RESOURCES, BOOKS, IELTS, reading

منابع ریدینگ آیلتس

منابع ریدینگ آیلتس

تابه‌حال به فکر شرکت در آزمون آیلتس افتاده‌اید؟ اگر پاسخ مثبت است، پس احتمالا می‌دانید این آزمون چهار مهارت اصلی دارد. برای قبولی در این آزمون باید بتوانید در هر کدام از این مهارت‌ها، نمره مناسبی به دست آورید. کدام مهارت‌ها؟ منظور همان لیسینینگ (listening)، ریدینگ (reading)، رایتینگ (writing) و اسپیکینگ (speaking) است. مهارت ریدینگ (Reading) و پیدا کردن بهترین منابع ریدینگ آیلتس یکی از چالش‌های اصلی زبان‌آموزان به شمار می‌رود. چرا؟ چون شما باید به تسلط خوبی برسید و بتوانید در مدت 60 دقیقه به 40 سوال سخت و طاقت‌فرسا پاسخ درست بدهید. اما چطور می‌توان در این بخش به نمره خوبی دست پیدا کرد؟ این مقاله قرار است به صفر تا صد تقویت ریدینگ آیلتس، منابع ریدینگ آیلتس و راه‌های بهبود این مهارت بپردازد. آماده هستید؟

 

آشنایی با ریدینگ در آیلتس

یکی از مهارت‌های چهارگانه‌ای که برای قبولی در آیلتس باید بلد باشید، مهارت ریدینگ است. ریدینگ در زبان خودمانی یعنی خواندن یک متن که ممکن است درباره هر موضوعی باشد. در زبان مربوط به آیلتس، ریدینگ یعنی مهارت ‌داشتن برای درک مطلب، فهم بهتر، توانایی پیدا کردن اطلاعات مهم، توانایی مدیریت زمان، توانایی فهم مطلب بدون دانستن معنی تمام واژه‌ها و توانایی انتخاب بین گزینه‌های مناسب و مناسب‌تر. در واقع برای پاسخ به سوالات ریدینگ آیلتس باید مجموعه‌ای از مهارت‌ها را بلد باشید. یادگیری این مهات‌ها چندان سخت نیست. فقط باید تمرین داشته باشید؛ البته همراه با مقداری پشتکار و تلاش.

حالا برویم سراغ فرمت ریدینگ در آیلتس. ریدینگ دومین بخش از آزمون آیلتس به‌شمار می‌رود. یعنی ممتحن‌ها پس ‌از لیسینیگ که نخستین بخش است، با ریدینگ مواجه می‌شوند. بخش ریدینگ دارای 3 قسمت است. در هر قسمت، یک متن با موضوعی متفاوت وجود دارد. درجه سختی متن‌ها به‌ترتیب از آسان به سخت است. یعنی اگر متن اول را آسان دیدید، عمر خوش‌حالی شما نسبتا کوتاه خواهد بود؛ زیرا متن دوم سخت‌تر و سنگین‌تر است و متن سوم نیز همان غول مرحله آخر به حساب می‌آید.

مجموع سوالات ریدینگ آیلتس 40 سوال است و نهایت وقتی که برای پاسخ‌دهی به این سوالات دارید، 60 دقیقه خواهد بود. وقت اضافه‌ای هم متاسفانه در کار نیست. بنابراین باید بتوانید وقت خود را مدیریت کنید و برای هر سوال حداکثر 90 ثانیه زمان بگذارید. در خصوص مدیریت زمان شما می‌توانید از طریق منابع ریدینگ آیلتس که متن‌هایی مشابه آیلتس دارند و نکته‌های مفیدی در این زمینه پیشنهاد می‌کنند، زمان خود را کنترل کنید.

 

فرمت سوالات طراحی‌شده در ریدینگ آیلتس

سوالاتی که در ریدینگ آیلتس مطرح می‌شوند، فرمت‌های متفاوتی دارند. حتی ممکن است فرمت سوالات متن یک با فرمت سوالات متن دو یکی نباشد و این امر رایجی در سوالات ریدینگ است. این فرمت‌ها اغلب به شکل زیر هستند:

  • جای خالی (Summary Completion)
  • صحیح یا غلط یا تشخیص اطلاعات (True, False, Not Given / Yes, No, Not Given)
  • تطبیق دو لیست (List Selection)
  • تکمیل جمله (Sentence Completion)
  • کامل‌ کردن پایان جمله (Matching Sentence Endings)
  • سوالات چهارگزینه‌ای (Multiple Choice)
  • پاسخ کوتاه (Short Answer)
  • تکمیل فلوچارت، جدول یا نمودارها (Table, Diagram And Flow Chart Completion)
  • دسته‌بندی‌کردن (Classification)
  • طراحی اسمی مناسب برای یک پاراگراف (Choosing A Title)
  • تطبیق اطلاعات در پاراگراف‌ها (Matching Paragraph Information)

بهتر است شما جهت آمادگی آزمون آیلتس با تمام این شیوه‌ها آشنایی داشته باشید و نمونه‌هایی از این سوال‌ها را انجام دهید. این موضوع به منابع ریدینگ آیلتس بازمی‌گردد که آیا چنین تمارینی دارند یا خیر.

 

تفاوت ریدینگ در آزمون جنرال و آزمون آکادمیک

قبل از آن‌ که به‌سراغ معرفی بهترین منابع ریدینگ آیلتس برویم، بیایید سری به تفاوت‌های ریدینگ در ماژول آکادمیک و جنرال بزنیم. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، آزمون آیلتس دارای دو ماژول آکادمیک و ماژول جنرال است. اگر قصد برنامه‌ریزی آیلتس و تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسه‌های علمی خارج‌ از کشور را داشته باشید، پس باید در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنید. اگر بخواهید برای زندگی یا موقعیت‌های شغلی به کشورهای دیگر بروید، پس باید آیلتس جنرال را نشانه بگیرید. آزمون آکادمیک و جنرال تفاوت‌هایی در هر مهارت دارند که یکی از این تفاوت‌ها در سکشن ریدینگ است. حالا این تفاوت‌ها به چه صورت هستند؟

 

–          تفاوت در موضوع ریدینگ

از آن‌جایی که آزمون آکادمیک برای شرکت در محیط‌های علمی و تخصصی است، پس در ریدینگ این ماژول با متن‌های تحلیلی، علمی، تخصصی و سخت‌تر روبه‌رو هستید. آزمون جنرال بیشتر قرار است شما را برای گفت‌وگوها و زندگی روزمره آماده کند. پس ریدینگ این ماژول راحت‌تر خواهد بود و بیشتر درباره خبرها، روزنامه‌ها، مجله‌ها و مطالب روزمره صحبت می‌کند.

 

–          تفاوت در نمره‌دهی ریدینگ

در آزمون آکادمیک نمره‌ها ارزش بیشتری دارند. در صورتی که شما به 39 الی 40 سوال پاسخ صحیح بدهید، نمره 9 را دریافت می‌کنید. در حالی که برای گرفتن نمره 9 در آزمون جنرال باید به تمام 40 سوال ریدینگ جواب درست داده باشید.

 

جدول نمره‌دهی در ریدینگ جنرال و آکادمیک

 

غیر از بحث موضوع و نمره‌دهی، ریدینگ در دو آزمون آکادمیک و جنرال دارای ساختار و فرمت یکسانی است و تفاوت دیگری میان ریدینگ این دو ماژول وجود ندارد؛ حتی تیپ‌ها و تاکتیک‌های مطالعه و پاسخ‌دهی در هر دو آزمون مشابه است. یادتان باشد هنگام خرید منابع ریدینگ آیلتس به این موضوع توجه داشته باشید که می‌خواهید برای آزمون جنرال شرکت کنید یا آزمون آکادمیک.

 

معرفی بهترین منابع ریدینگ آیلتس

با توجه‌ به مواردی که در بالا گفتیم، حالا وقت آن است که ببینیم چه منابعی در لیست برترین منابع ریدینگ آیلتس قرار می‌گیرند و دلیل انتخاب آن‌ها چیست.

 

مجموعه آموزشی Barron’s IELTS Superpack by

کسی هست که در حوزه زبان مطالعه داشته باشد، اما با مجموعه بارونز به‌عنوان منابع ریدینگ آیلتس آشنا نباشد؟ احتمالا خیر اما اگر هم نمی‌شناسید، مشکلی نیست. سری کتاب‌های بارونز به‌عنوان یکی از جامع‌ترین و کامل‌ترین منابع آزمون آیلتس شناخته می‌شوند. هر آنچه را که برای مطالعه آیلتس نیاز داشته باشید، در مجموعه بارونز می‌توانید بیابید. این مجموعه دارای سه کتاب است:

 

کتاب لغات ضروری آیلتس (IELTS Essential Words)

این کتاب یکی از منابع ریدینگ آیلتس به شمار می‌رود که شما را به گنجینه‌ای از لغات مهم برای آیلتس تبدیل می‌کند. لغات IELTS Essential Words مجموعه‌ای از واژگان را در زمینه‌های مختلف ورزش، گردشگری، سرگرمی، تکنولوژی و روابط اجتماعی دربرمی‌گیرد. از آن‌جایی که یکی از مشکلات زبان‌آموزان به کمبود واژه مرتبط است، این کتاب به‌خوبی به این نیاز شما پاسخ می‌دهد.

 

کتاب آزمون‌های تمرینی (IELTS Practice Exams)

این کتاب از منابع ریدینگ آیلتس آکادمیک به شمار می‌رود و دربرگیرنده آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده آیلتس است که پاسخ‌های کامل و جامعی را نیز شامل می‌شود. با مطالعه و پاسخ به تست‌های این کتاب می‌توانید دید خوب و روشنی از آزمون آیلتس به دست بیاورید و افزون ‌بر آن، با نقاط ضعف و قوت خود آشنا شوید.

 

کتاب تیپ‌ها و استراتژی‌های آیلتس (IELTS Strategies And Tips)

این کتاب به آموزش تیپ‌ها و استراتژی‌های آیلتس می‌پردازد. در واقع شما هرچقدر هم به مباحث ریدینگ آیلتس مسلط باشید، ممکن است برخی نکات از زیر نگاهتان پنهان بماند یا توجهتان نسبت به آن‌ها کم باشد؛ در حالی‌ که همین نکات می‌توانند در نمره‌ شما تاثیر بسزایی داشته باشند. اگر نظر ما را بخواهید، می‌گوییم هر زبان‌آموزی قطعا به کتاب تیپ و استراتژی بارونز نیاز دارد.

 

کتاب barons

 

کتاب IELTS Reading Practice Tests از جیمز برایانت

اگر فکر می‌کنید در درک مطلب کمی ضعیف هستید، نگران نباشید. کتاب تست‌های تمرینی آیلتس یک منبع ریدینگ آیلتس کامل است که می‌توانید روی آن خیلی خوب حساب باز کنید. این کتاب شامل درک مطلب‌ها، واژگان و تحلیل مفاهیم است و به‌خوبی می‌تواند دید شما را نسبت به ریدینگ و سوالات آن باز کند. با مطالعه این کتاب خواهید دید که پله‌به‌پله مهارت درک مطلب شما بهبود می‌یابد و دیگر پاسخ به ریدینگ‌های سخت آکادمیک چندان دشوار نخواهد بود.

 

کتاب کمبریج 16 توسط انتشارات کمبریج (Cambridge IELTS 16 Academic)

انتشارات دانشگاه کمبریج یکی از پیشروترین ناشرهایی است که در زمینه آزمون آیلتس توانسته راهنمای داوطلبان باشد. کتاب‌های این انتشارات به‌خوبی پاسخ‌گوی نیاز کسانی است که قصد شرکت در آیلتس را دارند؛ چه آکادمیک، چه جنرال. یکی از کتاب‌های این مجموعه که طرفداران بسیاری نیز دارد، کتاب کمبریج 16 آکادمیک است. این کتاب 4 مجموعه آزمون دارد که هر آزمون نیز با پاسخ‌های کامل و جامع همراه است. سوالات هر آزمون این کتاب در فرمت‌های مختلفی طرح شده‌اند؛ بنابراین شما قرار است خودتان را در برابر انواع سوالات محک بزنید.

در صورتی‌ که به یک مجموعه جامع به‌عنوان منبع تست نیاز دارید، کتاب کمبریج جزو منابع ریدینگ آیلتس کاربردی به حساب می‌آید. این کتاب را تهیه کنید، تست‌های آن را بزنید و سپس به سراغ پاسخنامه بروید. اینجا همان قسمتی است که می‌توانید متوجه شوید در کدام بخش‌ها ضعف دارید یا کدام بخش‌ها نقطه قوت و دل‌گرمیتان هستند.

یادتان باشد این کتاب برای کسانی مناسب است که می‌خواهند در آزمون آکادمیک شرکت کنند. اگر شما داوطلب آزمون جنرال هستید، می‌توانید Cambridge IELTS 16 General را به‌عنوان یکی از منابع ریدینگ آیلتس جنرال تهیه کنید.

 

کتاب cambridge book 16 for academic

 

کتاب IELTS Reading Recent Actual Tests

یادتان باشد آیلتس هدف غیر قابل ‌دسترسی نیست. اگر در مهارتی چون ریدینگ و درک مطلب کمی ضعیف هستید، جای نگرانی ندارد. تنها کافی است بتوانید یکی از مناسب‌ترین منابع ریدینگ آیلتس را تهیه کنید و بر اساس آن پیش بروید. یکی از این منابع، تست‌های ریدینگ اخیر آیلتس است که منبع کاملی از سوالات ریدینگ آیلتس به همراه پاسخ آن‌ها به شمار می‌رود. این کتاب از سوالات داوطلبان آیلتس نیز بهره برده است و در مجموع 10 ریدینگ دارد. این ریدینگ‌ها هرکدام سرشار از سوالات متفاوتی‌اند و در خلال آن‌ها تیپ‌ها و نکته‌هایی گنجانده شده است که مانند یک چراغ راهنما برای داوطلبان عمل می‌کنند.

با تهیه این کتاب و مطالعه ریدینگ‌های آن می‌توانید به تسلط نسبی در مهارت درک مطلب برسید و با به‌خاطر سپردن تیپ‌ها و استراتژی‌های آن می‌توانید به تسلط کامل دست یابید.

 

کتاب IELTS Academic Reading Practice Tests

جیسون هوگان یکی از افرادی است که به‌خوبی نیاز داوطلبان را شناسایی می‌کند و سپس در آثار خود به رفع این نیازها می‌پردازد. کتاب IELTS Academic Reading Practice Tests از هوگان در زمره بهترین کتاب‌ها برای تقویت ریدینگ آیلتس قرار می‌گیرد. این کتاب خیلی جزئی روی اشکالات مخاطب دست می‌گذارد و در نهایت با آموزش درست و اصولی می‌تواند داوطلب را راضی نگه دارد. کتاب سرشار از ریدینگ‌ها و تمارینی است که آمادگی شما را برای ریدینگ آیلتس بالا می‌برد. اگر می‌خواهید صفر تا صد ریدینگ آیلتس را یاد بگیرید، ذهن طراح سوالات آیلتس را بخوانید و روی درک مطالب این آزمون مسلط شوید، پس کتاب IELTS Academic Reading Practice Tests منتظر شماست.

 

راه‌های تقویت ریدینگ

این که چطور باید ریدینگ خود را تقویت کنید، سوالی است که خیلی از داوطلبان از خود می‌پرسند اما ممکن است راهی برای آن نداشته باشند. این‌که بتوانید به‌گونه‌ای روی مهارت ریدینگ مسلط شوید که در زمان خیلی کمتری متن‌ها را بخوانید و به سوالات پاسخ دهید، باعث می‌شود بخش زیادی از استرستان کاهش پیدا کند. اما چگونه؟ به راهکارهای زیر نگاهی بیندازید و پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را چند دور بخوانید:

  • برای ریدینگ هر روز وقت بگذارید؛ حتی اگر 15 دقیقه باشد.
  • برای خودتان هدف‌گذاری داشته باشید. به‌طور مثال بگویید در هفته پیش ‌رو مهارت اسکنینگ را تمرین می‌کنم. پس سعی کنید تا به این هدف‌گذاری برسید. از هدف‌های کوچک و محقق‌شدنی شروع کنید و یادتان نرود حتما برای رسیدن به آن‌ها تمام تلاش خود را به کار ببرید.
  • از اسکن ‌کردن متن غافل نشوید. مهارت اسکنینگ به‌معنای پیدا ‍کردن نکات مهم و اطلاعات دقیق است. قبل از مطالعه کامل متن روی آن چشم بچرخانید (Skimming) و اگر نکته مهمی را دیدید، آن را علامت بزنید (Scanning).
  • در طول مطالعه متن سعی کنید استراتژی‌هایی را که یاد گرفته‌اید، به کار ببرید.
  • از خلاصه‌سازی متن غافل نشوید. خلاصه‌نویسی سبب می‌شود اطلاعات مفید را به دست آورید و اطلاعات زائد را کنار بگذارید.
  • در طول مطالعه متن‌ها نوت‌برداری کنید. به‌طور مثال اگر کلمه‌های جدید را یادداشت کنید، در نهایت یک دیکشنری دست‌ساز و غنی خواهید داشت.

 

ایستگاه پایانی و یک پیشنهاد دوستانه

مهارت ریدینگ یکی از بخش‌های آزمون بین‌المللی آیلتس است که در طی آن، داوطلبان باید 40 سوال از 3 ریدینگ را در طول 60 دقیقه پاسخ دهند. برای تقویت این مهارت باید به سراغ منابع ریدینگ آیلتس بروید تا شما را در این مسیر یاری کنند و نکته‌ها و آموزش‌های لازم را در اختیارتان قرار دهند. این مقاله تلاش کرد تا تمام اطلاعاتی را که شما درباره بخش درک مطلب و انواع کتاب ریدینگ آیلتس نیاز دارید، در اختیار شما بگذارد.

اگر فکر می‌کنید سوالی برایتان به وجود آمده که پاسخ آن را نیافته‌اید، می‌توانید آن را با مشاوران تیم تخصصی آریام در میان بگذارید. با آن‌که آیلتس ممکن است یک هدف سخت و زمان‌بر به نظر برسد اما داشتن یک تیم تخصصی در کنار خود می‌تواند این مسیر را هموارتر کند. پس نگران نباشید و آریام را همیشه در کنار خود ببینید.

 

سوالات متداول

ریدینگ جنرال و آکادمیک آیلتس چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

ریدینگ‌های آکادمیک و جنرال در موضوع و نمره‌دهی با هم تفاوت دارند. موضوع ریدینگ آکادمیک تخصصی و علمی همراه با مفاهیم تحلیلی است؛ در حالی‌ که ریدینگ جنرال موضوعی عامیانه و روزمره دارد. در بحث نمره‌دهی نیز نمرات ماژول آکادمیک نسبت به جنرال با دست بالاتری داده می‌شوند؛ زیرا ارزش بیشتری دارند.

مهم‌ترین منابع ریدینگ آیلتس کدام‌اند؟

اگر قصد مطالعه ریدینگ آیلتس را دارید، کتاب‌های بارونز، مجموعه آزمون‌های کمبریج به‌خصوص چاپ شانزدهم، کتاب تست‌های اخیر آیلتس و کتاب تست‌های تمرینی آیلتس نوشته جیسون هوگان در لیست بهترین منابع قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *