بر اینکه شانس گرفتن پذیرش تحصیلی را برای شما بالا می‌برد، شانس گرفتن بورسیه را نیز افزایش می‌دهد.

اهمیت gre

 

چه کسانی باید در آزمون GRE شرکت کنند؟

کاندیداهای اصلی آزمون جی آر ای دانشجویانی هستند که قصد دارند برای مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) در کشورهای آمریکا و کانادا و یا رشته‌های شیمی، فیزیک، ریاضی و روانشناسی اپلای کنند. البته همه دانشگاه‌های آمریکا و کانادا از شما نمره GRE نمی‌خواهند اما بیشتر دانشگاه‌های این دو کشور به خصوص دانشگاه‌های برتر آن‌ها این نمره را می‌خواهند. رشته‌هایی که نیاز به آزمون GRE ندارند بیشتر شامل رشته‌های پزشکی و حقوق هستند؛ چون برای سنجش سطح دانشجویان رشته‌های‌ پزشکی ملاک سنجش، آزمون MCAT و برای دانشجویان رشته‌های حقوق آزمون  LSAT است. البته مدارس و دانشگاه‌های کسب و کار (business) گاهی به جای GRE آزمون GMAT را نیز قبول دارند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برای هر رشته ممکن است نمره بخش مختلفی از آزمون GRE مورد توجه باشد. بیایید با هم نگاهی به بیشترین رشته‌های شرکت‌کننده در آزمون GRE بیندازیم.

رشته‌ها

درصد شرکت‌کنندگان در آزمون GRE

کسب و کار

7

آموزش

5

مهندسی

13

علوم انسانی و هنر

4

علوم طبیعی

23

علوم فیزیکی

14

علوم اجتماعی و رفتاری

12

 

 

انواع و ساختار آزمون GRE را بشناسید

آزمون GRE به دو دسته General و Subject تقسیم می‌شود:

 

آزمون GRE جنرال

آزمون GRE جنرال در واقع همان آزمونی است که همه به عنوان آزمون GRE می‌شناسند. در حال حاضر این آزمون هم به شکل کامپیوتری و هم به شکل کاغذی برگزار می‌شود. اما شکل کامپیوتری آن طرفداران بیشتری دارد. برای آگاهی از نوبت‌های این آزمون می‌توانید به سایت رسمی آزمون GRE مراجعه کنید. (https://www.ets.org/gre/test-takers/general-test/schedule.html)

این آزمون از سه بخش تشکیل شده است:

  • Analytical Writing Assessment
  • Quantitative Reasoning
  • Verbal Reasoning

آزمون کامپیوتری GRE general از شش قسمت تشکیل شده است. بخش اول Analytical Writing است و بقیه پنج بخش از دو قسمت Verbal Reasoning و دو قسمت Quantitative Reasoning و یک قسمت تحقیقاتی یا آزمایشی (Experimental section) تشکیل شده است.

جالب است بدانید که عملکرد شما در دو بخش اول آزمون (بخش‌های verbal و math) میزان سختی بقیه قسمت‌های آزمون را مشخص می‌کند. این آزمون در کل 4 ساعت طول می‌کشد. در این قسمت به تمام بخش‌های آزمون GRE جنرال می‌پردازیم.

 

Analytical Writing Assessment

در این قسمت از شما دو انشا (writing) خواسته می‌شود. نام اولی issue است و در آن از شما می‌خواهند که نظر خودتان را در مورد یک موضوع بحث‌برانگیز در قالب یک انشا بیان کنید. نام دومی argument است. در این قسمت از شما می‌خواهند متنی را که به شما داده شده نقد کنید. شما برای نوشتن هر کدام از این انشاها 30 دقیقه زمان دارید.

یادگیری GRE

 

Verbal Reasoning

تقریبا نصف سوالات این بخش به صورت خواندن یک متن و پاسخ به سوالات مربوط به آن است. نصف دیگر این سوالات شامل خواندن، تفسیر و کامل کردن جملات یا پاراگراف‌هاست. بیشتر سوالات این بخش چند گزینه‌ای (multiple choice) هستند. جالب است بدانید که بعضی از این سوالات چندگزینه‌ای، چند گزینه صحیح دارند! سوالات بخش verbal reasoning به سه شکل مختلف است:

  • Reading Comprehension
  • Text Completion
  • Sentence Equivalence

بخش Reading Comprehension شامل آنالیز کردن یک متن حاوی یک تا پنج پاراگراف است که 50% سوالات بخش verbal reasoning را در برمی‌گیرد. اما بخش‌های Text Completion و Sentence Equivalence شامل سوالاتی هستند که جای بعضی کلمات خالی است و باید با کلمات یا عباراتی از یک لیست پر شوند. متن بخش Reading Comprehension از موضوعات روزمره مانند هنر، علوم انسانی، علوم زیستی، علوم فیزیک یا علوم اجتماعی انتخاب می‌شوند.

 

Quantitative Reasoning

این بخش مهارت پایه‌ای ریاضی و توانایی محاسبات شما را می‌سنجد. سوالات بخش Quantitative Reasoning چهار حوزه مختلف را در برمی‌گیرند.

  • حساب
  • جبر
  • هندسه
  • تحلیل داده

بخش حسابی شامل اعداد صحیح، بخش‌پذیری، اعداد اول، توان، ریشه، درصد، نسبت،  قدرمطلق، اعشاری و دنباله می‌شود. بخش جبر شامل فاکتورگیری، ساده‌سازی، توابع و معادلات می‌شود. بخش هندسه شامل خطوط موازی و عمود بر هم، دایره‌ها، مثلث‌ها، چهارضلعی‌ها، چندضلعی‌ها، اشکال سه بعدی، مساحت، محیط و حجم است. و بخش تحلیل داده شامل آمار توصیفی پایه، میانگین، میانه، انحراف معیار، چارک، صدک، نمودارهای خطی، نمودارهای دایره‌ای، نمودارهای پراکنده، توزیع فرکانس، متغیرهای تصادفی، توزیع احتمال، توزیع نرمال و آمار مقدماتی است (آمار استنباطی در سرفصل‌های این آزمون نیست). محتوای ریاضی و آمار این آزمون در حد دبیرستان است. سوالات بخش  Quantitative Reasoning شامل چهار مدل سوال است:

  • Quantitative Comparison questions
  • سوالات چندگزینه‌ای (با یک گزینه درست)
  • سوالات چندگزینه‌ای (با چند گزینه درست)
  • Numeric Entry questions

این سوالات یا به صورت تکی و یا به صورت مجموعه‌ای از سوالات با نام Data Interpretation set مطرح می‌شوند. این مجموعه بر اساس داده‌های موجود در یک جدول یا نمودار ارائه می‌شود. بخش Quantitative Comparison Questions شامل مقایسه دو مقدار کمی یا کیفی است. (دو مقدار برابرند، یکی بزرگ‌تر است یا امکان محاسبه نیست) و سوالات بخش Numeric Entry شامل محاسبات یک عدد است. این عدد صحیح، اعشاری یا کسری است.

بخش Analytical Writing Assessment یک ساعت طول می‌کشد. بخش Quantitative Reasoning از دو قست حدودا 35 دقیقه‌ای تشکیل شده است و در نهایت Verbal Reasoning دو بخش نیم ساعته دارد.

آزمون gre

 

Experimental Section

این بخش ممکن است سوالات کمی یا کلامی داشته باشد. جالب است بدانید که نمره این بخش در نمره اصلی شما مستقیما تاثیری ندارد. اما سوالات این بخش به طور مشخص جدا نشده‌اند و در نتیجه متقاضیان نمی‌دانند که کدام بخش سوالات Experimental است. البته گاهی یک بخش مجزای پژوهشی در انتهای آزمون برای بخش Experimental قرار دارد. این بخش در GRE کاغذی وجود ندارد.

 

آزمون GRE سابجکت چیست؟

آزمون GRE subject برای رشته‌های خاصی است. این رشته‌ها شامل شیمی، ریاضی، فیزیک و روانشناسی است. البته تا قبل از سال 2021 تعداد رشته‌های بیشتری در این لیست قرار داشت. در واقع این آزمون برای سنجش سواد فارغ‌التحصیلان کارشناسی در دروس پایه و عمومی رشته خود فارغ از تخصص آن‌ها طراحی شده است. سختگیری در مورد نمره مدرک جی آر ای مورد قبول از دانشگاه به دانشگاه و از رشته به رشته متفاوت است. مثلا رشته کسب و کار و اقتصاد نمرات GRE بالاتری می‌طلبند. در حالی که رشته‌های مهندسی GRE با نمره پایین‌تر را هم قبول می‌کنند. رشته‌های ریاضی و علوم به نمرات بخش کمی توجه بیشتری می‌کنند اما رشته هنر به نمرات بخش کلامی اهمیت می‌دهند. همچنین دانشگاه‌هایی مانند Stanford، Yale و NYU از جمله دانشگاه‌های بسیار سختگیر در زمینه نمره GRE هستند. آزمون GRE subject حدود 2 ساعت و 50 دقیقه طول می‌کشد.

 

gre جنرال و سابجکت

 

زمان آزمون GRE و تعداد دفعات مجاز برای شرکت و مدت اعتبار آن چقدر است؟

شما می‌توانید هر 21 روز یک بار در آزمون کامپیوتری GRE general شرکت کنید. البته در یک سال میلادی شما فقط تا 5 دفعه پشت سر هم می‌توانید به صورت کامپیوتری آزمون دهید. اما برای آزمون کاغذی GRE general محدودیتی وجود ندارد. توجه کنید که شما برای برنامه‌ریزی در انتخاب بهترین تاریخ شرکت در این آزمون باید به ددلاین دانشگاه‌هایی که برای آنها اپلای می‌کنید توجه کنید. این آزمون 3 ساعت و 45 دقیقه طول می‌کشد و یک دقیقه استراحت بین هر بخش دارد.

البته بعد از بخش سوم حدود 10 دقیقه زمان استراحت وجود دارد. مدرک این آزمون تا 5 سال اعتبار دارد. آزمون کامپیوتری چند بار در سال با توجه به برنامه موسسه مربوطه برگزار می‌شود. اما آزمون کاغذی فقط سه بار در سال در ماه‌های اکتبر، نوامبر و فوریه برگزار می‌شود. حدود 1000 مرکز برگزاری این آزمون در 160 کشور دنیا وجود دارند. همچنین مطابق آمار سال 2021 حدودا سالانه 366 هزار متقاضی در این آزمون شرکت می‌کنند.

زمان آزمون GRE subject حدود 170 دقیقه است. این آزمون فقط به صورت کاغذی برگزار می‌شود و سه بار در سال در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و آوریل برگزار می‌شود.

جواب آزمون‌های GRE حدود 10 تا 15 روز بعد از تاریخ برگزاری در اکانت ETS شما گزارش می‌شود.

آمادگی برای gre

 

هزینه آزمون GRE چقدر است؟

هزینه آزمون GRE general، 205 دلار است و هزینه آزمون GRE subject، 150 دلار. البته اگر بعد از ثبت نام در آزمون بخواهید در تاریخ یا موسسه انتخابی خود تغییری ایجاد کنید باید 50 دلار هزینه کنید.

موسسه ETS به طور رایگان نمره شما را برای 4 دانشگاه مختلف ارسال می‌کند. اما اگر بخواهید به این تعداد اضافه کنید باید برای هر دانشگاه اضافه مبلغ 27 دلار را پرداخت کنید.

 

مراکز برگزارکننده آزمون GRE در ایران کجاست؟

در ایران نیز مانند سایر کشورها مراکز زیادی چه در تهران و چه در شهرستان مسئول برگزاری آزمون GRE هستند. با هم نگاهی به معروف‌ترین این مراکز بیندازیم:

تهران

  • سازمان سنجش
  • موسسه علامه سخن
  • موسسه فرهنگی هنری امیربهادر
  • موسسه آموزش عالی خاتم
  • پردیس دانشگاه شهید بهشتی
  • موسسه فرهنگی، آموزشی و هنری معرفت

شهرستان

  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه صنعتی اصفهان
  • مرکز آموزش عالی کاربردی شهرداری قشم
  • موسسه آموزش عالی کرمان
  • موسسه آموزش علمی کاربردی فذا آمل
  • موسسه آموزش عالی البرز (البرز)
  • موسسه آموزش عالی امام جواد (یزد)
  • موسسه آموزشی گسترش انفورماتیک زنجان
  • موسسه زبانهای خارجی آواتک دانشگاه صنعتی ارومیه
  • موسسه آموزش عالی آزاد اندیشه معین (خراسان رضوی)
  • موسسه اندیشه روشن گویا (اهواز)

 

نمره‌دهی آزمون GRE چگونه است؟

نمره‌دهی در بخش‌های مختلف آزمون با هم متفاوت است.

در آزمون GRE general:

Analytical writing

نمره‌دهی از 0 تا 6 است. تغییر نمره‌ها 0.5 نمره‌ای است.

Verbal reasoning و Quantitative reasoning

نمره‌دهی از 130 تا 170 است. تغییر نمره‌ها یک نمره‌ای است.

 

در آزمون GRE Subject:

نمره‌دهی از 200 تا 990 است. تغییر نمره‌ها 10 نمره‌ای است.

برای انصراف از آزمون حداکثر 4 روز قبل از روز آزمون فرصت دارید و تنها 50% مبلغ به شما برمی‌گردد.

تعیین سطح gre

 

آیا آزمون GRE نمره منفی دارد؟

یک خبر خوب برای متقاضیان آزمون‌های GRE این است که این آزمون‌ها نمره منفی ندارند. البته آزمون GRE subject تا قبل از سال 2017 نمره منفی داشت که بعد از این سال نمره منفی از این آزمون حذف شد.

 

 

با منابع پیشنهادی برای آزمون GRE آشنا شوید

منابع زیادی برای آزمون GRE وجود دارد. هر کسی با توجه به سطح زبان خود ممکن است هر کدام از این منابع را انتخاب کند. البته گزینه کلاس GRE نیز وجود دارد که بسیاری، کلاس را به خودخوانی ترجیح می‌دهند.

  • GRE Prep Plus 2023
  • 5 lb. Book of GRE Practice Problems
  • Official GRE Super Power Pack
  • GRE Vocabulary Flashcards
  • The Official Guide to the GRE General Test
  • 365 New Words-A-Year
  • Princeton Review GRE Premium Prep
  • GRE Prep by Magoosh
  • Official GRE Verbal Reasoning
  • Official GRE Quantitative Reasoning

منابع gre

 

نحوه ثبت نام آزمون GRE به چه صورت است؟

برای ثبت نام در آزمون GRE باید از کارت‌های اعتباری بین‌المللی در مرحله پرداخت هزینه استفاده کنید. اگر چنین کارتی ندارید می‌توانید از موسسات واسطه که این کار را انجام می‌دهند استفاده کنید. با هم مراحل ثبت نام در این آزمون را مرور می‌کنیم:

  • ایجاد حساب کاربری در وبسایت ETS
  • ورود به اطلاعات آزمون از طریق پنل کاربری
  • انتخاب آزمون GRE (general یا subject)
  • انتخاب شهر و تاریخ برگزاری آزمون
  • انتخاب ساعت آزمون
  • تایید قوانین و مقررات
  • ویرایش اطلاعات
  • نهایی کردن ثبت نام آزمون
  • پر کردن فرم اطلاعات
  • پرداخت هزینه

 

اعتراض به نمره آزمون GRE چطور است؟

اگر از نمره آزمون خود راضی نیستید و فکر می‌کنید اشتباهی در تصحیح کردن آن صورت گرفته می‌توانید به نمره آزمون خود اعتراض کنید. شما تا 90 روز بعد از تاریخ برگزاری آزمون اجازه اعتراض دارید. برای این کار باید به وبسایت ETS مراجعه کنید و در حساب کاربری خود، در بخش view scores and score recipient گزینه request score review را انتخاب کنید. نوع آزمون را انتخاب می‌کنید و هزینه اعتراض را می‌پردازید. این هزینه برای آزمون general، 60 دلار و برای آزمون subject، 50 دلار است. نتیجه این اعتراض از طریق ایمیل و بین یک تا سه هفته پس از ثبت اعتراضتان پاسخ داده می‌شود. نکته‌ای که در مورد اعتراض به آزمون GRE general وجود دارد این است که شما می‌توانید فقط به نمره بخش Analytical writing اعتراض کنید.

gre ielts toefl

 

چه چیزهایی را می توان با خود به آزمون GRE برد؟

تنها چیزهایی که شما اجازه دارید در روز آزمون با خود ببرید مداد معمولی (اجازه بردن مداد نوکی را ندارید) و پاک‌کن است.

 

سخن پایانی

آزمون GRE یکی از آزمون‌های بین‌المللی است که برای افرادی که قصد اپلای کردن برای دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و بعضی از دانشگاه‌های اروپا را دارند لازم است. البته برای افرادی که به دانشگاه‌های دیگر فکر می‌کنند هم آزمون GRE می‌تواند در پذیرش دانشجو تاثیر بسزایی داشته باشد. چراکه داشتن نمره این آزمون در رزومه شما می‌تواند امتیاز بسیار بزرگی به حساب بیاید.

 

سوالات متداول

هزینه آزمون GRE چقدر است؟

هزینه آزمون GRE general حدود 205 دلار است و آزمون GRE subject حدود 150 دلار.

مدت اعتبار آزمون GRE چقدر است؟

5 سال.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *